Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, November 30, 2009

Pengalaman Manis di Kursus Bina Negara

Ini adalah pengalaman saya mengikuti kursus Bina Negara yang dianjurkan oleh BTN pada satu masa dulu, artikel ini pernah disiar dalam blog ini pada 4 Ogos 2006 dulu:

SETELAH lima hari empat malam berkurung di Kem Bina Negara Meru Klang saya benar-benar dapat merasakan bagaimana kebimbangan yang amat sangat pihak yang cenderung kepada parti UMNO dari kehilangan kuasa.

Dengan menggunakan nama Melayu kami ditakut-takutkan akan kehilangan segala-galanya kalau Melayu atau khususnya parti UMNO tidak berkuasa lagi.

Walaupun kerajaan BN sendiri telah membuat dasar dan peraturan supaya pensyarah tidak terlibat dengan politik, tetapi pada pengamatan saya selama berada di Kem Bina Negara kami seperti dijemput untuk terlibat sama dengan percaturan politik negara.

Mungkin untuk jangka pendek taktik menakut-nakutkan yang digunakan oleh kerajaan BN ini dapat meraih simpati orang-orang Melayu untuk tidak memberi undi kepada pembangkang, tetapi untuk jangka masa yang panjang negara kita tidak akan mendapat apa-apa manafaat darinya.

Saya dapat merasakan kursus seperti ini akan menanamkan rasa tidak senang dan curiga di hati kita terhadap kaum-kaum lain yang ada di negara ini.

Kadang-kadang terasa pelik juga, di waktu pemimpin-pemimpin kita berucap dan bercakap perlunya kepada hidup bersatu padu antara kaum tetapi dalam pada waktu yang sama kursus-kursus yang melebarkan jurang antara kaum terus digalakkan.

Kita tidak boleh selamanya menyalahkan sejarah silam kerana kehadiran kaum Cina dan India ke negara ini. Samada kita mahu atau tidak kita kena berpijak di bumi nyata, kena terima hakikat kaum Cina dan India adalah juga sebahagian dari rakyat di negara ini.

Apapun terjadi, susah dan senang kita terpaksa hidup bersama-sama mereka juga. Kita boleh bersikap tidak peduli antara satu kaum dengan kaum yang lain kiranya kita dapat membahagikan negara ini kepada tiga negara mengikut kaum-kaum tersebut seperti yang pernah berlaku kepada India dan Pakistan. Tetapi membahagikan negara ini kepada tiga negara yang berasingan bukanlah pilihan yang kita semua kehendaki.

Kalau kita mahu hidup bersama di bawah satu negara, mahu tidak mahu semua kaum mestilah secara bersama dan bersungguh-sungguh memikirkan halatuju negara. Kita tidak boleh bertindak secara berasingan yang akan menyebabkan tindak tanduk kita akan dipandang serong dan curiga oleh kaum yang lain.

Satu kerugian yang besar jika kursus-kursus Bina Negara yang diadakan ini bukan untuk tujuan pembinaan negara tetapi lebih kepada pembinaan Melayu yang hasilnya setiap orang Melayu yang melalui kursus ini berasa seperti terancam oleh rakan-rakan mereka dari kaum lain.

Di kursus ini semangat kita dibakar untuk mempertahankan kekuasaan Melayu, memperkukuhkan perpaduan Melayu, tolong Melayu, sokong Melayu dan macam-macam Melayu lagi.

Saya tidak fikir adanya orang Melayu kita yang menyokong dan memberi tepukan kepada Taufik Hidayat ketika beliau menentang Wong Choong Han dalam pertandingan badminton Piala Thomas bulan Mei lepas walaupun kita tahu Taufik Hidayat itu orang Melayu.

Saya juga tidak fikir Goh Chock Tong dapat menebalkan mukanya jika dilihat oleh pelancung asing rakyatnya yang terdiri dari Ahmad, Abu, Ali dan lain-lainnya memenuhi kaki-kaki lima di Bandar Singapura yang indah dan maju itu dengan meminta sedekah. Malah Goh Chock Tong berasa megah untuk berkata taraf kehidupan orang Melayu di Singapura lebih baik dari kebanyakan orang Melayu di Malaysia.

Untuk memilih pemimpin yang terbaik di kalangan kita, tidak ada cara yang terbaik selain dari cara demokrasi. Sistem demokrasi dapat menjamin peralihan kuasa dapat berlaku secara aman tanpa kekerasan selain itu ia dapat menjamin hanya pemimpin yang terbaik sahaja dapat menjadi pemimpin.

Tetapi apabila amalan demokrasi sebenar telah dinoda dan diubahsuai oleh pemimpin yang berkuasa mengikut kepentingan mereka maka jadilah demokrasi itu sebagai alat untuk menjamin pemimpin yang memerintah untuk terus berkuasa, bukan lagi sebagai alat yang membolehkan pemimpin yang terbaik mendapat peluang menjadi pemimpin seperti mana yang sepatutnya.

Kita tidak nafikan adanya parti politik yang menggunakan agama untuk meraih sokongan pengundi. Bukan sahaja dalam parti politik, malah ada juga orang menggunakan agama untuk menipu orang untuk memperkayakan diri mereka, ada juga yang menggunakan agama untuk mendapat kedudukan dan pangkat. Perbuatan menyalahgunakan agama untuk kepentingan diri amat dicela oleh Islam.

Penyebab utama sokongan orang Melayu kepada parti PAS pada pilihanraya 1999 bukanlah kerana penggunaan agama oleh parti itu tetapi tindak tanduk dan beberapa kelemahan UMNO di masa itu telah tidak disenangi oleh orang-orang Melayu sendiri dan mereka telah tunjukkan kemarahan mereka itu dengan memberi undi kepada PAS.

