Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, September 24, 2008

Nak balik raya kampung isteri atau kampung suami kali ini?

Balik beraya juga kadangkala boleh memberi masalah kepada pasangan suami isteri terutamanya kepada pasangan yang baru mendirikan rumah tangga.

Pasangan yang sedang bercinta atau yang akan melansungkan perkahwinan jarang sekali memikirkan hendak beraya di mana setelah mereka berkahwin nanti. Setelah berkahwin mulalah berbalah hendak balik beraya di rumah keluarga ibubapa masing-masing.


Si isteri hendak beraya di rumah ibubapanya begitu juga si suami ingin beraya di rumah ibubapa dia. Tersilap langkah kalau tidak kena rundingnya boleh berlaku pertengkaran antara suami dan isteri tersebut. Malah ada yang sampai jadi kes polis.


Tujuan raya ialah untuk bergembira tetapi kalau suami isteri bergaduh bolehkah raya itu disambut dengan gembira. Hari yang sepatutnya untuk bergembira menjadi hari untuk mereka berduka.


Di Malaysia masalah balik raya ini hanya berlaku kepada kaum Melayu sahaja tetapi ia tidak berlaku kepada kaum Cina ketika mereka menyambut Tahun Baru Cina. Ini kerana kaum Cina memang telah ada peraturan atau adat yang telah mengaturkan perkara ini sehingga ia tidak menimbulkan masalah atau menjadi suatu isu kepada mereka.


Mengikut adat kaum Cina, si isteri mesti mengikut suami balik beraya di rumah keluarga suami. Adat ini tidak boleh dilanggar kerana ia telah menjadi satu hukum agama kepada mereka. Di dalam Islam ada dinyatakan dengan jelas bahawa suami adalah merupakan ketua di dalam rumah tangga.


Selaku ketua, suami berhak membuat sebarang keputusan manakala si isteri harus patuh kepada semua keputusan yang dibuat oleh suami asalkan perkara-perkara yang diputuskan itu tidak tidak melanggar batas-batas syarak. Si isteri mempunyai hak untuk memberi nasihat dan cadangan kepada suaminya tetapi kata putusnya tetap pada suami.


Kalau suami sudah memutuskan untuk balik beraya di rumah keluarganya (keluarga suami) maka tidak wajar si isteri membantah keputusan itu sehingga menimbulkan pergaduhan. Membantah keputusan yang dibuat oleh suami itu boleh dianggap sebagai melakukan dosa kerana balik beraya di rumah keluarga suami itu bukanlah perkara yang melanggar batas syarak.


Sebenarnya hak suami sebagai ketua keluarga ini memang telah jelas, malangnya ada di antara para isteri yang memandang ringan perkara ini. Bezanya antara peraturan kaum Cina dan Islam dalam masalah balik raya ini, bagi kaum Cina peraturan balik raya ini telah menjadi satu ketetapan yang tak boleh dipinda lagi manakala di dalam Islam ia memberikan kuasa kepada suami dalam menentukannya.


Jadi keputusan ke mana hendak balik beraya itu terserahlah kepada suami. Kalau suami sudah memutuskan untuk beraya pada setiap tahun di rumah keluarganya maka itu tidaklah menjadi kesalahan dalam Islam sebaliknya isteri membantah keputusan suami itulah yang sebenarnya bersalah.


He he jangan bagi suami baca artikel ini... ada kang yang tak nak balik raya di kampung isteri.


Selamat Hari Raya, maaf zahir batin dari saya sekeluarga.
Tengah try baju raya.

2 comments:

Dayana_Qistyna said...

HEHEE SEBAIK TINA NYA HUBBY OK.. X PERNAH NAK PERSOAL NAK RAYA MANA.. YG PASTI, KAMI TAU GILIRAN KAMI... APA2 PUN, BERBINCANG SEBAIK MUNGKIN.. JGN TIBA SYAWAL.. PERTENGKARAN PUN BERMULA... PADA SANG SUAMI, WALAUPUN KEPUTUSAN DAN HAK DI TANGAN SUAMI... JGNLAH PIKIR KEPENTINGAN DIRI.. HIDUP BERKELUARGA HARUS SALING BERTOLAK ANSUR...

Unknown said...

Amboi senangnye org lelaki nak guna kuasa veto ngat isteri keluar dari mana? Salah satu tanggunjwb suami melayan isteri dgn baik tapi kalau dah asyik raya kerja nak balik rumah ibubapa suami je adakah di namakan beri layanan yg baik pada isteri? Satu hari nanti kita akan tua nanti di balas kifarah pasal menyakiti hati isteri anak anak pulak sibuk ke rumah mertua masa tu menangis keluar air mata darah pun xguna

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com