Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, August 06, 2008

Tidak boleh pinjam bank untuk tunai haji?

Memetik berita yang tersiar pada akhbar Utusan Malaysia 6 Ogos 2008:



KUALA LUMPUR 5 Ogos – Majlis Fatwa Kebangsaan telah memutuskan bahawa umat Islam tidak boleh membuat pinjaman peribadi dengan syarikat kewangan atau bank untuk menunaikan ibadah haji.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi (gambar) berkata, keputusan itu dibuat berdasarkan tiga syarat utama untuk menunaikan ibadat tersebut iaitu kemampuan daripada segi kewangan, sihat tubuh badan dan berkelapangan.

Memanglah benar salah satu syarat wajib haji itu ialah bila ada kemampuan dari segi harta dan kesihatan untuk membolehkan seseorang itu sampai ke tanah suci Mekah, tetapi seseorang yang meminjam dengan bank tidak bermakna orang itu susah atau tidak mampu.

Bukanlah mudah untuk bank hendak meluluskan suatu pinjaman sesorang itu, bank akan terlebih dahulu meneliti dari segi keupayaan seseorang untuk membayar balik hutangnya. Kalau bank tidak meluluskan pijaman seseorang, menunjukkan orang itu memang tidak mempunyai kemampuan dari segi kewangan.

Kalau seseorang itu boleh lulus pinjaman bank untuk membeli kereta hingga RM100,000.00 dan rumah berharga RM150,000.00 dan mampu membayar balik hutangnya secara berjadual kenapa pula dia tidak boleh meminjam untuk pergi haji yang belanjanya tidak sampai RM15,000.00.

Kalau sekalipun dengan membuat pinjaman kereta dan rumah sebanyak itu telah menyebabkan dia tidak layak lagi membuat pinjaman lain melalui bank, mungkin dia masih boleh berkompromi dengan membeli kereta yang harga lebih murah sedikit seperti Proton Waja yang harganya sekitar RM60,000.00 dan selebihnya lagi untuk membuat pinjaman pergi haji kalau dia berasa menunaikan haji itu satu perkara yang penting juga.

Zaman telah berubah, zaman nabi dahulu tidak ada sistem perbankan seperti sekarang ini, masa itu kalau hendak pinjam wang hanya meminjam dari orang saja. Sudah tentu meminjam dari orang tidak dibenarkan kerana ini akan menyusahkan dan membebankan orang lain yang memberi hutang.

Di zaman nabi juga tidak ada konsep kerja tetap dan kerja makan gaji di mana hutang boleh dibayar secara berjadual ikut kemampuan peminjam. Pembayaran balik hutang secara berjadual yang jumlahnya dalam kemampuan peminjam sebenarnya tidaklah membebankan peminjam. Yang kita khuawatiri dan tidak dibenarkan ialah bila hutang itu membebankan peminjam.


Sekarang ini pun pinjaman bank dilindungi oleh insuran atau takaful, sekiranya peminjam mati sebelum hutang selesai habis dibayar, ia akan ditanggung oleh takaful dan ini tentu tidak akan membebankan waris mereka.

Ada juga setengah orang Islam yang bersikap terlalu ekstrim, sehingga mereka tidak akan pergi haji selagi hutang kereta dan hutang rumah yang dibuatnya melalui bank tidak selesai. Orang yang begini, walaupun sudah ada duit simpanan cukup untuk pergi haji tetapi masih juga enggan pergi haji kerana mereka berpegang kepada prinsip selagi hutang tidak selesai selagi itulah tidak boleh pergi haji.

Ada juga yang meminjam dari bank untuk membeli kereta mewah dan rumah mewah melebihi dari keperluannya dan mereka mampu membayar hutang tersebut, tetapi oleh kerana terpaksa membayar hutang setiap bulan dengan jumlah yang besar, mereka tidak dapat menyimpan duit untuk pergi haji. Padahal jika dia meminjam sekadar untuk membeli kereta dan rumah yang diperlukan sahaja, tentu dia akan mempunyai lebihan setiap bulan untuk disimpan bagi belanja pergi menunaikan haji.

Apapun yang lebih penting di sini ialah kita kena tanya hati kita sendiri dengan ikhlas, apakah kita telah berusaha sedaya upaya untuk menunaikan ibadat haji suruhan Tuhan ini. Janganlah kita jadikan fatwa yang dikeluarkan sebagai alasan untuk kita melengahkan pergi haji. Bimbang kalau kita mati sebelum sempat untuk pergi menunaikan haji sedangkan kita ada keupayaan kearah itu. Minta dijauh kita mati dalam kemurkaan Allah.

1 comment:

Anonymous said...

salam.

kenapa tidak menabung. bukankah menabung lebih menjimatkan,
mulakan perancangan awal. 5 tahun lagi nak pergi haji. mulakan lebih awal. kaedah menabung melalui unit amanah lebih dapat memberi pulangan tinggi. jadi jangka masa dapat di pendekkan.

hendak seribu daya, tak hendak pelbagai alasan.

mulakan dari sekarang. jangan lah tunggu nak pencen.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com