Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Sunday, October 25, 2009

Parti mana yang menjadi parti tunjang PR?

Semua orang sedia maklum parti UMNO adalah parti tunjang kepada Barisan Nasional. Apakah yang menyebabkan parti UMNO menjadi parti tunjang atau tulang belakang kepada BN? Sudah tentu jumlah penguasaan UMNO dalam kawasan pilihanraya parlimen atau kawasan pilihanraya undangan negeri yang jauh lebih besar berbanding parti-parti komponennya yang lain itu telah melayakkan parti UMNO untuk menerajui BN.

Oleh itu sebagai parti tunjang dalam BN, UMNO banyak mencorakkan halatuju dan polisi BN dalam mentadbir Negara ini. Parti-parti komponen yang lain seperti MCA, MIC, Gerakan, PPP, hanya boleh memberi pandangan, usul, teguran, kritikan atau menyuarakan kehendak parti-parti mereka tetapi keputusan akhirnya akan tertakluk kepada UMNO juga.

Ada permintaan parti-parti komponen ini dilayan dengan baik tetapi ada juga permintaan mereka yang tidak dapat dilayan bila permintaan itu bercanggah dengan kepentingan UMNO, orang Melayu dan agama Islam.

Sering juga berlaku desakan dan kritikan dari parti-parti komponen ini disalurkan kepada media apabila ada kesukaran untuk dibincangkan secara rundingan terutamanya dalam menyentuh isu-isu yang sensitif.

Selalunya parti-parti komponen dalam BN akan akur kepada kehendak UMNO tanpa banyak menimbulkan masalah. Sebagai balasan UMNO akan sentiasa memberi sokongan yang kuat kepada parti-parti komponen ini pada setiap kali mereka menyertai pilihanraya, dan UMNO pula tidak lokek untuk memberi laluan kepada sesetengah parti komponenya yang lain walaupun parti UMNO layak untuk bertanding di kawasan itu.

Konsep perkongsian kuasa dalam BN yang selalu dibanggakan oleh UMNO itu bukanlah seindah sebutannya. Secara amalannya parti UMNO terus menjadi penentu hitam putih utama dalam BN.

Memang kerap berlaku 'tarik tali' kuasa antara parti-parti komponen dalam BN tetapi akhirnya mereka terpaksa akur untuk memberi kelebihan kepada UMNO.

Tentu keadaan akan menjadi sukar kalau dalam BN tidak ada parti peneraju seperti UMNO, kerana semua parti komponen dalam BN adalah memperjuangkan agenda kelompok dan kaum masing-masing yang berbeza impian dan aspirasi. Mustahil impian mereka dapat disatukan.

Malah tidak keterlaluan kalau dikatakan 1Malaysia yang diutarakan oleh PM Najib itu hanyalah merupakan 1Malaysia versi UMNO.

Pakatan Rakyat

Parti manakah yang menjadi parti tunjang dalam Pakatan Rakyat pula? Inilah masalah utama dalam Pakatan Rakyat, tidak ada parti yang boleh dilihat sebagai parti yang boleh menjadi parti peneraju dalam pakatan Rakyat.

Yang kita nampak dalam PR hanya ada parti yang menjadi ‘orang tengah’ iaitu parti PKR. PKR selalu menjadi orang tengah kepada hubungan antara dua parti yang ekstrim iaitu PAS dan DAP. PAS dilihat sebagai sebuah parti yang ekstrim kepada agama manakala DAP pula dilihat ekstrim kepada satu kaum.

Melainkan kalau PKR dapat mengambil peranan sebagai parti peneraju dalam PR barulah PR boleh menjadi entiti politik yang kuat dan disegani.

Kalau di Amerika Syarikat mahupun di United Kingdom, mereka tidak ada parti-parti komponen dalam parti politik utama mereka. Sepatutnya Negara kita juga harus menuju kearah yang sama.

Sebagai contoh, di Amerika Syarikat ada dua parti politik utama yang bersaing iaitu Democrat dan Republican. Tidak ada parti komponen di bawah Democrat mahupun Republican. Kalau di UK, juga ada dua parti politik yang bersaing iaitu Conservative dan Labour.

Langkah pergabungan parti Keadilan dan parti Sosialis Rakyat Malaysia yang membentuk parti PKR satu masa dulu adalah satu langkah yang amat baik dan harus dipuji dalam menuju pembentukan satu parti politik utama dalam Negara.

Apabila Negara kita wujud dua parti politik utama dalam persaingan, barulah 1Malaysia yang benar-benar menepati aspirasi rakyat Malaysia dapat direalisasikan.

9 comments:

jiwakita said...

salam...

tiada satu pun parti tunjang..parti
tunggul dan parti tunggang adalah...

VASANTARAO APPALASAMY said...

