Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, March 11, 2009

Sekadar menjadi doktor demam selsema dan batuk.

TELAH menjadi tanggapan umum di masa-masa yang lalu, pekerjaan sebagai doktor memperoleh gaji yang lebih tinggi dari pekerjaan lain dalam perkhidmatan awam.

Dalam masa lebih 20 tahun yang lalu bidang kedoktoran perubatan menjadi pilihan utama kepada pelajar-pelajar di Negara kita kerana tawaran tangga gaji yang lebih tinggi itu.

Oleh kerana terlalu ramai pelajar berminat untuk memohon bidang perubatan maka universiti-universiti tempatan yang ada menawarkan kursus ini hanya memilih pelajar-pelajar yang paling baik dari segi kelulusan akademiknya sahaja diterima masuk untuk mengikuti kursus di bidang ini.

Oleh itu tidak dapat dinafikan, pelajar-pelajar yang berada dalam bidang perubatan dan seterusnya para doktor di Negara kita ini adalah termasuk dalam kelompok manusia-manusia yang paling pintar dan bijak berbanding rakyat lain itu.

Tetapi sayang sekali, kepintaran dan kebijaksanaan mereka itu tidak digunakan sepenuhnya. Tidak ramai yang berminat untuk bekerja di hospital-hospital kerajaan yang sangat mencabar yang dikunjungi oleh kebanyakan rakyat dengan berbagai jenis macam penyakit.

Sepatutnya di hospital kerajaanlah doktor-doktor ini menunjukkan minat untuk bekerja, kerana di situ mereka dapat peluang yang luas bagi mengkaji dan menyelidik berbagai penyakit yang dihidapi oleh berbagai lapisan rakyat Negara ini.

Tentulah dengan kepintaran dan kebijaksanaan otak yang di anugerahkan oleh Tuhan itu, mampu mencari penawar-penawar dan kaedah-kaedah baru untuk menyembuhkan penyakit-penyakit yang dihidapi oleh rakyat Negara ini.

Dari pemerhatian saya, kebanyakan doktor-doktor hari ini lebih minat hendak membuka klinik-klinik mereka sendiri setelah menimba pengalaman bekerja di hospital kerajaan.

Dengan membuka klinik sendiri mereka memperoleh pendapatan yang lebih lumayan berbanding menjadi doktor di hospital kerajaan. Dulu semasa kecil mereka melihat tangga gaji doktor itu lebih tinggi. Setelah menjadi doktor di hospital kerajaan, mereka melihat pendapatan usahawan dan peniaga pula yang lebih besar dan lumayan.

Lantaran itu ramailah doktor-doktor membuka klinik sendiri semata-mata hendak mengejar pendapatan yang lumayan. Walaupun mereka tidak kecukupan masa untuk melayan pesakit-pesakit yang datang ke klinik mereka untuk mendapatkan rawatan tetapi mereka tetap gembira kerana pendapatan yang mereka perolehi amat lumayan.

Sebaliknya kalau bekerja di hospital kerajaan, kedatangan pesakit yang ramai tidak akan menambah kepada pendapatan mereka kerana gaji tetap sama bagi setiap bulan.

Sikap sebahagian doktor yang hanya ingin mengejar pendapatan lumayan ini sungguh merugikan Negara kita. Di mana akhirnya doktor-doktor ini banyak membuat duit melalui pesakit-pesakit yang datang ke klinik mereka kerana hendak mendapatkan rawatan akibat demam selsema dan batuk, pening kepala dan muntah-muntah,gatal-gatal dan alahan, sakit perut dan berak-berak. Inilah penyakit-penyakit yang biasa dirujuk kepada klinik mereka untuk mendapatkan ubatnya.

Kalau telah diberi ubat tidak juga baik maka doktor-doktor klinik ini akan membuat surat supaya peasakit itu dirujuk ke hospital-hospital. Amat mudah tugas doktor-doktor klinik ini. Tidak payah pening kepala untuk merawat pesakit itu sampai sembuh, rujuk saja ke hospital.

Kalau setakat hendak beri ubat demam selsema dan batuk, orang yang lulus peringkat SPM pun boleh buat kerja seperti itu. Tidak seperti hendak membaiki kereta, kita tidak perlu ada ijazah kejuruteraan mekanikal baru boleh baiki kereta. Sebaliknya orang yang sekolah sampai peringkat SPM dan ada sijil mengikut kursus membaiki kereta sudah memadai untuk membaiki kereta yang rosak.

Oleh kerana tanggungjawab merawat dan memberikan ubat kepada pesakit adalah eksklusif diberikan kepada doktor, maka doktor dapat membuat duit yang banyak dari keadaan itu.

Kita tidaklah mahu sangat mempertikaikan duit yang banyak mereka dapat itu, tetapi apalah ertinya kita dianugerahkan Tuhan dengan otak yang pintar dan bijak tetapi sekadar menjadi doktor demam selsema dan batuk.
Minta maaf Tuan Doktor.

3 comments:

Jumayatara said...

Setuju, pemerhatian yang bagus.

Doktor kerja yang mulia menjadi sehina-hinanya apabila ada doktor yang mengambil kesempatan dari kesakitan keperitan orang lain. Ini lah akibatnya apabila kebendaan menjadi paksi hidup.

Rajin dan jujur berkhidmatan untuk pesakit, ganjaran adalah pasti samada doktor itu berkerja di hospital kerajaan atau swasta.

Perhatian kepada suami-isteri : Kempen KELUARGA BAHAGIA
Hentikan amalan seks oral. Hargai dan hormati bibir-bibir merah isteri anda, bibir yang mengaji kalimah-kalimah suci, bibir-bibir yang mendidik anak-anak anda.

Anonymous said...

SALAM BRO,

DIKEDAH NI DR. KLINIK DAH JADI AH LONG PUN ADA.ITU YG ORG TAU...LAIN WALLAHHUAKLAM.

Anonymous said...

I just don't care the label put through the cert, I just care what the heart carries...

Sistem kita menjenamakan label...

hehehehe

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com