Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Saturday, November 21, 2009

Demokrasi sesuai dengan Islam

SEPERTI MANA Islam tidak pernah menetapkan masakan apa yang kita mesti makan, jenis pakaian apa yang mesti kita pakai begitulah juga Islam tidak pernah menetapkan corak atau sistem pemerintahan yang macam mana mesti kita guna pakai.

Dalam perkara-perkara tertentu seperti yang disebutkan di atas Islam memberi kebebasan kepada manusia membuat pilihan. Tentunya ada hikmah di sebalik diberi kebebasan dalam membuat pilihan itu.

Manusia tinggal di merata tempat di dunia ini yang mempunyai iklim yang berbeza dari setempat ke setempat, berbeza jenis tanam-tanamannya, berbeza binatang ternaknya dan juga berbeza budaya mereka.

Oleh itu tidak hairanlah kalau kita manusia terpaksa berbeza dalam makanan yang kita makan dan pakaian yang kita pakai.

Ada manusia terpaksa memakai pakaian yang agak tebal bagi menahan cuaca persekitaran mereka yang sejuk, ada manusia yang hidup dengan memakan nasi tetapi ada juga yang memakan roti atau gandum, dan tak kurang juga ada yang makan pisang.

Namaun begitu, walau apa jenis pakaian yang kita pakai, apa jenis makanan yang kita makan mestilah memenuhi peraturan dan adab Islam bagi menjamin kesejahteraan hidup bermasyarakat.

Bila kita berpakaian di khalayak ramai, pakaian itu haruslah pakaian yang menutup aurat dan tidak menjolok mata yang boleh mengganggu keharmonian hidup bermasyarakat dan boleh meruntuhkan akhlak manusia.

Makanan yang kita makan pula mestilah halal dan baik supaya ia dapat memberi kebaikan kepada kesihatan, pemikiran dan tingkahlaku manusia itu sendiri.

Demokrasi

Dari segi cara kepimpinan dan sistem politik pula, Islam juga tidak pernah membuat ketetapan dalam hal ini. Nabi Muhammad pun tidak pernah menetapkan suatu sistem politik yang perlu diikuti.

Kesesuaian suatu sistem politik itu berbeza-beza mengikut keadaan zaman, tamaddun dan tahap pemikiran sesuatu masyarakat manusia itu berada.

Kalau kita lihat dalam Quran, cara pemerintahan monarki atau raja pernah diamalkan oleh Nabi Daud dan Nabi Sulaiman. Bagaimanapun di zaman Nabi Muhammad, baginda tidak mengambil sistem raja, maharaja mahupun dinasti sebagai sistem kepimpinannya.

Namun begitu Islam sangat menekankan sistem kepimpinan atau pemerintahan yang adil, mengikut merit dan mengutamakan mesyuarah dalam menyelesaikan permasalahan masyarakat dan Negara. Islam tidak menyukai paksaan, kekerasan, kegaganasan yang sangat bertentangan dengan perkataan Islam itu sendiri yang bermakna ‘keselamatan’ dan ‘kesejahteraan’.

Dari pengalaman sejarah manusia sendiri, pemilihan ketua dan pemimpin sering dipenuhi dengan peperangan, kegaganasan dan pertumpahan darah. Bermacam-macam cara pernah difikirkan oleh manusia bagi mengelak perkara-perkara ini dari berlaku. Sehingga timbulnya konsep Dinasti yang kononnya dapat mengelakkan pertumpahan darah dalam perebutan kuasa.

Ada kalanya jawatan pemimpin atau ketua telah dijadikan pusaka yang harus diwarisi oleh anak atau anak lelaki sulung. Pewarisan kepimpinan dari bapa kepada anak juga bukanlah sepenuhnya dapat membendung dari berlakunya pertumpahan darah disamping ia tidak dapat menjamin bakal pengganti itu akan lebih baik dari yang diganti dari segi kepimpinannya.

Selain dari berebut untuk menjadi pemimpin, peperangan juga boleh berlaku untuk melebarkan penguasaan wilayah dan mengembangkan ideologi yang dianuti kepada negara dan kelompok manusia lain.

Setakat ini cara yang terbaik dalam menyelesaikan pertelingkahan yang berlaku antara kelompok manusia yang berbagai di dunia ini ialah demokrasi.

Semangat Demokrasi berlawanan dengan unsur-unsur paksaan, kekerasan dan keganasan, sebaliknya menekankan kepada perundingan, hujah, keadilan dan kesaksamaan, meritokrasi dan meletakkan segala keputusan ditentukan oleh suara majoriti.

Dalam demokrasi setiap orang berhak mendapat pembelaan dan berhak mendapat kebebasan untuk bersuara.

Demokrasi dapat menjamin orang yang terbaik dalam kepimpinan akan diangkat menjadi pemimpin. Kalau dengan menggunakan demokrasi tetapi yang terpilih menjadi pemimpin adalah pemimpin yang teruk, maka ini bukan salah demokrasi tetapi adalah salah orang yang melaksanakan demokrasi itu.

Oleh itu bila kita hendak mengamalkan demokrasi maka kita kena pastikan demokrasi yang diamalkan itu mestilah dapat menjamin pemimpin yang terbaik akan terpilih menjadi pemimpin. Kalau tidak, sudah tentu ada yang tidak kena dengan demokrasi yang diamalkan itu.

Zaman telah berubah, demokrasi juga harus berubah mengikut keadaan. Kalau kita lihat hari ini, pemimpin yang selalu diangkat dan terpilih hasil dari sistem ‘demokrasi’ adalah pemimpin yang menjadi pilihan syarikat media yang dikawal oleh golongan-golongan tertentu yang sangat mempengaruhi pemikiran orang ramai.

Dengan itu pemimpin yang terpilih bukan secara tulennya ditentukan oleh orang ramai tetapi medialah yang memainkan peranan utama di belakangnya. Keadaan ini harus dibetulkan supaya demokrasi itu berada di atas landasan yang betul.

Kalau kita hendak membina suatu bangunan maka kita harus memanggil orang-orang yang tahu dan pakar dalam selok belok pembinaan bangunan, barulah bangunan itu dapat didirikan dengan sempurna dan selamat untuk didiami. Malah kalau hendak memasak makanan dalam satu-satu majlis pun kita kena memanggil tukang-tukang masak yang berkebolehan bagi menyediakan makanan yang enak.

Tetapi apa yang berlaku kepada pemilihan pemimpin dalam kaedah demokrasi sekarang ini, orang-orang yang diberi tanggungjawab memilih pemimpin itu tidak kenal secara dekat calun-calun pemimpin-pemimpin yang hendak mereka beri undi.

Oleh itu dalam hal ini juga demokrasi harus dibetulkan, pemimpin-pemimpin yang bakal bertanding harus mendapat hak yang adil untuk menyampaikan manifesto dan agenda kepemimpinannya. Rakyat atau orang-orang yang hendak memilih pemimpin pula harus mendapat maklumat yang cukup tentang bakal-bakal calon yang hendak menjadi pemimpin itu.

Tujuan demokrasi adalah untuk memberi peluang yang terbaik akan terpilih. Banyak lagi perkara-perkara yang perlu dibaiki kepada sistem demokrasi yang ada hari ini agar matlamat dan tujuan murninya itu dapat dicapai, yang tak mungkin dapat diseneraikan semuanya di sini.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com