Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Sunday, October 04, 2009

Mengundi PAS seolah-olah sama seperti masuk Islam


OLEH kerana parti PAS adalah parti yang berlabelkan Islam, maka bagi setengah orang-orang bukan Islam beranggapan mengundi parti PAS samalah seperti menyokong Islam atau percaya kepada Islam.

Kesukaran untuk menyeru orang-orang bukan Islam ini untuk mengundi parti PAS samalah seperti sukarnya untuk mengajak mereka memeluk agama Islam. Dalam hal ini ia bukan saja setakat melibatkan tukar parti tetapi juga seolah-olah seperti melibatkan penukaran akidah.

Tentulah tidak sukar untuk mengajak orang masuk atau menyokong satu-satu parti politik, tetapi untuk mengajak mereka masuk satu-satu agama memang suatu kerja yang amat sukar kerana ianya melibatkan soal akidah. Kalau parti politik sudah dibuatkan seperti agama memang sukarlah kita hendak mengajak orang yang berlainan fahaman agama untuk masuk parti tersebut.

Mungkin kita orang Islam tidak ada masalah untuk mengundi parti DAP yang merupakan salah satu sekutu dalam Pakatan Rakyat (PR) kerana parti DAP bukanlah parti yang berasaskan agama, tetapi bagaimana kalau ada parti yang bernama Parti Budha Se Malaysia dalam Pakatan Rakyat itu, tentu kita yang beragama Islam berfikir dua kali juga untuk mengundi calon dari parti tersebut kerana bimbang ianya akan membabitkan soal akidah kita.

Pihak Barat telah lama berkempen memburukan agama Islam dan pengikut-pengikutnya. Media Barat telah melabelkan Islam dengan berbagai label yang negatif, agama yang mereka kaitkan dengan kemunduran dan keganasan.

Kempen berterusan mereka ini sungguh berkesan sehingga semua orang bukan Islam di dunia ini begitu takut atau fobia dengan Islam atau apa saja yang dikaitkan dengan Islam.

Hari-hari Barat menonjolkan imej buruk terhadap Islam. Orang Islam yang mengganas dilabelkan sebagai pengganas Islam tetapi orang kulit putih yang mengganas tidak pula digelar pengganas Kristian.

Barisan Nasional tidak perlu mengeluarkan wang berjuta ringgit untuk menakutkan kaum Cina dan India supaya tidak mengundi PAS kerana kempen pihak Barat yang berterusan memburukan imej Islam sudah cukup untuk menakutkan mereka.

Adalah kurang bjak kalau PR meletakkan calon dari parti PAS di kawasan yang melebihi 20% pengundi orang bukan Islam seperti di PRK Bagan Pinang.

1 comment:

MalayMind said...

Kadang-kadang aku ingat artikel kau ni bermaksud sindiran.

Walau apapun, perspektif manusia memanglah berbeza. Double meaning pun salah satu strateginya.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com