Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, September 10, 2008

Sebab-sebab parti politik berbilang kaum tidak berjaya ~ ref Malaysiakini

Seperti yang telah diperkatakan oleh A Kadir Jasin dalam Blognya ‘The Scribe’:


"Apa yang sedang berlaku di dalam Umno Pulau Pinang dan di antara Umno dan Gerakan di negara Perdana Menteri itu sekarang adalah sangat berbahaya dan sekali gus membuktikan bahawa Abdullah Ahmad Badawi sudah hilang kuasa moral (moral authority) untuk terus memimpin.

Namun, soalnya adalah sekiranya Umno sudah begitu tenat dan tidak dapat diselamatkan lagi, parti manakah yang boleh diharapkan mengambil alih peranannya sebagai parti induk politik pelbagai kaum negara kita ini?Pas? DAP? PKR?

Bolehkan Pas sebagai parti Islam menerima dominasi DAP yang berupa parti sekular yang berteraskan masyarakat Cina atau sebaliknya?

Bolehkah Parti Keadilan Rakyat dengan kepelbagaian kaum, agama dan ideologi merentasi dan mengatasi ujian yang telah menggagalkan parti pelbagai kaum sebelum ini seperti Parti Kemerdekaan Malaya, Parti Negara, Parti Buruh, Barisan Sosialis, Gerakan, Pekemas dan Parti Rakyat?

Kita harus ingat bahawa DAP, Gerakan dan Pekemas semuanya bermula sebagai parti pelbagai kaum tetapi “degenerate” menjadi parti perkauman atau yang didominasi oleh satu kaum.Harus disebutkan bahawa gabungan Pakatan Rakyat sendiri belum diperbadankan secara rasmi oleh PKR, DAP dan Pas walaupun sudah lebih enam bulan diumumkan kepada khalayak."


Selagi rakyat Malaysia yang berbilang kaum ini menjalani kehidupan secara berasingan mengikut kaum masing-masing, selagi itulah sukar untuk kita melihat satu parti politik yang tidak berasaskan kaum wujud di negara ini.

Sekalipun DAP mendakwa partinya bukanlah parti yang mewakili kaum tertentu tetapi semua orang tahu parti itu adalah seperti parti kepunyaan orang cina. Begitu jugalah dengan parti Keadilan Rakyat masih tidak dapat mencerminkan sebuah parti yang mewakili rakyat Malaysia yang sebenar.

Sebuah parti politik itu hanya boleh dikatakan sebagai mewakili rakyat Malaysia dan tidak berasaskan kaum jika ahli-ahlinya mencerminkan komposisi kaum di negara ini.

Oleh kerana kaum-kaum di negara ini menjalani kehidupan mereka secara berasingan yang bermula dari sekolah yang berasingan kemudian bekerja di lapangan yang berasingan maka sukar bagi mereka untuk dapat peluang bergaul dan berkawan rapat antara satu kaum dengan kaum yang lain.

Tidak hairanlah apabila mereka hendak membentuk persatuan, membuat apa-apa rancangan, hendak menjalankan perniagaan termasuk juga hendak menubuhkan parti politik atau untuk masuk parti politik, mereka akan mencari rakan-rakan kenalan mereka sahaja.

Saya yakin semasa mereka memilih kawan untuk menjadi rakan kongsi, pilihan mereka bukanlah berasaskan kaum mereka tetapi kebetulan kawan dan kenalan mereka adalah hanya terdiri dari kaum yang sama maka sebab itu kita nampak dalam satu-satu persatuan atau syarikat itu dimonopoli oleh satu-satu kaum sahaja.

Oleh kerana keadaan hidup masyarakat negara ini yang berpisah-pisah mengikut kaum maka apa sahaja persatuan-persatuan, parti-parti politik, lapangan dan bidang yang diwujudkan akan mencerminkan keadaan realiti masyarakat itu yang hidup secara berpisah-pisah.

Selagi kita semua tidak mahu menggalakkan anak-anak kita bergaul dan berkawan rapat maka selagi itulah kita tidak dapat melihat satu badan, syarikat, pertubuhan yang betul-betul mewakili komposisi rakyat Malaysia.

Peluang yang terbaik untuk anak-anak kita dapat berkawan dan bergaul ialah dengan mengumpulkan mereka di sekolah yang sama.

Seharusnya usaha kerajaan untuk menggalakkan anak-anak tidak kira kaum belajar di sekolah yang sama perlu mendapat sokongan dari semua pihak demi keutuhan perpaduan bangsa pada masa depan.

Kita juga hairan bagaimana DAP yang mendakwa parti yang tidak berasaskan kaum telah menentang sekolah wawasan yang dianjurkan oleh kerajaan bagi membantu merapatkan jurang perkauman di negara ini. Sepatutnya DAP lah yang lebih ke depan dalam hal ini kerana dia selalu mendakwa partinya tidak menggalakkan wujudnya perkauman.

Kalau DAP benar-benar bukan parti perkauman kenapa krisis politik tahun 1969 antara Perikatan dan DAP telah menjadi pertelingkahan kaum.

Parti-parti politik yang sering mendabik dada mendakwa partinya bukan parti berasaskan perkauman hanyalah boleh berlaku di atas kertas sahaja, tetapi praktikalnya ia tidak memungkinkan boleh berlaku dalam masyarakat Malaysia sekarang ini.

Kalau parti-parti politik di Negara ini ingin melihat partinya benar-benar mewakili komposisi kaum negara ini seharusnya dari sekarang mereka kena mengambil langkah dan usaha bagaimana untuk merapatkan jurang perkauman di negara ini, kalau tidak, mereka hanyalah seperti bermimpi di siang hari sahaja.

2 comments:

Anonymous said...

La.. engkau ni.

DAP ada orang Melayu, Cina dan India sebagai ahli dia.

UMNO ada tak orang Cina dan India sebagai ahli dia?

Jadi mana satu parti yang perkauman kuat?

Fikir-fikirkan lah.

Lagi satu, DAP mempertahankan Pelembagaan dan agama rasmi Malaysia sebagai Islam dan bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi negara, dan mendokong Pelembagaan seperti mana yang terciptanya semasa merdeka.

Sekarang perlembagaan kita dah beratus kali digubal oleh BN/UMNO untuk kepentingan diri dan sudah jadi berat sebelah skit.

Paham paham la dulu sebelum komen pasal DAP.

Jangan ikut perasaan ko jer.

CWI MALAYSIA said...

We need independent working class political organisation to unite the diverse society of malaysia. Find out more at-->
http://asocialistmalaysia.blogspot.com/2008/08/malaysia-growing-political-uncertainty_27.html

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com