Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, November 11, 2009

Perlukah lagi melihat anak bulan?


ORANG Barat telah mengambil langkah yang drastik dengan memisahkan agama dengan kehidupan dunia yang dikenali sebagai fahaman sekular bagi memecahkan ‘halangan-halangan agama’ terhadap perkembangan sains.

Kalaulah tidak ada orang yang berani melakukan langkah yang drastik itu, sudah tentu dunia Barat masih berada dalam kegelapan dan tidak maju seperti yang kita lihat hari ini.

Apabila kata-kata pendita agama atau paderi dianggap oleh masyarakat mereka sebagai kata-kata dari Tuhan, maka bila ada penemuan ilmu sains yang bertentangan dengan fahaman agama mereka, akan dianggap sebagai sesat dan bertentangan dengan ajaran Tuhan.

Fenomena seperti ini juga ada berlaku dalam masyarakat Islam kita, ramai diantara kita yang percaya semua kata-kata ulamak itu adalah kata-kata yang datang dari Tuhan.

Apakah betul apa yang dikatakan ulamak itu sama dengan apa yang dikatakan oleh Tuhan? Memang betul Tuhan ada berfirman melalui Quran, tetapi betulkah penafsiran Quran oleh ulamak itu betul-betul sama seperti yang dimaksudkan oleh Tuhan.

Tuhan sendiri pun telah memperakukan adanya ayat-ayat Quran yang ‘samar’ yang memerlukan manusia yang diberikannya akal itu untuk memikirkannya.

Islam tidak pernah menutup pintu untuk berhujah. Kebenaran itu akan semakin terserlah kebenarannya bila banyak dihujahkan. Hakim di makamah tidak akan dapat menentukan sesuatu kebenaran melainkan dengan hujah-hujah dari pihak-pihak yang diadili. Oleh itu kalau betul kita dipihak yang benar, tidak perlu takut dengan hujah.

Apa yang sering berlaku sepanjang sejarah manusia, kuasa digunakan untuk mengatasi hujah. Akhirnya kuasa menjadi penentu kepada kebenaran. Siapa yang berkuasa dialah yang berada di pihak yang benar. Tetapi keadaan ini bukanlah betul, ini telah melanggar fitrah kebenaran itu sendiri. Kebenaran mesti berasaskan ilmu dan hujah.

Tuhan yang menurunkan Nabi dan rasul untuk membawa kebenaran tidak pernah dilengkapakan senjata canggih dan segala kekuatan, senjata yang dianugerahkan kepada mereka hanyalah lidah dan hikmah yang digunakan untuk berhujah.

Kita mesti mengambil ajaran Islam bukan sekadar yang tersurat sahaja tetapi apa yang lebih penting ialah apa yang tersirat disebaliknya. Islam itu bukan fahaman yang beku yang memadai dengan tafsiran beberapa ulamak yang tertentu sahaja. Zaman telah jauh berubah, tafsiran terhadap Quran juga akan turut berubah mengikut peredaran zaman.

Mazhab-mazhab yang terkenal seperti Shafie, Hanafi, Maliki dan Hanbali timbul sekitar 100 tahun selepas Nabi Muhammad wafat. Perubahan kehidupan masyarakat setelah 100 tahun berlalu telah memaksa ulamak-ulamak pengasas mazhab ini membuat penafsiran dan penilaian baru kepada hukum fiqah Islam.

Tetapi sekarang sudah hampir 1500 tahun Nabi wafat. Tentu tidak mustahil keperluan hukum-hukum ini dinilai semula mengikut keadaan zaman kita berada sekarang ini.

Apabila Nabi mengatakan, hendaklah kamu berbuka bila melihat anak bulan Syawal, maka berlakulah perselisihan faham antara para ulamak dalam menentukan tarikh hari Raya Idilfitri samada hendak menggunakan hisab atau rukyah.

Walaupun secara tersuratnya Nabi mengatakan ‘bila kamu melihat anak bulan Syawal’ tetapi apa yang dimaksudkan oleh baginda itu ialah adanya anak bulan Syawal. Di masa Nabi berkata itu, tidak ada cara lain bagi menentukan anak bulan melainkan dengan cara melihat.

Di zaman moden sekarang ini, dengan menggunakan kiraan kita boleh menentukan dengan tepat adanya anak bulan atau tidak. Kelemahan akal fikiran kita menelah maksud kata-kata Nabi itu telah membuatkan setengah kita memberikan tafsiran yang salah.

Adanya anak bulan Syawal itulah yang menentukan tarikh permulaan Syawal, bukanlah disebabkan kita dapat melihatnya. Tidak dapat dilihat tidak mestinya anak bulan itu tidak ada, banyak faktor lain yang boleh menghalang penglihatan kita.

Samalah seperti hendak menentukan waktu sembahyang maghrib atau atau waktu berbuka puasa. Waktu berbuka puasa bermula bila kelihatan terbenamnya matahari di ufuk barat. Apakah perlu kita keluar rumah untuk melihat matahari terbenam baru boleh kita makan dan minum? Syarat yang dikehendaki di sini ialah matahari terbenam bukan ‘melihat’ matahari terbenam.

Bayangkan betapa sukarnya bakal haji yang bermazhab Shafie mengerjakan tawaf mengelilingi Kaabah. Terpaksa berkali-kali mengambil wuduk kerana batal setiap kali bersentuhan dengan jemaah wanita. Ini gara-gara ayat Quran yang menyebut ‘bila kamu menyentuh isteri’.

Perkataan ‘menyentuh’ tidak semestinya hanya membawa maksud sentuh tetapi selalu digunakan sebagai bahasa sopan yang memberi makna bersetubuh.

Kalaupun perkataan ‘menyentuh’ betul-betul membawa makna bersentuhan kulit, ia masih juga tidak sama dengan makna ‘tersentuh’. Menyentuh dan tersentuh adalah dua perbuatan yang berbeza nilainya.

Ada seorang ahli ilmuwan agama muda yang memberi komen terhadap Ustaz Dr. Asri bekas Mufti Perlis dalam Mingguan Malaysia keluaran 8 Disember 2009 yang lalu. Antara hujah atau komen beliau mengatakan pandangan Ustaz Asri boleh menjejaskan Institusi Raja-raja Melayu sebagai institusi yang melindungi agama Islam di Negara ini.

Apa yang saya nampak ilmuwan agama muda ini tidak dapat memberi fikiran yang diluar kotak (out of box). Orangnya muda tapi cara pemikirannya tua. Bila masa pula terdapatnya dalam Quran atau Hadith yang kita ditegah dari menegur dan mengkritik Institusi Raja-raja Melayu walaupun hendak menegakkan kebenaran?

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com