Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, December 15, 2008

Buang bayi lagi ~ ref Malaysiakini


Petikan dari Harian Metro 16 Disember 2008:

CHANGLUN: Bahagian punggung dan kedua-dua kakinya termasuk ke dalam lubang tandas, namun seorang bayi lelaki yang masih bertali pusat langsung tidak
menangis ketika ditemui seorang lelaki, pagi semalam.“Ketika ditemui dia
menghisap jari mungkin kerana lapar, manakala tali pusatnya belum dipotong dan
terbelit di leher,” kata Rofidah Md Noor, 45, yang melihat bayi itu dalam tandas
sebuah kedai di pasar basah Kampung Tradisi, Lembah Keriang, dekat sini.Bayi
seberat 2.4 kilogram itu ditemui jam 10.10 pagi oleh seorang lelaki berusia
30-an sebelum memaklumkan kepada Rofidah yang kebetulan berada di luar tandas berkenaan.“Entah manusia jenis apa tergamak membuang bayi masih bernyawa itu dalam lubang tandas.

Entah untuk kesekian kalinya berita seperti ini dilapurkan dalam akhbar. Setiap kali kita membacanya setiap kali itu jugalah kita berasa senak perut kerana menahan perasaan sedih dan geram. Lalu kita mengutuk dan mencerca si ibu yang melakukan perbuatan yang kejam itu.
Selain dari mengutuk dan mencerca, tidak ada apa lagi yang kita telah buat untuk mengatasi perkara yang sama dari berulang dan berulang lagi.

Sebenarnya ibu yang melahirkan anak luar nikah ini bukannya tidak sayang kepada anaknya. Ibu mana yang tidak sayangkan anak, binatang yang tidak mempunyai akal fikiran itu pun mempunyai rasa kasih sayang terhadap anak-anaknya apatah lagi kita manusia yang diberi akal fikiran. Yang membuatkan ibu-ibu tersebut melahirkan anaknya secara rahsia dan kemudian membuang bayi ini adalah kerana tidak sanggup menanggung rasa malu untuk berdepan dengan masyarakat.

Perasaan malu untuk berdepan dengan masyarakat akibat perbuatan sumbangnya itu telah mengatasi rasa kasih sayang terhadap bayi yang dilahirkannya itu. Kita hanya tahu mencerca mereka sahaja apabila kita melihat atau mendengar bayi-bayi yang tak berdosa itu dibuang di merata-rata tempat. Tetapi fikirkanlah kalau kita sendiri berada di tempat mereka, kita juga mungkin akan melakukan perkara yang sama kerana sememangnya tiada pilihan lain. Itu sahajalah cara yang dapat menutup perasaan malu dari dihina masyarakat.

Dalam perkara membuang bayi ini, kita sebagai anggota masyarakat harus juga dipersalahkan. Kita selalunya memandang hina kepada mereka yang mengandungkan anak luar nikah tetapi kita tidak pernah memandang hina kepada anak-anak muda yang bergaul bebas antara lelaki dan perempuan. Padahal pergaulan bebas inilah punca sebenar kepada masalah buang bayi ini. Kita tidak pernah melarang dan mencaci anak-anak muda kita yang bergaul bebas antara lelaki dan perempuan. Di dalam Quran, Tuhan bukan sahaja melarang perbuatan zina tetapi perkara-perkara yang mendekatkan kepada zina juga turut dilarang.

Pergaulan bebas lelaki perempuan itu adalah satu perkara yang mendekatkan kepada zina yang sepatutnya anggota masyarakat membenci dan membenterasnya secara bersungguh-sungguh. Kalau di zaman dulu terutamanya di kampong-kampong, seorang wanita berjalan bersama dengan seorang lelaki tanpa ada orang ketiga boleh dianggap salah dan dilarang, tetapi zaman sekarang kalau lelaki dan wanita berjalan berpimpin tangan atau berjalan sambil berpelukan sudah menjadi perkara biasa kepada kita.

Zaman dulu kalau ada perempuan yang melahirkan anak luar nikah memanglah wajar mereka menerima penghinaan kerana perkara-perkara yang medekatkan kepada zina itu memang dilarang dan dibenci oleh masyarakat di masa itu. Tetapi di masa ini apakah wajarnya kita untuk menghina perempuan yang melahirkan anak luar nikah ini sedangkan perkara yang mendekatkan kepada zina seperti pergaulan bebas ini kita biarkan tanpa kutukan.

Zina tidak akan berlaku jika tidak dimulakan dengan perkara-perkara yang boleh mendekatkan kepadanya. Sebelum suatu perbuatan zina itu boleh berlansung mestilah ia dimulakan dengan bunga-bunganya. Zina yang berlaku tanpa bunga zina dipanggil rogol.

Dari sekarang kita kenalah berhenti dari mengutuk dan mencerca ibu-ibu yang membuang bayi mereka ini. Kerana dengan cara mengutuk saja tidak akan dapat menyelesaikan masalah ini. Di samping membetulkan punca akar umbi masalah ini, kita kena memikirkan langkah-langkah yang wajar untuk menyelamatkan bayi-bayi ini dari tersiksa dan mati akibat dibuang.

Ini termasuklah mempertimbangkan semula cadangan pengwujudan bank bayi. Dengan adanya bank bayi ini dapatlah menyelamatkan nyawa bayi yang bakal menjadi mangsa pembuangan ini. Cadangan bank bayi itu pernah dibatalkan kerana bantahan dari masyarakat dan ahli agama yang memandang pengwujudan bank bayi itu sebagai benda yang negatif dan ‘memalukan’.

Selain dari itu kita juga boleh mewujudkan banyak rumah-rumah perlindungan di seluruh Negara bagi menempatkan wanita-wanita yang mengandung anak luar nikah. Di mana rumah-rumah ini dapat memberi khidmat kaunseling dan membolehkan membantu mereka bersalin secara yang lebih sempurna.

Mungkin ada setengah orang berpendapat, dengan menyediakan kemudahan-kemudahan itu seolah-olah akan menggalakkan lagi perlakuan zina dan maksiat. Mungkin ada benarnya, tetapi kita juga harus ada rasa tanggungjawab untuk menyelamatkan bayi-bayi yang bakal jadi mangsa pembuangan ini.

Tidak semua orang yang tidak melakukan mencuri dan menipu itu kerana takutkan polis atau takut dipenjara. Tetapi mereka tidak melakukannya kerana sedar perbuatan mencuri dan menipu itu adalah perbuatan salah dan dibenci Tuhan.

2 comments:

Salim Rawahy said...

Saya berasa begitu marah setelah membaca blog Dr. Punithan Shan yang mencemar kesucian agama Islam dan Rasulallah s.a.w.. Saya berharap tindakan undang-undang diambil terhadap penulis blog MIC yang biadap ini. Sila baca lebih lanjut mengenai perkara ini di http://salimrawahy.blogspot.com

Ajeem said...

sedangkan binatang yang tidak berakal sayangkan anak mengapa pula manusia yang berakal bertindak sedemikian....memang patut orang yang demikian ditarik balik anugerah tersebut.bodoh lagi membodohkan.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com