Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, October 29, 2009

Satu Sekolah, Satu Parti Politik dan 1Malaysia


KALAU kita mahu melihat gagasan 1Malaysia boleh dicapai, ia mesti bermula dari Satu Sekolah, amalan Satu Sekolah mampu memecahkan tembok pengasingan mengikut kaum, seterusnya barulah 1Malaysia dapat terbentuk.

Tetapi apa yang berlaku sekarang PM Najib cuba hendak menyongsang arus, beliau memulakannya dengan 1Malaysia tanpa menyentuh sistem sekolah yang merupakan asas kepada pembinaan 1Malaysia.

Ini adalah satu kerja yang tidak masuk akal yang tentunya tidak akan sampai ke mana-mana. Akhir kesudahannya samalah seperti keadaan asal, slogan-slogan yang diucapkan hanyalah menjadi retorik, komestik dan penuh kepura-puraan.

Seperti biasa setiap kali perayaan besar akan dijemput semua orang dari semua kaum menghadiri rumah terbuka, selepas makan-makan dan gambar mereka diambil oleh media perdana, mereka pun baliklah ke rumah masing-masing. Di media perdana akan dicanangkan keutuhan perpaduan antara kaum, digambarkan mereka hidup harmoni dan boleh makan bersama-sama di rumah terbuka.

Kemudian sekali sekala diadakan aktiviti perkhemahan diperingkat sekolah, dijemputlah murid-murid yang terdiri dari sekolah Cina, sekolah Tamil dan sekolah Kebangsaan bagi menyertai program perkhemahan itu. Ditonjolkanlah bagaimana murid-murid dari berbagai kaum ini dapat bekerjasama dalam menjalankan aktiviti mereka dalam program itu. Bila selesai perkhemahan yang memakan masa dua tiga hari itu, mereka pun baliklah kesekolah masing-masing.

Apakah gambaran masyarakat Malaysia yang seperti ini yang kita hendak capai dalam 1Malaysia?

Hendak melentur buluh biarlah dari rebung. Setiap anak Malaysia sepatutnya tidak boleh diasingkan disekolah yang mengikut kaum masing-masing.

Hubungan kita adik beradik menjadi rapat dan kuat sebab kita dibesarkan di bawah bumbung yang sama. Tentu hubungan itu tidak akan menjadi rapat kalau adik beradik kita hidup secara terpisah.

Sebagai adik beradik kita bukan saja bermain, bergurau dan melakukan berbagai aktiviti bersama tetapi ada masanya kita juga bergaduh, tetapi itulah yang membina hubungan kita adik beradik menjadi kuat dan bukan hubungan yang berpura-pura.

Dari hubungan yang kuat inilah akan timbul rasa tanggungjawab dan perihatin antara kita adik beradik. Kita akan berasa bersalah kalau membiarkan adik-beradik kita yang lain ketika mereka menghadapi kesusahan dan masalah. Apabila ada hubungan yang kuat terjalin seperti ini, kita tidak akan rasa bimbang lagi terhadap adanya ahli keluarga kita yang tidak terbela nasibnya.

Apa yang berlaku sekarang pemimpin kaum Melayu hanya mahu menjadi juara untuk membela orang Melayu. Pemimpin Cina pula hendak menjadi juara untuk membela nasib kaum Cina, begitu jugalah dengan kaum India, mereka mahu jadi hero kepada kaum mereka.

Kita tidak boleh salahkan sikap mereka ini, ini kerana mereka memang mempunyai hubungan yang kuat dengan kaum mereka. Hubungan ini telah terbina dan terdidik sejak dari kecil lagi, bermula mereka sekolah bersama kaum mereka, selepas itu mereka bekerja dan tinggal dengan kaum dan kelompok mereka, menjadikan kaum mereka sangat dekat di hati mereka.

Dari sistem dan pengalaman yang kita lalui ini, tidak hairanlah kalau semua kita akan melihat setiap rakyat Malaysia itu mengikut kaumnya bukan sebagai bangsa Malaysia yang perlu kita bela tanpa mengira dari kaum mana dia datang.

Lantaran itu parti-parti politik di Negara ini lahir mengikut kehendak dan kepentingan kelompok dan kaum masing-masing. Keadaan struktur kehidupan masyarakat Malaysia yang demikian tidak memungkinkan dapat melahirkan satu parti politik yang memperjuangkan nasib rakyat Malaysia secara keseluruhan.

Apa yang kita nampak sekarang, parti politik BN mahupun PR masing-masing mempunyai parti-parti komponen yang mewakili kelompok dan kaum masing-masing.

Adalah satu kerja yang tidak masuk akal untuk menjernihkan air di muara sungai kalau di hulu sungai airnya sudah keruh. Bermakna, apa pun matlamat yang hendak kita capai perlu bermula dari peringkat kanak-kanak lagi.

1 comment:

VASANTARAO APPALASAMY said...

'1Malaysia by Najib' bukannya untuk menyatukan rakyat Malaysia yang berbilang kamu dan agama, tapi untuk kepentingan politik peribadi dia..

jangan haraplah kalau dia nak buat satu sekolah untuk semua... KALAU KITASUDAH BERSATU, DIA AKAN BERKECAI.... itulah yang dia takutkan...

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com