Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Saturday, September 08, 2012

Obama tidak lagi menghadapi halangan warna kulit untuk pemilihan presiden penggal keduanya


Obama adalah seorang pemidato hebat, namanya dikatakan sebaris dengan bekas-bekas presiden Amerika yang dikenali sebagai pemidato hebat seperti Bill Clinton, Andrew Jackson, John Kennedy, Abraham Lincoln, Ronald Reagan dan Franklin Roosevelt.

Perbezaan antara Obama dengan bekas-bekas presiden yang disebutkan tadi hanyalah pada warna kulitnya sahaja. Walaupun dalam perlembagaan Amerika yang menganut amalan politik demokrasi itu, tidak menghalang siapa sahaja untuk menjadi presiden tetapi rakyat Amerika yang majoriti berkulit putih masih sukar untuk menerima orang kulit hitam untuk menjadi presiden mereka.

Pada pemilihan presiden tahun 2008, Obama yang berkulit hitam bersaing dengan John McCain dari parti Republican yang berkulit putih. Kalau dilihat dari segi kebolehan dan meritokrasi, Obama jauh lebih hebat dari John McCain, tetapi halangan yang paling besar dihadapi oleh Obama ketika itu untuk menang dalam pemilihan itu ialah warna kulit beliau. Andainya Obama berkulit putih, sudah pasti Obama dapat mengalahkan John McCain dengan begitu mudah.

Saya percaya pemilihan presiden Amerika yang akan berlangsung pada 6 November 2012 ini yang merupakan pemilihan presiden penggal kedua bagi Obama, kemenangan akan berpihak kepada beliau. Saya berani mengatakan Obama kali ini akan menang secara mudah kerana pada pertandingan kali ini, rakyat Amerika tidak lagi melihat kepada faktor warna kulit.

Obama semasa menjadi presiden telah dapat mempamirkan dirinya kepada rakyat Amerika bahawa beliau sama sahaja seperti presiden-presiden kulit putih sebelum ini. Dia telah membuktikan, dia menjadi presiden kepada rakyat Amerika bukan menjadi presiden kepada warga kulit hitam Amerika. Dia telah memperjuangkan kepentingan rakyat Amerika keseluruhannya, bukan terbatas kepada kulit hitam sahaja.

Mungkin disebabkan warna kulit hitamnya itu juga, Obama mempunyai kelebihan, beliau mempunyai sikap menyenangi Negara-negara Asia yang jarang ada kepada presiden-presiden Amerika sebelum ini. Di bawah pentadbiran Obama, Amerika mempunyai dasar luar yang lebih mesra Asia.

Walaupun dasar Negara Amerika tidak membeza-bezakan warna kulit, tetapi diskriminasi terhadap warga kulit berwarna yang minoriti itu masih tetap berlaku dalam masyarakatnya.

Itulah Amerika, walaupun anak-anak mereka yang berbagai warna kulit bersekolah di sekolah yang sama, menggunakan bahasa yang sama sejak beratus tahun lamanya, tetapi masih juga tidak dapat mengikis sepenuhnya amalan apartheid. Apapun, sekurang-kurangnya mereka telah berusaha menghalang secara undang-undang dan menghalang faktor-faktor yang boleh menyumbang kepada amalan diskriminasi kaum dan apartheid.

Sebaliknya kita di Malaysia, dengan secara sukarela menjemput dasar apartheid dengan mengasingkan anak-anak kita bersekolah di sekolah mengikut kaum.

2 comments:

UMNO PARTI PENJARA said...

.

(( Take Note )) Anda Tentukan - Rakyat Terengganu Atau Rakyat Selangor Rakyat Terbodoh?..


Saya mohon sangat2 agar semua anak2 muda mengundi PR pada PRU ke-13. Mesti undi PAS, PKR dan DAP. Kita mesti ambil serius soal ekonomi dan perpaduan kaum. BN telah meninggalkan banyak hutang di setiap negeri. Ini akan membebankan kita.. Percayalah. Lihat sendiri selangor, bila PR memerintah kurang 5 tahun, hutang selesai. Bandingkan dengan Terengganu yang diperintah BN sejak 50 tahun dulu... Kat mana hebatnya Pemimpin UMNO yang menafikan kewibawaan Pemimpin Pakatan Rakyat? Mereka pun tahu tapi tetap mahu menafikannya.. sememangnya betul..

Terang2 tak wujud perpaduan dalam BN. MCA dan MIC terang2 menolak BN.

Pastikan anda memberitahu rakan2, emak ayah dan saudara yang kurang tahu soal ekonomi dan perpaduan kaum.... Walaupun terpaksa berada dlm kem BN dan UMNO, pastikan undi anda tetap kpd PR.... Yakin dan percayalah, anda tak rugi apa2 jika bg peluang kpd PR malah untung..

UMNO PARTI PENJARA said...

.

(( Take Note )) Anda
Tentukan - Rakyat
Terengganu Atau Rakyat
Selangor Lebih bijak
?..

Saya mohon sangat2 agar
semua anak2 muda
mengundi PR pada PRU
ke-13. Mesti undi PAS,
PKR dan DAP. Kita mesti
ambil serius soal
ekonomi dan perpaduan
kaum. BN telah
meninggalkan banyak
hutang di setiap negeri.
Ini akan membebankan
kita.. Percayalah. Lihat
sendiri selangor, bila PR
memerintah kurang 5
tahun, hutang selesai.
Bandingkan dengan
Terengganu yang
diperintah BN sejak 50
tahun dulu... Kat mana
hebatnya Pemimpin
UMNO yang menafikan
kewibawaan Pemimpin
Pakatan Rakyat? Mereka
pun tahu tapi tetap
mahu menafikannya..
sememangnya betul..

Terang2 tak wujud
perpaduan dalam BN.
MCA dan MIC terang2
menolak BN.

Pastikan anda
memberitahu rakan2,
emak ayah dan saudara
yang kurang tahu soal
ekonomi dan perpaduan
kaum.... Walaupun
terpaksa berada dlm
kem BN dan UMNO,
pastikan undi anda tetap
kpd PR.... Yakin dan
percayalah, anda tak
rugi apa2 jika bg peluang
kpd PR malah untung..

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com