Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, March 05, 2008

Masjid dan Politik

Saya sungguh terharu bila membaca luahan hati ustaz Husien Yee terhadap layanan buruk yang diterimanya dari kakitangan pengurusan salah sebuah masjid di negara kita ini yang pernah dipaparkan di dalam majalah Tamaddun suatu masa dulu.

Masjid yang sepatutnya tempat yang dapat memberi keamanan dan perlindungan kepada pengunjungnya terutamanya dikalangan saudara-saudara baru tetapi telah bertindak sebaliknya. Dari pengalaman pahit beliau dengan masjid itu patutlah kita menyemak kembali peranan masjid sebagai media dakwah kepada masyarakat sekelilingnya.

Memang ada benarnya terdapat dikalangan pegawai dan kakitangan yang mengurus masjid bertindak tidak selaras dengan roh Islam itu sendiri. Kanak-kanak yang datang ke masjid sering diherdik dan dimarah atas alasan mengganggu jemaah bersembahyang. Akhirnya kanak-kanak yang membesar ini akan memusuhi dan menjauhi masjid. Tidak kyusuk sembahyang bukanlah
disebabkan bunyi bising tetapi sebenarnya disebabkan oleh hati mereka yang tidak kusyuk. Kalau hati mereka betul kusyuk, bom meletup pun mereka tak akan sedar.

Orang-orang yang datang ke masjid selalu dicurigai, pintu-pintu masjid dikunci, tandas pun dikunci. Apalah salahnya kalau orang yang tak sembahyang pun pergi tumpang buang air, sekurang-kurangnya dia tahu agama Islam itu baik, ikram dan bermurah hati. Tetapi apa yang ditonjolkan oleh kebanyakan kakitangan masjid ini adalah sikap tidak mesra dan kasar.
Akhirnya orang bukan Islam akan melihat agama Islam ini hanya sesuai untuk pengganas.

Orang bukan Islam dikatakan tidak boleh memegang kitab Al Quran. Saya tak fikir mereka itu akan baca Quran kalau pun mereka dibenarkan memegangnya. Orang bukan Islam tidak akan mahu baca Quran. Tetapi mereka boleh lihat Quran yang bergerak dan cara itu lebih memberi kesan di hati mereka. Kalau kita umat Islam tidak berakhlak seperti Quran sampai bila pun orang bukan Islam tidak dapat melihat Quran itu. Sesungguhnya akhlak rasullullah itu adalah Al Quran.

Ada sesetengah pihak berpendapat, masjid sepatutnya digunakan untuk tempat berbincang hal-hal politik. Saya rasa pun boleh dan patut, tetapi kenalah bagi peluang kepada semua pemimpin parti politik untuk berceramah di masjid termasuklah parti DAP, PKR dan lain-lain parti politik, barulah adil.

Tetapi masalahnya nanti keadaan menjadi tidak terkawal dan dibimbangkan nanti ada masjid yang bukan sekadar ada dua imam seperti yang pernah berlaku suatu masa dulu tetapi akan ditambah pula dengan imam DAP, imam PKR dan lain-lain imam lagi. Keadaannya akan menjadi haru biru, akhirnya umat menjadi keliru.

Cukuplah masjid berfungsi sebagai tempat beribadah, intutusi pembangunan insan, pusat dakwah dan ilmu, serta tempat penyaluran khidmat kebajikan kepada masyarakat. Malah kerja-kerja ini pun belum dapat dilaksanakan dengan sempurna, bagaimana hendak mengambil tugas-tugas yang lebih besar. Saya masih berpegang kepada prinsip parti tidak harus dijadikan sebagai agama. Islam tidak harus dipartikan atau disempitkan. Tetapi sebaliknya
parti politik itulah yang perlu diakhlakkan dengan akhlak Islam.

Apabila kita menjadi ahli kepada mana-mana parti politik maka hendaklah kita berakhlak dengan akhlak Islam. Jangan sekali kita mengutuk, memfitnah, mengaib, mengumpat, mencerca, mencaci, mengkafir, mengtoghut, yang terbaru mengsekular, mengamalkan politik wang, politik ugut, yang selalu disebut sebagai politik bangkrap, semuanya itu adalah perbuatan-perbuatan yang tercela di sisi Islam.

Dan selepas mendapat kuasa pula hendaklah kita hindarkan amalan seperti kronism, nepotism, zalim, rasuah, penyalahgunaan kuasa, menguasai badan kehakiman dan perundangan, menarik kebebasan bersuara yang juga semuanya itu adalah perbuatan yang tercela di sisi Allah.

Suka saya menarik saudara-saudara dengan satu cerita di mana dua orang Melayu berkereta memotong barisan atau memotong Q di satu persimpangan yang ada lampu isyarat, seorang berkupiah putih dan seorang lagi tidak memakai kupiah. Pemandu bukan Islam yang melihat kejadian itu mencerca pemandu Melayu yang tidak berkupiah itu dengan berkata,"Orang ini tak ada sopan langsung". Dan mencerca pemandu yang berkupiah dengan berkata,"Teruk betul
perangai orang Islam ini".

Moral dari cerita ini, mungkin kedua-dua orang Melayu itu sama buruk perangainya, tetapi orang yang berkupiah itu, selain memburukkan dirinya dia juga telah memburukkan imej Islam itu sendiri. Oleh itu berjaga-jagalah bila kita menamakan parti kita dengan parti Islam, bimbang kita akan hanya mencemarkan imej Islam itu sendiri jika kita tidak
berakhlak selaras dengan akhlak Islam.

Sebagai seorang muslim kita bukan saja dituntut supaya berani menegur dan berkata benar di depan raja yang zalim tetapi harus juga berani menegur dan berkata benar kepada sahabat, ahli parti dan ahli kumpulan yang kita sertai.

Maaf kalau saya sering saja dilihat songsang. Wallahualam.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com