Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, June 02, 2008

Subsidi dan keperluannya.

Subsidi biasanya dirujuk kepada bantuan kerajaan secara langsung bagi mengurang kos yang ditanggung oleh rakyat samada dalam membeli barang-barang keperluan atau pun kos untuk mengeluarkan barang-barang keperluan di dalam negeri.

Umpamanya harga minyak petrol, harga yang kita bayar di stesen minyak itu bukanlah harga pasaran sebenar, kalau ikut harga pasaran bebas, harga yang perlu kita bayar adalah jauh lebih tinggi lagi, yang mungkin sekali ganda lebihnya.

Ini bermakna setiap kali kita membeli petrol, pihak kerajaan juga turut membayar sebahagiannya untuk kita. Begitu jugalah dengan beberapa barang keperluan yang lain yang diberi subsidi oleh kerajaan seperti beras, tepung, gula, minyak masak dan lain-lainnya.

Tujuan asal kerajaan memberikan subsidi adalah untuk mengurangkan beban rakyat untuk membeli barang-barang keperluan mereka. Mungkin secara kebetulan kerajaan kita mempunyai wang yang banyak dari hasil bumi Negara ini, oleh itu kerajaan rasa bertanggungjawab untuk mengembalikan keuntungan hasil bumi ini kepada rakyat dalam bentuk pemberian subsidi.

Selain dari wang ada juga subsidi diberikan dalam bentuk bantuan menyediakan kemudahan infrastruktur dan lain-lain keistimewaan kepada pihak pengeluar barangan dalam negeri yang berkepentingan nasional, tujuannya ialah untuk menjadikan syarikat-syarikat tempatan ini lebih berdaya saing.

Dengan adanya subsidi dari kerajaan itu, dapatlah syarikat-syarikat ini megeluarkan barangan mereka dengan kos yang lebih rendah seterusnya dapat menjual barangan mereka dengan harga yang lebih murah.

Kenaikan harga barang sentiasa mendapat perhatian rakyat, apabila harga barang naik ia akan memberi masalah kepada kuasa beli rakyat. Kadang-kadang ia memberi masalah yang berantai, walaupun asalnya hanya satu barang saja yang naik harga tetapi oleh kerana barang itu diperlukan untuk menghasilkan barang-barang lain maka keseluruhan kos kehidupan juga akan meningkat.

Oleh kerana kenaikan harga barang ini melibatkan kehidupan orang ramai maka ia dengan mudah telah dijadikan isu politik oleh ahli-ahli politik untuk meraih sokongan. Sebuah kerajaan boleh tumbang disebabkan hanya tidak dapat membendung kenaikan harga barang.
Katakan harga minyak diesel atau petrol meningkat sebanyak 10 sen untuk satu litre, oleh kerana kenderaaan pengangkutan penghantaran barang-barang menggunakan minyak maka kos penghantaran akan turut meningkat. Bila kos pengangkutan meningkat, barang-barang yang dijual juga terpaksa dijual lebih mahal untuk menampung kos pengangkutan tadi. Semua harga barang akan menjadi lebih mahal, akibatnya orang ramai akan menuntut kenaikan gaji untuk menampung kos kehidupan yang meningkat. Inilah yang dipanggil masalah berantai.

Masalah itu tidak akan berhenti di situ sahaja, kitaran kenaikan harga barang ini akan berterusan dan masalahnya akan bertambah besar melainkan langkah-langkah yang sesuai diambil.

Satu cara mudah yang boleh mengatasi masalah ini oleh pihak kerajaan ialah dengan memberi subsidi. Umpamanya, sepatutnya rakyat terpaksa membayar untuk kenaikan 10 sen se litre harga minyak petrol dan diesel tadi tetapi kenaikan itu ditanggung oleh kerajaan melalui tambahan subsidi. Dengan adanya subsidi dari kerajaan itu, rakyat masih dapat membeli minyak dengan harga lama tanpa ada tambahan harga.

Tapi sampai bila kerajaan dapat menahan kenaikan harga minyak ini dengan cara memberi subsidi. Lama kelamaan perbezaan harga minyak yang bersubsidi dengan harga minyak sebenar di pasaran bebas akan menjadi terlalu besar.

Sampai di satu tahap kerajaan juga tidak akan ada kemampuan dari segi kewangan untuk menampung pemberian subsidi yang begitu besar ini.

Masalah subsidi ini diburukkan lagi dengan adanya ketirisan. Maksudnya sebahagian subsidi yang diberikan oleh kerajaan itu jatuh ke tangan orang-orang yang tidak berhak menerimanya.
Rakyat dari Negara jiran kita turut mengambil kesempatan dan mendapat untung dari harga barang dan servis yang bersubsidi ini.

Tidak dapat dinafikan ramai rakyat Singapura dan Selatan Thailand datang membeli petrol, diesel dan barang-barang lain yang lebih murah berbanding Negara mereka disebabkan barang-barang ini mendapat subsidi dari kerajaan kita. Ini bermakna kerajaan turut memberi subsidi kepada sebahagiaan besar rakyat Negara jiran kita itu.