Padahal sebelum itu PAS seperti parti yang tidak dapat bernafas walaupun kerajaan di waktu itu lebih liberal di mana ceramah PAS dan akhbarnya jauh lebih bebas berbanding sekarang.
Ini menunjukkan kekuatan PAS bukanlah kerana penggunaan agama tetapi kerana UMNO telah banyak buat silap.

Orang yang berkuasa selalunya tidak dapat menerima kelemahan mereka, mereka sentiasa menganggap diri mereka sentiasa betul dan mereka saja yang boleh memerintah. Dalam keghairahan untuk mengekalkan kekuasaan dan tidak dapat menerima kekalahan inilah amalan-amalan demokrasi selalunya dicabuli supaya kemenangan sentiasa berpihak kepada mereka.

Cabaran ke tiga Wawasan 2020 secara jelas menyebutkan , mewujudkan dan membangunkan masyarakat demokratik yang matang. Tetapi apakah usaha-usaha yang telah dibuat oleh kerajaan untuk mendidik rakyat memahami dan menghayati amalan demokrasi. Malah pemimpin-pemimpin kita sendiri pun tidak pernah menunjukkan kematangan berpolitik.

Di satu ketika Hang Tuah tidak sanggup membunuh Hang Jebat yang tidak berkeris walaupun Hang Jebat telah menyerahkan dirinya kepada Hang Tuah. Begitulah kematangan pahlawan-pahlawan Melayu. Mereka lebih rela kalah dibunuh oleh musuh dari membunuh musuh yang tidak bersenjata.

Penggunaan jentera kerajaan oleh parti pemerintah untuk kempen parti mereka, menyekat parti-parti pembangkang untuk berkempen melalui media-media perdana, menyekat ceramah-ceramah dan akhbar-akhbar parti pembangkang adalah merupakan contoh-contoh tindakan yang bertentangan dengan akhlak demokrasi itu sendiri. Di manakah wujudnya keadilan dalam satu pertandingan jika kita berlawan dengan musuh yang telah diikat kakitangannya.

Selama pemimpin kita sekarang ini bertindak wajar, mungkin rakyat tidak menghadapi apa-apa masalah. Tetapi jika tiba-tiba pemimpin yang memerintah bertindak di luar kewajaran, sudah tentu di waktu itu kita tidak ada peluang lagi untuk menukar pemimpin tersebut kerana semua sistem demokrasi yang ada telah diubah suai bagi mengekalkan kuasa beliau untuk selamanya.

Kita tidak mahu menjadi seperti rakyat Soviet Union pada masa dulu dan rakyat Singapura pada hari ini di mana demokrasi hanya tinggal menjadi lambang. Akhirnya rakyat mereka hidup seperti robot yang segala kehidupan mereka telah diprogramkan oleh pemerintah.

Pemimpin yang mementingkan ras dan tidak mengambil peduli kaum lain selain kaumnya sendiri adalah pemimpin yang tidak baik. Serb dan Israel adalah contoh bangsa yang telah dipulaukan oleh dunia hari ini kerana ketaksuban mereka kepada bangsa mereka. Tidak mungkin kita boleh hidup aman damai bersama dengan bangsa yang mempunyai pemikiran seperti Serb dan Israel ini.

Di dalam sistem demokrasi tulin pemimpin yang tidak baik tidak akan dapat peluang untuk dipilih menjadi pemimpin. Sebaliknya pemimpin yang terbaik tidak kira dia berbangsa apa pun akan tetap terpilih menjadi pemimpin kita.

Pemimpin seperti Lee Lam Thye, Nik Aziz Nik Mat, Mahatma Ghandi, Abraham Lincoln adalah contoh-contoh pemimpin yang memiliki sifat luhur dan perikemanusiaan yang tinggi. Mereka adalah pemimpin yang dikasihi oleh pengikutnya tanpa mengira kaum. Mereka adalah contoh pemimpin yang dapat melepasi sempadan kaumnya sendiri. Setiap kaum yang berada di bawah kepimpinan mereka ini akan terus berasa selamat dan hak mereka dijaga dan dihormati.

Pemimpin yang mempunyai kualiti seperti inilah yang kita kehendaki untuk memimpin negara seperti Malaysia yang terdiri dari berbilang kaum ini.

Hanya sistem demokrasi tulin sahaja yang dapat menjamin orang yang mempunyai kualiti yang disebutkan di atas berpeluang untuk dipilih menjadi pemimpin negara kita ini. Oleh itu demi kebaikan masa depan negara kita adalah menjadi tanggungjawab kita semua untuk memastikan demokrasi yang kita amalkan ini tidak dicabuli oleh sesiapa pun.

Mempertahankan kepimpinan Melayu di abad ke 21 ini bukanlah menjadi perkara yang lebih utama kepada kita semua. Tetapi yang patut sentiasa menjadi keutamaan kepada kita rakyat Malaysia hari ini ialah mempertahankan hak-hak demokrasi yang sebenar, tidak membenarkan demokrasi diubah mengikut selera pemerintah. Kerana inilah satu-satunya mekanisma terbaik untuk melahirkan pemimpin terbaik untuk negara kita.

Kalau kita benar-benar sayangkan negara kita, bangsa kita, hak kita maka peliharalah demokrasi dari dicabuli.

1 comment:

Gedung Akal said...

Sila beri komen tulisan saya yang ini http://gedungakal.blogspot.com/2009/12/berjuang-itu-apa-dan-untuk-apa.html

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com