Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, December 25, 2009

Kehilangan Enjin Jet F-5E, Pengurusan Malaysia yang korup

MENJIJIKKAN dan memalukan, itulah yang dapat kita simpulkan bila membaca berita pendedahan kehilangan enjin jet pejuang F-5E kepunyaan TUDM beberapa hari yang lalu.

Ini hanyalah secebis kisah dari berpuluh-puluh kisah salah laku yang berlaku dalam pengurusan agensi-agensi kerajaan mahupun swasta di negara kita yang dilapur dan didedahkan, dan mungkin ada beratus-ratus lagi salah laku yang tidak pernah didedah dan tidak pernah diambil endah.

Semua kes-kes salah laku ini bukan sahaja mencerminkan bagaimana tidak teratur dan tidak sistematiknya sistem pengurusan agensi-agensi ini tetapi lebih dari itu, masyarakat kita telah hilang integriti, tidak lagi menghiraukan etika dan rendah akhlak.

Kita semua seperti dilanda penyakit mengejar kekayaan wang ringgit tanpa mengira cara mendapatkannya samada halal atau haram. Apabila telah menjadi duit, ia kelihatan sama saja, tidak ada siapa yang tahu samada duit halal atau duit haram.

Mungkin kita telah dirasuk fahaman, siapa yang mempunyai wang akan dipandang tinggi dan mulia dalam masyarakat. Status manusia sekarang diukur dari pemilikan kekayaan dan harta benda. Lantaran itu berlumba-lumbalah kita mengejar dan mengumpul kekayaan tanpa mengira sumbernya halal atau haram.

Tidak hairanlah kalau kita berbual-bual dengan orang-orang awam, kita akan mendengar keluhan dan cerita-cerita yang tidak menyenangkan, dimana-mana sahaja berlaku salah laku dalam masyarakat kita. Semuanya kerana wang.

Pemandu teksi yang cekik darah dan tidak menggunakan meter. Ulat-ulat tiket dan syarikat bas yang bersekongkol dengan ulat tiket untuk mendapatkan untung lebih, sentiasa menjadi pemandangan biasa di setesen-stesen bas di negara kita.

Terlepasnya barang-barang terlarang dan bercukai masuk ke negara kita, terlepasnya ramai pendatang-pendatang tanpa izin yang tanpa permit masuk ke negara kita.

Barang-barang yang dibekal oleh pembekal yang mendapat tender untuk kegunaan agensi-agensi kerajaan atau swatsa yang bermutu rendah, malah ada kes barang tidak dibekal tetapi tuntutan bayaran telah dibuat.

Ada kontraktor menuntut bayaran atas kerja-kerja atau program yang tidak pernah dibuat.
Ada pemaju mendapat projek atas dasar hubungan politik bukan atas dasar kebolehan membuat kerja.

Banyak projek yang di alibaba, yang dapat projek orang lain, yang melaksanakannya pula orang lain. Ambil duit atas angin.

Pegawai-pegawai yang berkuasa meluluskan projek pula tidak teragak-agak meminta habuan dari pemaju-pemaju, akibatnya pemaju terpaksa menurunkan kualiti bahan binaan untuk menampung wang habuan ini.

Politik wang sudah menjadi amalan yang sukar dibendung, semuanya atas dasar bagi secupak kaut segantang.

Kalau dalam filem aksi Amerika, kita diperlihatkan bagaimana penjenayah menggunakan senjata berat dan helikopter melakukan rompakan secara ganas untuk mencuri barang berharga seperti enjin jet pejuang F-5E ini, dan akan ada rakyatnya yang patriotik menghalang dan melawan penjenayah ganas ini. Tetapi di negara kita, pegawai kita sendiri yang merompak tanpa melepaskan sebiji peluru pun.

Di jalan-jalan raya anak-anak muda kita terkinja-kinja dirasuk dadah, malam hari mereka merempit dan melepak hingga ke subuh. Mereka bergaul tanpa batas, bayi di buang merata tanpa belas.

Kanak-kanak dibunuh dan diperkosa tanpa tujuan, wanita-wanita kita sentiasa dihantui oleh peragut.

Masalah dadah tidak pernah selesai, pengedar-pengedar dadah kaya raya membuat duit hasil jualan dadah. Masalah ahlong pemberi pinjam duit tidak berlesen terus bermaharajalela, tidak pernah gentar dengan polis dan penguatkuasa.

Pegawai Polis trafik kita juga ada yang menerima wang bulanan dari syarikat lori dan wang habuan kerana tidak mengambil tindakan keatas pesalah lalulintas. Pegawai JPJ, kastam dan imegresyen kita juga tidak terlepas dari terlibat dengan amalan rasuah, mereka hidup mewah melebihi kemampuan mereka hasil dari duit rasuah.

Mungkin mereka lupa, akibat amalan rasuah dan salah laku itulah yang akan menjemput berbagai-bagai masalah lain kepada rakyat dan negara kita. Yang akhirnya tidak akan menguntungkan sesiapa pun, termasuk orang dan keluraga yang menerima rasuah dan mengamalkan salah laku itu sendiri.

Semua penyakit-penyakit ini telah membarah ke dalam semua lapisan masyarakat kita. Tidak boleh kita menyalahkan sesiapa kenapa perkara ini berlaku, sebaliknya kita sendirilah yang kena berubah.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com