Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, September 21, 2012

Tidak wajar mendirikan masjid berasingan kerana berbeza fahaman


Masjid itu ‘rumah Allah’ iaitu tempat umat Islam melakukan ibadah terutamanya solat berjemaah, menyembah Tuhan yang Maha Esa. Masjid juga menjadi lambang kesatuan umat Islam.

Walaupun umat Islam telah terbahagi kepada berbagai aliran, berbagai mazhab dan berbagai fahaman politik tetapi mereka sepatutnya boleh dan tidak tersekat untuk bersembahyang di mana-mana masjid di muka bumi ini.

Bukan sahaja kita tidak wajar mendirikan masjid untuk kumpulan kita sendiri kerana berbeza fahaman dengan orang lain, malah kita juga tidak wajar menunaikan solat berjemaah yang berasingan mengikut aliran fahaman masing-masing di dalam masjid yang sama.

Di Negara kita Malaysia memang pernah berlaku di mana masjid didirikan kerana mengasingkan pengikut-pengikut mereka yang berbeza fahaman. Begitu juga pernah berlaku sembahyang dua imam di dalam satu masjid kerana berbeza fahaman politik.

Terdapat pemimpin-pemimpin aliran agama yang terlalu mengutamakan idealistik, menjadikan mereka taksub hingga kabur untuk melihat keutamaan dalam Islam itu sendiri.

Kadang-kadang kerana mempertahankan soal cabang yang kecil mereka sanggup mengorbankan kepentingan yang lebih besar.

Sebagai contoh, ada pemimpin aliran agama ini yang faham, perkara niat dalam ibadah tidak perlu dilafazkan, kepada mereka, melafazkan niat adalah bidaah. Oleh kerana mereka tidak bersetuju dengan masyarakat ramai yang mengamalkan lafaz niat maka mereka telah mendirikan sembahyang Jumaat untuk kumpulan mereka yang berasingan dari masjid orang awam.

Pemimpin agama seperti ini lupa tentang kepentingan yang lebih besar dalam Islam. Tindakan yang mereka lakukan itu sebenarnya hanya akan merugikan agama dan umat Islam. Konsep agama ialah nasihat, berdakwah kepada manusia kepada kebaikan, itulah yang telah dilakukan oleh Nabi Muhammad. Mengasingkan diri hanya akan menjauhkan manusia dari kita, akhirnya dakwah kita tidak sampai kepada sasaran.

Memang betul, niat tidak perlu dilafazkan, dan saya akui pendapat pemimpin aliran agama itu memang betul. Tetapi dalam menegakkan pendirian kita walaupun betul, tidak harus mengambil tindakan hingga sampai mendirikan sembahyang Jumaat berasingan, kerana ini akan menyebabkan lebih banyak kerosakan dan kerugian kepada agama dan masyarakat umat Islam. Samalah seperti kita hendak membunuh seekor nyamuk menggunakan bom atom.

Adalah lebih sesuai kalau kita menggunakan pendekatan Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, bekas Mufti Perlis, dalam mengubah pemikiran masyarakat. Beliau banyak menggunakan hujah dan nas dalam mendidik dan menangani berbagai isu. Beliau tidak membentuk kumpulannya sendiri, semua umat Islam adalah kumpulannya. Sebenarnya inilah cara yang betul, matalamat kita ialah hendak membetulkan pemikiran semua umat Islam, bukan hendak mewujudkan kumpulan baru.

Jangan sekali mengasingkan diri kita dari kelompok ramai, kerana ini hanya akan menambah rasa curiga orang ramai kepada kita, semakin jauhlah kita dari mereka.

Tidak dinafikan selain dari Dr. Mohd Asri, ramai juga usataz-ustaz yang berceramah di masjid yang telah membawa nilai-nilai dan hujah-hujah baru yang cuba memadamkan amalan-amalan lama yang tidak tepat yang telah sebati dalam masyarakat. Dengan kredibiliti yang mereka miliki dan kebijaksanaan dalam menyampaikan hujah dan nas, ustaz-ustaz ini telah dapat mempengaruhi masyarakat untuk berubah.

Sebenarnya inilah cara yang paling berkesan untuk mengubah masyarakat atau umat Islam, masyarakat perlu didekati bukan dijauhi. Kita kena masuk ke dalam masyarakat itu sendiri bukan mengasingkan diri kita dari mereka.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com