Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Saturday, December 05, 2009

SPRM patut dimansuhkan.


LANGKAH yang diambil oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM, DS Ahmad Said Hamdan untuk memendekkan tempoh perkhidmatannya dalam badan itu, tentunya mempunyai kaitan rapat dengan prestasi buruk badan itu dalam melaksanakan tugas-tugasnya sebagai pembasmi rasuah.

Sebagai badan yang dibiayai oleh kerajaan yang bertugas untuk membasmi salah laku rasuah, ia sering berdepan dengan kritikan orang ramai.

Namanya juga telah bertukar beberapa kali yang kononnya bagi tujuan membaiki imej dan kredibilitinya, yang terakhir telah ditukar dari BPR (Badan Pencegah Rasuah) kepada SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia), tetapi masih juga tidak nampak keberkesanannya seperti yang diharapkan.

Indeks tahap amalan rasuah di Malaysia menurut nilaian Transparency International (TI) semakin jauh merosot dari tahun-tahun sebelumnya berbanding negara-negara lain di dunia.

Isu Teoh Beng Hock yang mati semasa dalam siasatan SPRM juga turut mencemarkan imej SPRM, menyebabkan pelbagai pihak telah mempersoalkan cara pengendalian soal siasat yang dilakukan oleh SPRM.

SPRM juga dituduh sebagai badan yang ditunggangi oleh parti politik yang memerintah. SPRM selalu digunakan bagi ‘menutup mulut’ musuh-musuh politik. Oleh itu SPRM bukanlah satu badan yang betul-betul bebas.

Kalau SPRM tidak dapat bertindak secara bebas bagi membasmi rasuah, sudah tentu ia tidak dapat melakukan tugas-tugasnya secara berkesan. Akhirnya matlamat untuk menghapuskan rasuah melalui SPRM hanya akan menjadi sia-sia saja.

Berjuta-juta ringgit wang kerajaan digunakan setiap tahun untuk membiayai badan SPRM ini termasuk membayar gaji kakitangannya, tetapi indeks amalan rasuah negara terus meningkat bukan menurun.

Apakah masih berbaloi untuk kita terus membiayai badan SPRM yang menjadi bebanan kepada negara ini?

Apakah cukup sekadar menukar ketua SPRM akan dapat mengabui mata orang ramai bagi menunjukkan SPRM telah melakukan perubahan besar dan dengan itu dapat memulihkan kembali keyakinan orang ramai terhadap integriti SPRM?

Saya tidak pasti samada negara jiran Singapore mempunyai SPRM seperti kita juga, tetapi yang jelasnya Singapore jauh meninggalkan kita dalam amalan rasuah ini. Apakah kita sekarang sudah selesa dengan tahap amalan rasuah negara kita kerana hanya lebih baik dari Filipina?

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com