Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, February 05, 2009

RAKYAT NEGERI PERAK YANG MENANG ~ ref Malaysiakini

PERLUMBAAN untuk menguasai politik di negeri Perak antara BN dan PR sedang rancak berlangsung yang mungkin akan diketahui kesudahannya tidak berapa lama lagi.

Apa pun saya melihat persaingan sengit antara BN dan PR yang boleh dikatakan hampir seimbang bilangan ADUN mereka itu boleh membawa keuntungan kepada rakyat di negeri Perak sendiri.

Dalam kedudukan antara parti pemerintah dan parti pembakang berada dalam keadaan seimbang, tentunya pihak yang menang tidak akan dapat berbuat sewenang-wenangnya kepada rakyat negeri Perak.

Walaupun parti BN dapat menguasai Perak semula, sudah pasti cara pemerintahannya tidak akan sama seperti mereka memerintah sebelum ini.

Parti apa pun yang berkuasa di Perak, keadaannya sama seperti telor di hujung tanduk. Bila-bila masa sahaja boleh jatuh kalau tidak berhati-hati, sedikit kesilapan saja boleh membawa kejatuhan kepada kerajaan mereka.

Yang pastinya rakyat akan dilayan seperti raja untuk memastikan mereka terus mengundi BN pada masa-masa akan datang. Undi rakyat adalah undi keramat yang akan menentukan turun naiknya sesebuah kerajaan.

Amalan kuasa politik dapat memperkayakan pemimpin dan kroninya tentunya tidak boleh berlaku di Perak, sebaliknya kita bakal melihat rakyat Perak lah yang akan akan dikayakan.
Kepada Menteri Besar Perak, Mohd Nizar walaupun ada kemungkinan beliau akan kehilangan jawatan itu, kita mengucapkan tahniah kepada beliau kerana telah menjalankan tugas-tugas yang diamanahkan dengan baik dan adil. Beliau menjadi MB yang disenangi oleh semua kaum walaupun belum sampai setahun memegang jawatan itu.

Diharap penyokong-penyokong beliau tidak akan melakukan tindak-tindakan bodoh yang emosional dan tidak matang. Hindarkan dari melakukan perkara yang menyalahi undang-undang dan usah melayan provokasi dari pihak lawan kerana ini akan memburukkan lagi keadaan.

Perak adalah satu negeri berbilang kaum yang kompisisi kaum Melayu, Cina dan India yang begitu ketara. Hindarkan kemelut politik ini dari merebak menjadi pertelingkahan kaum. Oleh itu kemelut politik yang berlaku ini hendaklah ditangani secara matang, biarlah diselesaikan secara aman melalui saluran undang-undang dan saluran politk.

Dunia masih belum kiamat, banyak lagi pilihanraya yang akan kita hadapi. Biarkanlah rakyat menghukum pemimpin yang durjana dan pengkhianat rakyat melalui peti undi.

Dalam masa yang sama, pastikan kita terus menerus memperjuangkan kebebasan badan perundangan, kebebasan media, kebebasan SPR , kebebasan polis dan badan pencegah rasuah, selari dengan amalan demokrasi. Kerana dengan ini sajalah kita dapat menjamin pilihan melalui peti undi itu adalah mencerminkan pilihan rakyat yang sebenar.

1 comment:

Anonymous said...

The most good blog comment I've seen since conflict of Perak started.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com