Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, August 27, 2012

Cara penyelesaian perbalahan PAS dan UMNO ada dalam Surah An-Nisa’ (Quran)


Dalam pilihanraya umum 2008, UMNO telah ditolak oleh orang Melayu Islam hingga menyebabkan hilang kekuasaannya ke atas 5 negeri. Kenapa orang Melayu menolak UMNO? Ini kerana UMNO telah terlalu banyak melakukan kesilapan dan kesalahan, sehingga orang Melayu begitu marah kepada parti itu.

Kehilangan sokongan orang Melayu kepada UMNO adalah disebabkan tindak-tanduk pemimpin-pemimpin mereka juga. Pemimpin yang bertindak pilih kasih, lembab dan tidak mampu membuat perubahan, gejala rasuah yang sukar dibendung, pentadbiran yang korup dan cakap tak serupa bikin, menyebabkan rakyat tidak mahu memberi undi kepada parti itu lagi.

Seperti sudah terantuk baru terngadah, UMNO terkejut beruk dengan keputusan pada pilihanraya tahun 2008, taktik ‘kotor’ yang selalu mereka gunakan untuk memenangi piliharaya pun tidak mampu menyekat kemarahan rakyat itu.

Dalam keadaan yang cemas dan terdesak itu, mereka telah merayu dan membuat rundingan sulit dengan parti PAS untuk mengembalikan kuasa mereka, kukuh seperti sebelum ini. Kononnya mereka bertindak atas perpaduan umah, kuasa umat Islam, kuasa Melayu dan penyatuan umat Melayu. Walhal kita tahu apa niat sebenar mereka, tidak lain, ialah untuk pengekalan kuasa. Nasib baiklah ada pemimpin-pemimpin PAS yang tidak termakan ‘gula-gula’ mereka itu. Buat apalah kuasa kalau kuasa itu hanya akan menjadikan mereka tambah bermaharajalela dalam melakukan kerosakan.

Tindakan UMNO ini samalah seperti yang diterangkan dalam ayat 62 dan ayat 63, Surah An-Nisa yang bermaksud:

62. Maka bagaimanakah halnya apabila ditimpa sesuatu musibah disebabkan perbuatan tangan mereka sendiri, kemudian mereka dating kepadamu sambil bersumpah: “Demi Allah, kami tidak sekali-kali tidak menghendaki selain penyelesaian yang baik dan perdamaian yang sempurna”.

63. Mereka itu adalah orang-orang yang Allah mengetahui apa yang ada di dalam hati mereka. Kerana itu berpalinglah kamu dari mereka, dan berilah mereka pelajaran, dan katakanlah kepada mereka perkataan yang berbekas pada jiwa mereka.

Sejarah akan sentiasa berulang, dan Quran telah menyediakan penyelesaiannya bila menghadapi situasi begini.

Malah pihak UMNO yang terdesak ini memang patut diajar dan disindir dengan kata-kata yang memberi bekas kepada jiwa mereka seperti memulangkan paku buah keras.

Apapun, UMNO, parti yang terdesak ini masih boleh dibenarkan untuk bekerjasama dengan PAS tetapi haruslah PAS yang menjadi hakim atau pihak yang menetapkan syarat-syarat tentang perpaduan dan kerjasama itu, bukannya pihak UMNO yang berhak menentukannya, seperti diterangkan dalam ayat berikutnya iaitu ayat 65, Surah yang sama.

UMNO sering mengkritik dan mempertikai kerjasama PAS dengan DAP. Kritikan mereka itu bukanlah datang dari hati yang ikhlas tetapi lebih kepada ingin memecah belah Pakatan Rakyat. Walaupun PAS dan DAP mempunyai agama dan fahaman berlainan tetapi mereka membina kerjasama atas dasar untuk kebaikan rakyat. Mereka mahu menghapuskan rasuah, membina kerajaan yang bersih dan telus, membebaskan media perdana dari dikawal parti yang memerintah, membuka ruang kebebasan bersuara kepada rakyat, pemerintahan yang adil kepada semua dan membebaskan badan kehakiman, dan melaksanakan pilihanraya yang bersih, bebas dan adil.

Perjanjian untuk bekerjasama kearah kebaikan dan bukan kerjasama kearah kerosakan memang sangat digalakkan dalam Islam. Perjanjian ini harus dihormati walaupun dengan bukan Islam, dan berpegang pada janji itu adalah termasuk dalam akhlak umat Islam.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com