Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, March 25, 2009

Mari berlawan secara anak jantan

KEMENANGAN dalam pilihanraya yang yang diperolehi melalui kesilapan teknikal seperti yang berlaku pada seorang calon PAS di Johor pada pilihanraya 2004 bukanlah merupakan kemenangan secara anak jantan. Kerana kita tahu calon tersebut belum tentu boleh menang kalau dia berlawan secara bertanding.

Kemenangan secara anak jantan adalah kemenangan yang mulia dan bermaruah. Dari sejarah silam kita dapat melihat orang Melayu sendiri pun sangat mengutamakan sifat anak jantan ini kerana ia menyentuh soal maruah seseorang. Sebagai contoh, walaupun Hang Jebat telah menyerahkan dirinya kepada Hang Tuah untuk membunuhnya tetapi Hang Tuah tidak berbuat demikian melainkan terlebih dahulu memberikan sebilah keris kepada Jebat untuk berlawan dengannya.

Begitulah tingginya nilai budi orang Melayu di zaman dulu, mereka lebih sanggup kalah atau mati di tangan musuh dari menang dengan membunuh musuh yang tidak bersenjata.

Tetapi malangnya sifat yang mulia ini tidak pula dilanjutkan oleh orang Melayu ketika berpolitik di zaman ini. Parti yang memerintah bukan saja tidak memberi senjata kepada parti pembangkang malah mereka telah bertindak mengikat kaki dan tangan parti pembangkang semasa berlawan.

Hampir semua media cetak dan elektronik dikawal penuh oleh parti yang memerintah yang sudah tentu sentiasa memihak kepada parti pemerintah. Harapan parti pembangkang hanyalah kepada medium ceramah dan internet. Dengan sumber kewangan yang terhad parti pembangkang hanya dibenarkan berkempen dalam masa lapan hari sahaja. Dalam keadaan serba kekurangan dan terbatas inilah parti pembangkang cuba berlawan dengan parti pemerintah. Apakah pertandingan seperti ini boleh dianggap sebagai pertandingan secara anak jantan?


Demokrasi adalah satu mekanisma yang terbaik untuk mempastikan kita sentiasa mendapat pemimpin yang terbaik. Melalui demokrasi kita bukan saja dapat menukar pemimpin tanpa melalui pertumpahan darah tetapi lebih dari itu setiap dari kita dapat memilih pemimpin yang terbaik untuk memimpin. Dengan adanya pemimpin terbaik maka sudah tentu negara kita akan dapat menuju ke arah yang lebih baik dan terbilang.


Walaupun demokrasi itu pada asalnya bagus tetapi banyak pemimpin yang berkuasa telah mencabul demokrasi dengan sewenang-wenangnya sehingga dengan demokrasi yang telah mereka ubahsuai itu dapat dipastikan keputusan peti undi lebih banyak berpihak kepadanya.

Macam-macam cara yang mereka gunakan yang jauh dari sifat anak jantan termasuklah menyekat kebebasan bersuara, mengawal media perdana, undi hantu, undi pos yang tidak telus, tidak dibenar berhimpun tanpa permit, menggubal undang-undang yang pelik dan sebagainya.


Sesebuah negara tidak mungkin boleh mencapai cemerlang, gemilang dan terbilang jika tidak diasaskan kepada demokrasi dan meritokrasi. Kita bimbang jika kita mengenepikan sifat anak jantan dalam pilihanraya, akhirnya kita akan dapat pemimpin yang jahat dan tidak bermoral memimpin negara kita nanti. Siapa pun yang memegang pisau walaupun berlainan fahaman dengan kita tetapi berhati mulia dan baik pasti dia akan memberikan kebaikan juga kepada kita, tetapi kalau pisau telah jatuh ke tangan orang jahat tentulah kita tidak akan berasa aman walaupun dia adalah saudara kita sendiri.


Biarlah kita kalah dalam pilihanraya kerana yang menang itu sudah tentu lebih baik dari kita. Bila pemimpin yang terbaik mendapat peluang menjadi pemimpin, sudah pasti negara kita akan menuju kearah yang lebih gemilang. Ini saja jaminan yang dapat menentukan negara kita sentiasa terbilang di masa depan. Oleh itu janganlah kita takut untuk berlawan secara anak jantan demi kebaikan negara untuk menjadi lebih cemerlang, gemilang dan terbilang.


Suburkanlah amalan demokrasi sebenar di mana jua kita berada, samada dalam pemilihan dalam parti sendiri ataupun di dalam pilihanraya. Seorang yang dikatakan patriotik adalah seorang yang sanggup berkorban untuk kebaikan negaranya, sekalipun terpaksa kalah dalam pilihanraya.

6 comments:

TokMudim said...

Direct to the point le Yeop.....Melayu suka buang masa.


Stop Oral sex. Respect your Wife's Doa.

kekwa66 said...

Kebanyakan pemimpin politik masa kini, walaupun keluar dari universiti teragung dunia, tidak mementingkan moral dan maruah lagi...asalkan hajat dan tujuan tercapai!

anonymous said...

Menantu aku menang!
Menantu aku menang!
Menantu aku menang!

Teriak Pak Lah.

kaki rasuah pun menang

Z-MAY said...

ada yg belajar tinggi2 jadi perosak bangsa & negara. buat malu org yg belajar dgn ikhlas.

baru seminggu masuk u dah nak ubah kerajaan. makan pun bersuap.berjalan masih bertongkat.
kalau ada akal, ubahlah diri sendiri dan keluarga dulu....

melayu mudah lupa atau tak sedar diri..?

malang sungguh melayu sebegitu di tanah melayu...

anonymous said...

Keruntuhan moral no.1 - melayu

Kaki dadah no.1 - melayu

Kaki rasuah no.1 - melayu

Kaki2 dan semua kaki ni.1 - melayu

日月神教-任我行 said...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com