Oleh itu perlu dilihat semula samada kedatangan pelancung ke Negara kita ini betul-betul memberi keuntungan bersih kepada kita. Setiap kali mereka makan dan membeli belah, sebenarnya mereka membayar dengan harga subsidi. Jangan sampai tanpa kita sedari kita yang yang menanggung pelancung yang sepatutnya kedatangan mereka mestilah membawa keuntungan kepada kita.

Biarlah pelancung yang datang ke negara kita itu kerana benar-benar tertarik dengan produk-produk pelancungan yang ada, kita tidak mahu mereka datang semata-mata tertarik untuk membeli dan menikmati barang berharga murah kerana bersubsidi.

Dilema yang dihadapi oleh kerajaan sekarang tidak berdaya untuk menarik semula subsidi yang diberikan selama ini. Usahkan untuk menghapuskan subsidi, untuk mengurangkannya pun kerajaan tidak mampu kerana subsidi telah menjadi kebiasaan dan darah daging rakyat Negara ini. Sehingga ada rakyat Negara kita yang tidak tahu harga barangan yang mereka beli itu adalah harga subsidi.

Subsidi adalah jalan mudah untuk mengelakkan kenaikan harga barang keperluan rakyat tetapi bila kerajaan tidak mampu lagi memberi subsidi yang semakin bertambah dari masa ke semasa ditambah dengan sumber kewangan kerajaan yang semakin terhad, akhirnya kerajaan akan berhadapan dengan masalah yang lebih besar. Tentunya rakyat tidak boleh menerima kenyatan kalau mereka terpaksa membayar dengan harga tanpa subsidi.

Langkah kerajaan untuk mengurangkan ketirisan subsidi terutamanya kepada rakyat Negara jiran memanglah wajar kerana ini dapat menjimatkan banyak wang kerajaan, tetapi mampukah kerajaan membasmi ketirisan tersebut dengan cara yang berkesan. Jangan sampai harga alat kawalan kecurian yang kita perlukan untuk memantau kecurian lebih mahal dari harga barang yang kita bimbang dicuri.

Subsidi bukanlah penyelesai konkrit untuk mengekang kenaikan harga barang. Banyak buruk dari baik kalau kita menggunakan mekanisma subsidi dalam mengawal harga barang. Sebaliknya cara yang lebih tepat untuk mengawal kenaikan harga barang ialah dengan cara mengeluarkan barang keperluan rakyat dengan banyak menggunakan kos yang minimum dan cekap.

Penawaran yang banyak akan mengurangkan harga barangan. Bila harga satu barang dapat diturunkan ianya akan menurunkan harga barang yang lain yang mungkin menggunakan barang yang telah turun harga tadi dalam pengeluarannya. Kitaran penurunan harga barang akan menyumbang dalam penurunan keseluruhan kos hidup rakyat.

Kadang-kadang rasa pelik juga, di Malaysia harga kambing boleh mencecah RM400 seekor, padahal di Australia harga seekor kambing tidak sampai RM50, di mana silapnya? Kenapa harga kambing terlalu mahal di Malaysia. Kalau seekor kambing boleh dimakan dagingnya oleh seorang dewasa untuk masa seminggu, maknanya dalam masa seminggu rakyat Malaysia kena berbelanja RM400 untuk lauk manakala rakyat Australia baru berbelanja RM50 untuk tempoh masa yang sama.

Sekalipun kerajaan ingin berhasrat untuk menghapuskan subsidi pada barang-barang keperluan, dalam masa yang sama kerajaan kenalah mengambil pendekatan lain untuk menurunkan harga barangan.

Bagaimana pun adalah menjadi tanggungjawab dan kewajiban kerajaan untuk memberi subsidi kepada perkhidmatan kesihatan iaitu hospital dan pelajaran iaitu sekolah kepada rakyat Malaysia. Kesihatan dan pelajaran adalah dua perkara asas yang diperlukan oleh setiap rakyat. Rakyat yang berpelajaran dan sihat adalah aset penting sebagai modal insan untuk kemajuan Negara.

Perkhidmatan hospital dan sekolah mesti ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan dan rakyat berhak mendapatkannya secara percuma. Dan kita tidak berasa bimbang akan berlaku ketirisan subsidi dalam dua sektor ini kerana mudah kita dapat menyekat dan mengawal warga asing dari mendapat perkhidmatan untuk sektor tersebut.

1 comment:

Anonymous said...

Apa yang saudara kata ada kebenarannya namun pada hakikatnya tidak ramai orang berpendapatan tinggi yang tinggal di bandar atau di luar bandar.
Sekiranya subsidi minyak tidak di teruskan maka saya percaya negara ini akan menjadi seperti negara jiran yang mana rakyat akan merana lalu memberontak sehingga menumbangkan kerajaan.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com