Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, November 23, 2011

Rakyat semakin faham makna Transformasi PM Najib

Sebagai guru yang terlibat dalam bidang kejuruteraan dan matematik, saya memang sudah biasa sangat mendengar perkataan transformasi ini.


Sebagai contoh, persamaan isyarat elektrik boleh ditulis dalam bentuk masa atau boleh juga ditranformasi kepada bentuk pemfasa (frekuensi). Untuk tujuan memudahkan kerja-kerja analisis dalam bidang ini, terdapat beberapa teorem yang digunakan seperti tranformasi Laplace dan transformasi Fourier.

Alat pengubah dalam sistem elektrik pula adalah alat tranformasi dari orientasi voltan kepada orientasi arus elektrik atau pun sebaliknya.

Contoh-contoh transformasi yang disebutkan di atas sebenarnya hanyalah merubah rupa bentuk sahaja, tetapi hasilnya tetap sama.

Ini mengingatkan saya kepada pelan Transformasi yang ingin diperkenalkan oleh PM Najib dalam pentadbirannya.

Pada peringkat awal PM najib memperkenalkan pelan Transformasinya, saya ingatkan ia sangat berbeza dengan transformasi yang saya belajar.

Tetapi setelah meneliti dan melihat perkembangan kepada hasil-hasil Tranformasi yang beliau perkenalkan itu, jelas sekali konsep transformasi yang beliau perkenalkan itu tidak ada beza dengan konsep yang saya belajar dalam bidang Elektrik.

Sebagai contoh, ISA akan dihapuskan tetapi akta baru yang mengekalkan ‘tahan tanpa bicara’ tetap dilaksanakan, malah selepas beliau mengistiharkan ISA dihapuskan, beberapa orang aktivis politik di Sabah terus ditangkap di bawah akta yang sama. Dengan kata lain, hasil dari Transformasi beliau itu sama, hanya berubah pada nama dan bentuk saja.

Undang-undang baru berkaitan Perhimpunan Aman baru saja dibentangkan di Parlimen untuk menggantikan yang lama. Selari dengan prinsip demokrasi, sepatutnya Perhimpunan Aman tidak perlu diadakan sekatan-sekatan, kerana itu adalah hak rakyat yang mesti ada dalam amalan demokrasi. Tetapi apa yang kita nampak, undang-undang yang ingin digubal itu lebih teruk dari yang sedia ada.

Setelah gagal mengembalikan sokongan rakyat kepadanya, BN cuba pula menggunakan undang-undang untuk menguatkan cengkamannya untuk terus kekal berkuasa.

Mungkin PM Najib sedar, kelemahan undang-undang bagi menyekat rakyat berhimpun adalah antara faktor yang telah menyebabkan beberapa pemimpin negara Arab digulingkan oleh rakyatnya. Sebab itulah beliau mahu memperketat dan memperkemas undang-undang tersebut supaya rakyat tidak ada peluang untuk berhimpun yang boleh menggugat kedudukannya. Tetapi beliau lupa, undang-undang rimba tidak akan memberi apa-apa makna kalau kebangkitan demokrasi telah memuncak.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com