Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Sunday, December 28, 2008

Nabi pun ada buat silap ~ ref Malaysiakini

MANUSIA tidak terlepas dari membuat salah dan silap termasuklah juga nabi. Oleh itu janganlah kita terlalu taksub kepada seseorang tokoh mahupun kepada suatu organisasi atau parti politik. Sering berlaku di mana pengikut terlalu taksub kepada seorang tokoh atau pemimpin sehingga percaya pemimpin mereka itu sangat mulia dan tidak mungkin akan buat salah atau tersilap. Dan mereka begitu percaya organisasi atau kumpulan mereka saja yang betul.

Semua manusia termasuk juga nabi ada buat salah, kerana manusia adalah makhluk, yang tidak sempurna sifatnya. Tuhan saja yang Maha Sempurna. Beza nabi dengan manusia lain, nabi mempunyai kistimewaan yang boleh berhubung terus dengan Tuhan melalui saluran wahyu.

Nabi Muhammad juga tidak terlepas dari buat salah dan silap. Peristiwa nabi buat silap ini ada tercatit dalam Quran. Bezanya bila Nabi buat salah, di masa itu juga Tuhan akan tegur nabi menerusi wahyu. Inilah yang dinamakan ‘maksum’ iaitu terpelihara dari salah dan silap. Jika nabi tersilap, Tuhan akan tegur dan betulkan.

Sebagai contoh, pernah nabi Muhammad memasamkan muka kepada seorang buta yang hendak bertanya lebih lanjut tentang Islam sedangkan masa itu nabi tengah sibuk hendak berdakwah kepada pembesar-pembesar bukan Islam yang nabi rasa lebih penting.

Kepada Tuhan, perbuatan nabi itu adalah salah, lalu Tuhan menegurnya melalui perantaraan wahyu.

Ini juga sebagai tanda Quran itu bukan dibuat oleh nabi Muhammad. Kalau nabi yang buat, sudah tentu tidak mungkin ada ayat Quran yang menegur kesilapan baginda sendiri.

Kenapa nabi mesti maksum? Nabi atau rasul mesti bersifat maksum atau terpelihara dari kesalahan kerana mereka adalah model yang akan menjadi ikutan manusia lain. Kalau nabi silap, manusia lain juga akan turut silap. Maka sebab itulah nabi itu perlu terpelihara dari salah dan silap.

Secara teorinya, kalau kita ikut cara nabi dan Quran maka kita tidak akan silap, kerana nabi itu terpelihara dari kesalahan dan kesilapan.

Setelah telah lama masa berlalu, dunia telah mengalami berbagai peristiwa dan perubahan. Ajaran agama Islam telah ditafsirkan dengan berbagai cara. Ulamak dan umarak mentafsirkan Islam mengikut ilmu dan kepentingan mereka.

Hanya ulamak yang ikhlas dan mentafsirkan Islam tanpa mengikut nafsu dan kepentingan mereka sahaja yang akan diterima oleh Allah.

Kita tidak boleh mengatakan kita saja atau kumpulan kita saja yang paling betul dan memperlekehkan kumpulan-kumpulan lain.

Menjadi tanggungjawab kita untuk mencari dan menggali ilmu Islam dari berbagai sumber dan pandangan. Dari situ barulah kita akan dapat gambaran Islam itu secara tepat. Adalah tidak betul kalau kita hanya taksub kepada satu guru atau pandangan sahaja.

Laksana orang buta yang memegang kaki gajah akan mengatakan rupa gajah itu seperti tiang. Sebaliknya orang buta yang bijak akan mendengar pandangan orang-orang buta yang lain.

Orang buta yang memegang belalai mengatakan rupa gajah seperti ular, orang buta yang memegang badan gajah mengatakan rupa gajah seperti dinding. Yang memegang telinga mengatakan rupa gajah seperti kipas.

Si buta yang bijak akan dapat membayangkan rupa gajah yang sebenar dengan mendengar pendapat dan pandangan dari semua orang-orang buta tadi.

Manakala si buta yang taksub terus berpegang kepada pandangan dia sahaja dan tidak mahu mendengar pandangan orang lain, dan teruslah dia mentafsirkan rupa gajah secara yang tidak tepat.

Oleh itu bukalah fikiran kita untuk menerima pandangan orang lain, barulah kita dapat gambaran Islam yang lebih tepat.

3 comments:

kekwa66 said...

Betul tu, bumi mana yg tak ditimpa hujan, laut mana yg tak bergelora??!!asalkan tau bertaubat, balik ke pangkal jalan....

bakaq a.k.a. ~penarik beca said...

Saya terpaksa komen sebab saya tak setuj Nabi buat silap.

Harap sudi baca Penjahat mempertahankan Nabi

Saya mungkin telah terhantar komen banyak kali. Tersilap. Pakai satu yg ni ja...

A Mum of Three Mohd said...

Salam,

Manusia tidak sempurna dan mungkin melakukan kesilapan dan kesalahan secara disedari atau tanpa disedari. Prinsip mommy...

* Kalau kita ditegur.... terima dengan lapang dada dan muhasabah diri dan perbaiki kelemahan diri...
* Kalau buat silap.... minta maaf dengan ikhlas....
* Sentiasa berlapang dada dan jangan terlalu berprasangka
* Kalau kita terbuat dosa.... minta ampun dengan Allah
* Make friend and not enemies
* Jangan berdendam dan suka simpan dalam hati... let go... forgive and forget
* Berwaspada sentisa agar tidak terpedaya

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com