Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, July 19, 2012

Amerika tidak mahu Iran terlalu lemah dan juga terlalu kuat


Mazhab Syiah wujud akibat dari perbalahan politik antara umat Islam sejurus selepas era khalifah Saidina Ali bin Abi Talib. Untuk menguatkan kedudukan politik mereka, puak Syiah telah mengambil beberapa pendekatan yang sedikit berbeza dengan ajaran Islam yang asal.

Ketaksuban mereka kepada Saidina Ali, Saidina Husein anak kepada Saidina Ali dan Karbala, banyak mempengaruhi cara ibadat mereka. Ketaksuban berpolitik telah diterap menjadi amalan agama.

Seperti UMNO dengan PAS, aliran Syiah dan aliran Sunah bukan sahaja terus ‘perang dingin’ dalam politik tetapi juga bersaing dalam fahaman agama. Alhamdulilah kita di Malaysia sudah cukup matang, tidak akan membiarkan ahli-ahli PAS dan UMNO yang taksub membentuk aliran agama baru demi kepentingan politik mereka. Sehingga kini PAS dan UMNO masih boleh duduk dalam masjid yang sama dan berimamkan siapa saja tanpa mengira aliran politik.

Kita harus belajar dari sejarah, cukuplah perpecahan umat Islam yang pertama berlaku antara Sunah dan Syiah, dan biarlah ia juga merupakan perpecahan  yang terakhir. Inilah akibatnya bila manusia tidak dapat membezakan antara garisan politik dengan agama.

Ada juga orang menuduh pengwujudan aliran fahaman Syiah ini adalah angkara dan sebahagian dari perancangan halus orang Yahudi yang mahu melihat perpecahan umat Islam dan seterusnya dapat melemahkan umat Islam itu sendiri. Mungkin ada benarnya juga tuduhan itu.

Sepanjang sejarahnya telah berlaku banyak kali peperangan, pergaduhan dan pergeseran antara penganut fahaman Sunah dan fahaman Syiah di merata tempat di wilayah Negara umat Islam.

Sehingga hari ini pihak luar yang berkepentingan seperti Amerika dan Zionis, menggunakan pertelingkahan Sunah dan Syiah ini untuk menguasai Negara-negara umat Islam. Semasa Shah Iran yang menjadi boneka Amerika berkuasa di Iran satu masa dulu, kita tidak pernah dengar pun aliran Syiah ini sebagai ancaman kepada Sunah. Tetapi sebaik saja Shah Iran jatuh, barulah kita tahu rakyat Iran menganut aliran Syiah dan perlu ditentang oleh kita yang beraliran Sunah. Begitulah Amerika, sungguh licik sekali mereka mengatur persepsi umat Islam mengikut kemahuannya.

Sekarang pentadbiran Iran berada di bawah kepimpinan yang tidak mesra Amerika dan Israel. Perkembangan di Iran sangat membimbangkan Amerika dan Israel, tambahan pula Iran giat memajukan teknologi pensenjataannya dan teknologi nuklearnya. Amerika tidak mahu Iran terlalu kuat kerana ia boleh mengancam Negara Israel.

Selain dari menggerakkan pemulauan Iran dari dunia antarabangsa, Amerika secara senyap cuba membesar-besarkan isu Syiah untuk menjadikan sebab mengapa Negara-negara Islam lain harus menjauhkan diri dari Iran.

 Sebelum ini, Amerika juga telah berjaya untuk mempengaruhi Iraq untuk berperang dengan Iran bagi melemahkan kerajaan rakyat Iran dengan menggunakan alasan Iran berhasrat untuk mengekspot revolusi Islamnya ke Negara-negara jiran.

Walaupun kita lihat Amerika di waktu ini tidak senang dengan Iran, tetapi mereka juga tidak mahu Iran berfahaman Syiah ini menjadi terlalu lemah. Kerana ada masanya nanti Iran juga akan dapat digunakan oleh Amerika dan Israel untuk mengimbangi kekuatan Negara Islam yang beraliran Sunah yang mungkin akan memberi ancaman kepada Negara Israel.

Sebenarnya pertentangan antara Syiah dan Sunah ini sangat diperlukan oleh Amerika dan Israel untuk menjamin keselamatan berpanjangan Negara Israel yang dikelilingi oleh Negara umat Islam itu.

Oleh itu umat Islam harus sedar dan berhati-hati tidak terikut-ikut dengan rentak yang dimainkan oleh Amerika dan Israel ini. Kepentingan Islam mestilah diletakkan lebih utama dari perbedaan mazhab, terutamanya antara Sunah dan Syiah.

Dalam masa yang sama, perbincangan secara sihat harus diadakan dan diteruskan setiap masa antara ulamak Sunah dan ulamak Syiah supaya dapat dicari titik persamaan dan untuk mengelakkan  pertentangan dan salah faham antara dua fahaman mazhab yang besar ini.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com