PAS adalah tunjang kepada PR..

pemimpin yang berprinsip teguh dan agama menjadi teras pemerintahan..
rasuah dielakan, keserderhanaan hidup diamalkan...

pemimpin sebegitulah rakyat Malaysia mahukan!

Hidup PAS!

Boleh said...

UMNO = Untuk Makan Nasi Orang

This is a new generation of lazy malays who evolved from their lazy ancestors. Not surprising la! Wait for the next generation of lazy malays on the future with better parasitic economic policies.

vesewe said...

This race stereotyping is actually the work of the present day government, headed by the Umno racist using race and religion as a tool to stay in power.

The native of this land a.k.a. son of the soil are the native (Dusun, Iban, Kadazan, etc) of Borneo and the Orang Asli (Dayak, Jakun, Sakai, etc) in Peninsula. Not you malay arrogant pieces of shit!

Before the arrival of Islam into Malaysia, the different races live in harmony without questioning race or religion. They may be cultural different but they accepted each other.

After independence, race was used by the Umno racist, and then formulated the NEP, which divided everyone. The Umno fascist use Islam in schools, universities and workplaces to segregate, and in the name of fighting PAS.

The modus operandi of Umno has always be, divide and rule, and the devil is in the detail and implementation of the religious department.

Umno is king in creating diversion, when they are cornered, use race and religion. Race and religion is the most explosive issue and they have used it successfully since independence.

All this is done to perpetuate their hold on political power. It is for Umno benefits to play the race card, because this is the only way to ensure their hold on to political power. And 50 long years have proven them right. The race card works well and works every time!

They have succeeded in keeping the races apart socially, and fanned animosity amongst the races with their discriminatory and racist politics.

All give politically reasoning - well here goes a correct one - malay is lazy because of Islam.

How can one pray 5 times and yet be expected to be productive? Wait for the foreigners to come and set up their factory and having to cater for Islam needs!

If malays embrace other religion then there is hope for Malaysia otherwise your hope is in the existence of Umno terrorist liars - don't count on them being there forever - we are factoring in Umno racist absence in our business plan!

The problem with malays is that they forget too easily. It was the Chinese, Indians and Malays who fought for the independence.

The NEP was design to help the malays catch up with the Chinese and the Indians. Now looks like after 40 years, malays are still behind and very proud of it.

Still want to receive handouts from the government! Still afraid to fight it out on fair ground with the Chinese, Indians and other races! Fearful is the malay race!

Without the government subsidies and supports - I don't know how many malay businesses will still stand? So when can we see some towering malays and who dare to refuse government help and still succeed?

Grabbing other people success and call it your own success is not success but a disgrace!

Their laziness caused the nation's economy to slump and resources are wasted. They take 5 days to complete a day work. Malays always think that they are helping the other races when they are lazy. For God sake, please wake up! You are doing it for your own, not for anybody!

Majority of the nation need to be educated again. On the meaning of Malaysia.

aston said...

If you can put up with 30 years of corruption, inefficiency and racism under BN, I can put up with the same from Pakatan for 10 years!

kentanjim said...

I am horrified and deeply saddened by Dr Pornthip revelation.

Najib and MACC officers are animals of the lowest form. How can they still pray 5 times a day?

They still can fast during Ramadan and talked about justice shall prevail when Teoh family went to Putrajaya.

How will these animals die? I hope these low lives animals be wiped out from the face of the earth in the midair, in the sea, in the road asap!!!

reek said...

Grabbing Perak by corruption and deceit and holding on to the state by using the police and controversial decisions from Umno courts - show the thuggish behaviour of Umno. Dragging the legal speaker out of his chair was the despicable act of a morally bankrupt government. BN is morally unfit to govern Malaysia.

San said...

Umno/BN component parties and their cronies/EC/MACC/PDRM - No. 1 liar and public enemy, bunch of corrupted, despicable, racist morons rotten to the core!

Haji Rahman Sulong said...

DAP lah parti yang paling kukuh dan berprinsip, yang benar-benar matlamat dia mempertahankan PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MALAYSIA YANG ASAL (iaitu yang sebelum digubal secara authoritarian oleh UMNO-BN).

Siapa cakap DAP tu parti satu kaum? DAP merupakan parti pelbagai kaum dan pelbagai bangsa. Mereka ada Naib Presiden Melayu (Ahmad Ton), mereka mempunyai cawangan DAP yang terdiri daripada ahli dan pemimpin Melayu, dan sebagainya.

DAP lagi hebat dari PAS kerana pas tu keahliannya terhad kepada orang Islam.

DAP keahliannya untuk SEMUA orang, tak kira MUSLIM atau BUKAN MUSLIM, atau MELAYU atau BUKAN MELAYU, sama seperti PKR.

Jadi, PAS ini lebih mirip UMNO; UMNO tu parti ketuanan satu bangsa, dan PAS itu parti ketuanan satu agama.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com