Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, March 05, 2008

Islam diparti politikkan.

Pemahaman terhadap Islam dari seorang ke seorang memang berbeza-beza. Seperti yang selalu saya katakan, perbandingan kita dalam memahami Islam itu seperti cerita orang-orang buta yang hendak menggambarkan rupa gajah yang bergantung kepada bahagian mana yang mereka pegang. Kalau mereka dapat menerima pendapat dan pandangan rakan-rakan buta mereka yang lain, sudah tentu lebih jelaslah tentang rupa sebenar gajah itu kepada mereka. Masa ini bukan ada lagi Nabi yang boleh berhubung terus dengan Allah untuk menunjukkan kumpulan mana atau siapa yang paling betul antara kita. Itulah hikmahnya kita perlu berlapang dada dengan kumpulan-kumpulan atau pendapat-pendapat yang berlainan dari kita.

Saya bersetuju benar dengan pendapat yang mengatakan Islam tidak harus diparti politikkan kerana ini hanya akan membawa kepada perpecahan dan mengelirukan umat Islam. Sesungguhnya sistem parti politik yang kita amalkan sekarang ini adalah ciptaan barat dari kalangan orang Yahudi dan Nasrani. Apa saja benda yang diciptakan oleh Yahudi dan Nasrani ini memang mereka akan pastikan bercanggah dengan nilai hidup Islam. Niat jahat pihak Yahudi dan Nasrani ini memang telah didedahkan oleh Allah s.w.t dalam Quran yang bermaksud,"Kaum Yahudi dan Nasrani itu tidak sesekali akan senang kepada kamu sehinggalah kamu menuruti cara mereka".

Kalau setakat mengikut cara mereka makan dengan menggunakan sudu dan garpu, menukar atau memilih pemimpin mengikut sistem politik mereka mungkin boleh dimaafkan lagi. Tetapi kalau hendak memperjuangkan Islam dengan menggunakan sistem politik yang dicipta oleh mereka, ini sudah keterlaluan dan terhina sekali kerana cara dan adab perjuangan Islam itu telahpun ditunjukkan oleh Rasulullah kepada kita. Cara Rasulullah memperjuangkan Islam itulah yang sepatutnya kita turuti dan cara ini sajalah yang barakah dan pasti dijanjikan kejayaan oleh Allah s.w.t.

Tetapi ini tidak bermakna bila kita mengambil sistem politik bagi menukar atau memilih pemimpin mengikut sistem politik Barat ini kita boleh pula mengenepikan nilai dan akhlak Islam begitu saja. Kita tidak boleh sewenangnya mengaibkan, memfitnah, mencela, menghina, mengkafir, mengthoghut musuh-musuh politik kita, kerana perbuatan-perbuatan ini adalah tercela di sisi Allah s.w.t. walau atas nama politik sekalipun.

Apalah untungnya kita untuk taksub kepada parti-parti politik yang sistemnya dicipta oleh Nasrani dan Yahudi itu. Kalau pun terlalu mendesak marilah kita gunakannya hanya sebagai alat untuk menukar atau memilih pemimpin yang kita suka sahaja. Tetapi janganlah sampai sistem asing ini menjadi alat memecah belahkan umat Islam lebih-lebih lagi untuk dijadikan saluran untuk memperjuangkan Islam. Wallahualam.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com