Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, March 05, 2008

Belajarlah dari sejarah silam.

Kalau kita melihat kembali sejarah silam, kebanyakan kerajaan-kerajaan besar samada kerajaan Islam mahupun kerajaan bukan Islam mengalami keruntuhan adalah disebabkan pemimpin-pemimpinnya sendiri menyalah guna kuasa termasuklah zalim terhadap rakyat, tidak berlaku adil, menindas, rakyat disekat dari bersuara dan mengkritik, pembaziran yang berluas-luasa dan hidup berfoya-foya. Telah menjadi hukum imbang, setiap tindakan akan ada tindakbalasnya. Bila ada pihak yang pincang akan menjemput pihak yang lain membetulkannya.

Sebagai contoh, di akhir pemerintahan kerajaan Islam empayar Othmaniah, pemimpinnya di kala itu mempunyai akhlak yang amat teruk sekali, hidup penuh dengan pembaziran dan berfoya-foya. Pemimpinnya menggunakan nama kerajaan Islam untuk melindunginya dari ditentang oleh rakyat jelata. Padahal pemerintahannya bukanlah lagi berakhlakkan Islam. Fahaman kolot rakyat yang tidak boleh menentang kerajaan Islam telah di manafaatkan sepenuhnya oleh pemimpin-pemimpin yang jahat ini. Rakyat tidak boleh terima kalau ada kerajaan Islam yang lain untuk menumbangkan kerajaan Islam yang sedia ada. Pada mereka kerajaan Islam mesti ada satu saja, padahal kerajaan Islam yang memerintah mereka itu hanya tinggal pada nama sahaja, dari segi akhlak sudah menyimpang jauh dari Islam.

Akhirnya Mustafa Kamal Alturk yang menggunakan imej moden telah dapat dokongan rakyat menjatuhkan pemimpin yang tidak berakhlak itu. Itulah hukum perimbangan, tiada siapa yang dapat mengelakkannya.

Orang-orang kita juga tidak terlepas dari dijangkiti fahaman kolot ini, apabila ada parti politik Islam mereka tak boleh terima kewujudan parti politik Islam yang lain, sekali pun mereka sedar di dalam sistem demokrasi kewujudan berbilang parti memang dihalalkan. Bukanlah niat saya untuk memecah belahkan umat Islam, tetapi saya ingin mendedahkan pengalaman dari sejarah fahaman kolot ini telah diambil kesempatan oleh setengah-setengah pemimpin Islam berlindung di sebalik nama Islam untuk melakukan penyelewengan.

Lihat saja sejarah yang terdekat iaitu di Melaka, rakyat yang begitu kolot percaya siapa saja yang mengkritik dan menentang pemerintahan Sultan Melaka adalah penderhaka. Sekalipun sultan berlaku zalim, tetap dianggap betul. Sekalipun Hang Jebat ingin menuntut keadilan, namun rakyat tetap mengatakan Hang Jebat derhaka. Itulah bahayanya fahaman kolot ini. Bagaimana licik pun Sultan atau pemimpin itu mempedayakan rakyatnya, sampai had dan ketikanya bala Tuhan itu sampai juga dengan cara yang mereka tidak sangka. Siapa sangka Tuhan telah menghantar Portugis untuk menghalau Sultan ini dengan cara yang terhina akibat kemungkaran mereka sendiri.

Islamnya sesuatu kerajaan itu bukanlah disebabkan mulut-mulut pemimpinnya mengatakan dia memerintah cara Islam. Berapa ramai pemimpin-pemimpin negara-negara Islam hari ini mendakwa mereka memerintah cara Islam, tetapi hakikatnya mereka itu jauh dari akhlak Islam sebenar. Mereka ini sanggup menggunakan Islam, memutarkan belitkan sejarah Islam malah mentafsirkan Al Quran dan Hadis untuk kepentingan diri dan keuntungan politik semata.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com