Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, June 20, 2008

Jambatan Kedua Pulau Pinang yang membazir.

Perbelanjaan untuk membina jambatan ini adalah antara empat ribu juta hingga enam ribu juta ringgit dan panjangnya hampir dua kali ganda panjang jambatan yang pertama yang telah ada sekarang.

Saya fikir ia merupakan satu jumlah pembelanjaan yang sangat besar sedangkan keperluaannya bukanlah terlalu utama sangat.

Apakah kerana projek ini berada di Pulau Pinang yang merupakan negeri Pak Lah maka projek mega ini boleh diteruskan sedangkan projek jambatan bengkok menggantikan tambak ke Singapura dengan mudah dibatalkan begitu saja.

Rasanya jambatan bengkok yang dicadangkan itu jauh lebih banyak faedahnya kepada Negara berbanding jambatan kedua Pulau Pinang yang hendak dibina itu, ini kerana dengan adanya jambatan bengkok itu akan membolehkan kapal-kapal lalu di Selat Johor, dan ini dapat memajukan lagi pelabuhan-pelabuhan yang ada di persisirnya.

Pembinaan jambatan kedua pulau pinang hanya akan menambah kesesakan kereta di bahagaian pulau tersebut. Apa yang lebih perlu dilakukan ialah memperbaiki sistem pengangkutan awam supaya lebih selesa dan cekap di negeri itu bagi menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam.

Apabila jambatan yang dibina terlalu panjang, kerana kononnya hendak dapat nama jambatan terpanjang, di masa akan datang kereta yang melaluinya semakin bertambah dan jambatan menjadi sesak, dan bila kerajaan mula memikirkan untuk melebarkannya, sudah tentu untuk melebarkan jambatan yang panjang terpaksa menggunakan kos yang tinggi berbanding untuk melebarkan jambatan yang pendek.

Kalaulah jambatan pertama yang ada sekarang ini dilebarkan menjadi lapan lorong sekalipun bagi menampung kesesakan lalulintas, rasanya belanja yang perlu digunakan tidaklah sebanyak membina jambatan kedua yang dicadangkan itu. Ini kerana jambatan yang pertama itu jauh lebih pendek dan kos melebarkannya tentulah jauh lebih murah.

Apakah projek jambatan kedua pulau Pinang ini betul-betul diperlukan atau hanya semata-mata hendak menyediakan projek untuk kontraktor kroni?

Bukanlah sepanjang masa jambatan ini sesak, yang biasanya sesak hanya waktu pagi dan petang iaitu masa orang ramai pergi dan balik bekerja dan juga di waktu cuti perayaan.

Yang membuatkan kesesakan lalulintas menjadi lebih teruk adalah disebabkan oleh perlahannya kenderaan kerana terpaksa membayar tol. Kalau pembayaran tol ini dapat di tiadakan tentulah pergerakkan lalulintas boleh bergerak lancar.

Mungkin kalau projek jambatan kedua ini digantikan dengan jambatan untuk laluan monorail atau LRT antara Bandar Butterworth dengan George Town adalah lebih berfaedah lagi. Jarak jambatan yang lebih pendek antara dua bandar ini dapat menjimatkan banyak kos dan memang lebih praktikal untuk membina jambatan untuk monorail atau LRT di kawasan Bandar yang sesak dengan bangunan.

Walaupun projek mega seperti jambatan kedua ini mungkin dapat memberi peluang pekerjaan yang banyak kepada orang ramai tetapi ia bukanlah suatu projek yang betul-betul perlu dan memberi manafaat keapada rakyat untuk jangka masa panjang.

Lebih besar kos jambatan kedua yang bakal dibina nanti, semakin tinggilah beban bayaran tol yang akan dikenakan keatas rakyat yang menggunakannya bagi membiayai semula kos pembinaan dan penyenggaraan projek tersebut.

Perlukah negeri seperti Pulau Pinang yang kecil yang terkenal di kalangan pelancong luar itu dipenuhi dengan kereta bila kenderaan-kenderaan ini lebih mudah keluar masuk setelah terbinanya jambatan kedua nanti.

Langkah yang lebih tepat pada masa sekarang ini selari dengan kenaikan harga minyak dan langkah berjimat dalam perbelanjaan kerajaan ialah dengan membatalkan projek mega jambatan kedua Pulau Pinang ini, sebaliknya tumpuan lebih perlu diberikan bagi mempertingkatkan pengangkutan awam seperti membina monorail dan LRT serta sistem pengangkutan bas yang cekap dan murah bagi menarik orang ramai menggunakannya.

1 comment:

Anonymous said...

Bangang punya artikel. Lebih banyak auta dr fakta.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com