Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Tuesday, November 17, 2009

Terimalah orang jahat berkawan dengan kita

Terdapat banyak hadis-hadis nabi meriwayatkan yang menggalakkan kita supaya berkawan dengan orang-orang yang baik dan melarang berkawan dengan orang jahat.

Antara yang cukup terkenal ialah yang maksudnya lebih kurang, ‘jika kamu berkawan dengan pembuat minyak wangi, sekurang-kurangnya kamu dapat bau wanginya, jika kamu berkawan dengan tukang besi, setidak-tidaknya kamu dapat rasa panasnya’.

Kalau kita melihat sepintas lalu hadis tersebut seolah-olah seperti kita perlu memilih kawan yang baik saja dan memulaukan orang-orang jahat dari dibuat kawan.

Tetapi kalau diteliti betul-betul hadis tersebut, sebenarnya ia juga membawa maksud supaya kita menerima orang jahat yang ingin berkawan dengan kita.

Kalau kita berminat untuk memancing ikan maka kita kenalah berkawan dengan orang yang mempunyai hobi yang sama, barulah kita dapat berkongsi pengalaman dan keseronokannya.

Begitu juga kalau kita berminat hendak menjadi mat rempit, tentu kita akan mendekati dan menyertai aktiviti kumpulan mat rempit yang ada di kawasan berhampiran dengan kita.

Kalau kita hendak menjadi jahat, tentu kita akan berkawan dengan orang yang kita kenali sebagai jahat atau menyertai kumpulan samseng yang kita tahu.

Apabila kita ingin berkawan dan menyertai suatu kumpulan samseng itu, adalah mustahil ahli-ahli kumpulan samseng ini akan mengikut perangai kita, sebaliknya kitalah yang kena mengikut perangai mereka.

Begitu jugalah kalau ada orang jahat yang sudah terbuka hati untuk menjadi baik, tentu dia akan mencari orang-orang yang baik untuk menjadi kawannya. Dari situlah dia akan belajar untuk mencontohi dan mengikuti tingkah laku kawannya yang baik itu.

Oleh itu maksud hadis yang melarang kita berkawan dengan orang-orang jahat itu, bukanlah bermakna baginda melarang kita menerima orang-orang jahat yang ingin berkawan dengan kita.

Kesimpulannya, jangan sekali kita berkawan dengan orang jahat tetapi sentiasalah menerima kalau ada orang jahat yang hendak berkawan dengan kita.

1 comment:

BANGSA MALAYSIA said...

kalau orang jahat nak berkawan dengan kita.. mesti ada muslihat dia...

kita kenalah berhati-hati!

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com