Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, December 19, 2008

Tiada meritokrasi punca perpecahan dalam parti ~ ref Malaysiakini

Apabila wujud keadaan di mana ahli politik bergantung kepada sumbangan duit dari kontraktor pilihannya untuk naik dan terus berkuasa dalam politik, dan kontraktor pula bergantung kepada ahli politik yang boleh menjadi ‘kuda tunggangannya’ untuk memastikan tender-tender projek kerajaan menjadi miliknya, maka sudah pasti perpecahan dalam sesebuah parti politik tidak dapat dielakkan.

Dalam politik hari ini, ahli politik dan para kontraktor seperti saling sandar menyandar macam aur dengan tebing. Perjuangan ahli politik sudah jadi perjuangan untuk perut, perjuangan para kontraktor memang dari dulu untuk perut. Jadi tidak hairanlah kalau mereka menjadi rakan akrab yang saling bantu membantu.

Kadang-kadang rakyat seperti tidak sedar mereka ditipu oleh ahli-ahli politik. Didepan rakyat mereka hunus keris dengan semangat berkobar-kobar, cakap berdegar-degar untuk perjuangkan agama, bangsa dan Negara. Mereka pakai serban besar, lancar lidah menyebut hadis dan firman Tuhan untuk memperjuangkan Islam tetapi kebanyakannya semua itu adalah komestik belaka. Berselindung disebalik itu semua ialah untuk memperjuangkan perut saja.
Begitulah wajah-wajah politik yang dianuti oleh manusia-manusia sekarang.

Semua sudah berkiblatkan perjuangan perut, untuk memperkaya diri dan kelompok sendiri. Perjuangan asal yang suci untuk bangsa, Negara dan agama, hanya sekadar untuk mengabui mata rakyat bagi mendapatkan sokongan dan menang dalam pemilihan dan pilihanraya. Dengan kuasa politik yang mereka miliki dapat menjamin kekayaan terus berada ditangan mereka.

Di pihak kontraktor pula, untuk menjamin periok nasi sentiasa berisi, kontraktor akan memastikan pemimpin politik yang dapat memberi tender projek kepada syarikatnya terus kekal memegang kuasa.

Pemimpin politik pula sangat mengharapkan bantuan kontraktor-kontraktor yang boleh membantunya membiayai kempen pemilihan dan pilihanrayanya, agar dia dapat terus berkuasa.Setiap pemimpin politik ada senarai kontraktor pilihannya sendiri.

Akhirnya, disebalik merebut kuasa politik yang disandiwarakan didepan rakyat jelata itu ada terselindung perebutan kekayaan dan projek kerajaan.

Inilah perkara sebenar yang menyebabkan perpecahan dalam politik. Kontraktor bukan dipilih berdasarkan merit tetapi dipilih melalui 'kabel' politik.

Yang penting kepada kontraktor dan syarikat ialah 'siapa yang awak kenal' bukan 'apa yang awak tahu'.

Kontraktor sudah jadi ‘contact-tor’, syarikat koperat sudah jadi ‘syarikat keparat’.

Tidak mendatangkan masalah kepada mereka jika projek yang mereka menang tender itu dibuat berkualiti rendah, tidak mengikut spesifikasi. Janji mereka dapat untung banyak, sebahagian dari untung itu akan disumbang untuk kempen pemimpin politik yang menjadi ‘kuda tunggangannya’.

Bangunan yang dibina runtuh rantah pun tak perlu nak risau kerana pemimpin politik ‘kuda tunggangan’ mereka yang berkuasa itu akan dapat melindungi mereka dari diambil tindakan undang-undang.

Projek harga 10 juta ringgit, tapi belanja buat projek hanya 5 juta ringgit, sudah dapat untung 5 juta ringgit. Separuh dari untung itu pula boleh disumbang untuk kempen ahli politik ‘kuda tunggangan’ mereka.

Masa kempen pemilihan dan pilihanraya mereka tabur duit yang mereka dapat dari keuntung projek ini kepada pengundi-pengundi. Pengundi-pengundi pun suka dapat duit dan terus beri undi pada ahli politik yang ‘pemurah’ dan ‘dermawan ini’.

Pengundi-pengundi ini mungkin lupa dan tak faham dari mana duit itu datang. Projek-projek kerajaan ini siapa yang biaya? Sudah tentu ia dibiayai menggunakan duit kerajaan, duit kerajaan adalah duit rakyat, termasuk duit cukai dari rakyat.

Siapa yang rugi akhirnya? Sudah tentu rakyat. Rakyat dapat projek dan bangunan yang berkuliti rendah, silap-silap boleh runtuh dan mengancam nyawa mereka sendiri. Dengan duit 10 juta ringgit patutnya boleh membiayai dua projek kerajaan, tetapi sebab nak kaut untung yang berlebihan, ia hanya dapat membiayai satu projek saja.

Sudah tentu perkara-perkara ini tidak berlaku kalau kita memilih kontraktor dan syarikat untuk melaksanakan projek kerajaan berasaskan merit. Siapa yang terbaik merekalah yang akan terpilih, tidak kira pemimpin politik mana atau parti politik mana pun yang berkuasa.
Bila pemilihan berasaskan merit, tentu kontraktor juga tidak memerlukan kepada ‘kuda tunggangan’ lagi.

2 comments:

Pemuda IKS said...

Salam perjuangan,

Terima kasih kerana memberi sokongan terhadap perjuangan Pemuda IKS.

"Memperkasa Generasi Baru"

Pergerakan Pemuda
UMNO Cawangan Taman IKS
Bahagian Batu WP

http://pemudaiks.blogspot.com

Ajeem said...

inilah akibatnya jika perjuangan sebenar hanyalah kosmetik...kesian malaysia yang melangkah ke belakang disebabkan dipimpin oleh manusia yang bebal.majoritinya demikian dan memang tidak layak bergelar pemimpin.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com