Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, December 10, 2008

Terengganu Kita ~ ref Malaysiakini



Pilihanraya kecil di Terengganu pada 17 Januari 2009 bakal mempamirkan pertandingan sengit antara parti UMNO mewakili BN dengan parti PAS mewakili Pakatan Rakyat.

Dari keputusan pilihanraya umum ke 12 bulan Mac 2008 dulu, UMNO dan PAS mendapat undi yang hampir seimbang. UMNO menang dengan majoriti yang kecil sahaja.

Kemelut perlantikan Menteri Besar Terengganu selepas pilihanraya Mac 2008 dulu sedikit sebanyak telah mencalarkan reputasi UMNO Terengganu. Di satu pihak, Idris Jusoh Menteri Besar sebelum pilihanraya, ingin terus mengekalkan jawatan Menteri Besar yang disokong oleh Pak Lah, manakala di satu pihak lain pula Ahmad Said yang mendapat restu Istana ingin mendapatkan jawatan tersebut.

Akhirnya Ahmad Said telah memenangi perebutan itu. Ekoran kemelut itu, timbul beberapa cerita yang tidak enak didengar dari kedua-dua pihak yang bertelingkah. Ini termasuklah pendedahan pembelian 14 buah kereta Mersedes untuk kegunaan exco kerajaan negeri yang baru yang dikatakan tidak wajar dan tidak sesuai kerana pembelian dibuat di masa rakyat menghadapi kenaikan harga barang.

Pendedahan pembelian Mersedes ini dibalas dengan pendedahan harga penyenggaraan kereta-kereta rasmi proton perdana yang tinggi dan tidak munasabah yang telah dibuat semasa pentadbiran lama.

Malah projek Masjid Kristal yang menelan belanja beratus juta ringgit itu juga turut dipersoalkan. Begitu juga dengan dengan wang royalti minyak atau wang ehsan untuk Terengganu, kemana wang yang berbillion ringgit itu dibelanjakan telah menjadi isu dan tanda tanya.

Setelah berapa lama, isu-isu yang hangat itu akhirnya telah dapat disejukkan. Mungkin pihak-pihak yang bertelingkah itu telah menemukan penyelesaian menang-menang.

Sudah tentu dalam pilihanraya kecil pada 17 Januari ini UMNO tidak mahu isu-isu pendedahan yang kontraversial yang lalu itu ditimbulkan semula. Sangatlah perlu ketika ini Idris Jusoh dan Ahmad Said untuk melupakan persengketaan mereka yang lalu bagi menghadapi piliharaya kecil ini secara padu.

Idris Jusoh harus tidak menyimpan dendam lagi walaupun beliau telah dimalukan oleh Ahmad Said. Janganlah nanti Idris Jusoh cuba bertindak menikam dari belakang dan lepas tangan terhadap tindakan-tindakan taksub penyokongnya dengan sekadar berkata,” saya akur dengan dengan kehendak rakyat”.

Pilihanraya kecil ini boleh dijadikan medan bagi mengukur dan menilai sejauh mana rakyat Terengganu bersetuju dan menyokong pentadbiran Menteri Besar Ahmad Said. Ahmad Said menjadi Menteri Besar atas restu Istana bukan atas restu Pak Lah.

Sekiranya UMNO kalah dalam pilihanraya kecil Terengganu akan datang ini, ia juga boleh ditafsirkan sebagai rakyat Terengganu telah menolak kepimpinan Ahmad Said sebagai Menteri Besar.

Diperingkat BN dan PR pula, pilihanraya kecil Terengganu ini amat penting kerana ia dapat memberi isyarat bagaimana penerimaan rakyat terhadap kedua-dua entiti politik ini. Rakyat Terengganu telah melihat kerajaan Pakatan Rakyat mentadbir beberapa negeri. Sekiranya mereka tertarik dengan cara pentadbiran PR di negeri-negeri tersebut tentu ini akan dapat menarik mereka untuk mengundi PR.
Bagi DS Najib pula, pilihanraya kecil Terengganu ini juga sangat penting bagi beliau untuk melihat maklumbalas penyokong-penyokong UMNO dan BN kepada pelan peralihan kuasa. Pelan peralihan kuasa ini telah didakwa oleh sesetengah pemimpin UMNO sebagai kehendak akar umbi. Dari jumlah undi yang diberikan kepada UMNO nanti, dapatlah kita tentukan samada pelan itu benar-benar mendapat sokongan akar umbi.

1 comment:

kekwa66 said...

Harap2 rakyat KT bijak membuat pilihan sebelum memangkah..kalau tersilap pangkah..haa..merana lah selama 4 tahun...

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com