Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, June 16, 2010

Washington, stop bullying others!!!

(Terjemahan artikel ini ada disediakan di bawah)
Post World War Two, United State, Britain and Russia the winner, have leaded the direction and the regulations of the world. On the other hand, German and Japan as the guilty and loser are forced to follow all the conditions imposed by the winner quarter.

World War Two mark the end of colonialism and imperialism, but it’s the beginning of ideology colonialism. United State as a leader of democracy and economic capitalist competes assertively with Russia know for her communist and socialist ideologies.

United State and Russia aggressively try to convey and influence other countries to accept and practice these ideologies. Dividing the world, at that time, into two blocks, each known as communist and democratic.

Numerous countries was involved in civil wars as a consequence of their people arguing in trying to determine the direction of the ideologies imposed on them.

Resulting to many countries splitting into two camps as no solution was achieved, such as East and West German, North and South Yemen, North and South Vietnam, and North and South Korea.

The era of conflict and battle of these ideologies is known as the Cold War era. Cold War ended when the Soviet Union lead by Russia fell down in the year 1991, which also brought down the communist and socialist system.

As a winner of the Cold War, gravity of world power has solely owned by the United State (US). An no other countries are able to challenge her. US have arrogantly appointed herself as the World Police, ensuring that all other countries comply with their regulations.

Countries who do not agreed with US foreign policies will be punished. Even the United Nation (UN) can do nothing when dealing with US. In some extend, the UN seems to bows to the US.

Though US is known for her democracy ideology, where their leaders and government are chosen by the people, in reality the leaders are chosen by the third party who control the mass media and economics in the country.

These people who control the US mass media and economics have the capability to influence the citizen mindset in casting their vote in a presidency election. Therefore the candidates who want to win in the presidency election must not be in disagreement with the will of these power lobbyer as a prerequisite.

These power brokers (lobbyer) have strong influence in the US politic, and most of them are American Jews. They are small in numbers yet they have good infrastructure and facilities to control the mind of the people of America.

It is no wonder if the US foreign policies strongly support Israel state and no hesitation to impose any economic sanction on countries who enemies of Israel such as Iran.

Even US practices democratic system; they will never show any effort to democratize UN administration. The voice of UN is not based on majority, but only relies on US and their elite friends. For sure Washington will no longer get this privilege if UN applies democratic in their administration.

It is timely we as a world citizen, changes all this unfairness and wrong doing in governing this world. We are 65 years post World War Two, and should be matured enough to determine the direction of this world. The world must be managed by us together and not solely determined by Washington.

International community which always referred by US should not only refers to American and European, but the Asian continents, who have a greater number should also be taken into account.

Washington should stop bullying others countries who are not in alliance with them. These countries should be respected as friends. All the countries in the world must be treated with equality; and their internal affairs are not be intervene nor controlled by others.

Should there be conflict, then it should be brought to an independent UN to resolve. The UN also must be revamped to reflect today's world situation. UN should be democratic and should no longer be monopolize by certain quarters.

Governing the world should no longer be seen from the American and European perception alone, Asian and African should also have their own views and values toward this world.

Jungle laws are not apart of our current civilization modern world, the strong will be a king is no longer accepted. All people and all countries should have the same rights and status, and must be treated equally. American should not more supremacy than people in the other countries.

It’s not fair for the developed countries to impose a regulation to the developing countries which will only benefit themselves. For example, to maintain the sufficient level of world oxygen supply, they impede the developing countries from cutting down their forest to develop farming and industries although they knew that commercial farming and industries are needed in generating the economics of the developing countries. And no compensation was given to these developing nations in return.


Amerika, berhentilah membuli Negara lain!

Selepas Perang Dunia Kedua, Amerika, Britain dan Russia sebagai pihak yang menang telah banyak mengaturkan hala tuju dan peraturan dunia ini. Manakala Jerman dan Jepun sebagai pihak yang kalah dan bersalah terpaksa akur dengan ketetapan yang ditentukan oleh pihak yang menang.

Perang dunia kedua merupakan tanda penamat kepada penjajahan dan penaklukan suatu negara terhadap negara yang lain, dan bermulanya penaklukan ideologi. Amerika sebagai peneraju ideologi demokrasi dan ekonomi kapitalis bersaing hebat dengan ideologi komunis dan ekonomi sosialis yang diteraju oleh Russia.

Amerika dan Russia masing-masing secara agresif cuba menyebar dan mempengaruhi Negara-negara lain supaya melaksanakan fahaman-fahaman tersebut di Negara mereka. Sehingga dunia ketika itu terbahagi kepada dua blok yang dikenali sebagai blok komunis dan blok demokrasi.

Banyaklah Negara yang mengalami perang saudara kerana rakyat Negara tersebut bertelingkah untuk menentukan fahaman atau ideologi mana yang harus diikuti oleh Negara mereka.

Sehingga ada Negara telah berpecah menjadi dua akibat tidak dapat mencari penyelesaian, seperti Jerman Timur dan Jerman Barat, Yaman Utara dan Yaman Selatan, Vietnam Utara dan Vietnam Selatan, dan Korea Utara dan Korea Selatan.

Era pertembungan dan peperangan ideologi ini dikenali sebagai era Perang Dingin. Perang Dingin berakhir bila kesatuan Soviet yang diteraju Russia runtuh pada tahun 1991 yang juga menandakan kehancuran sistem komunis dan sosialis.

Sebagai pihak yang menang dalam Perang Dingin, kuasa dunia telah berpusat di Amerika dan tidak ada pihak lain yang mampu mengimbangi kuasanya. Amerika dengan angkuh melantik dirinya sebagai Polis Dunia dan memastikan semua Negara di dunia ini harus patuh dengan peraturannya.

Negara-negara yang tidak mahu mengikut dasar-dasar luarnya akan dihukum oleh Amerika. Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pun tidak mampu untuk bertindak terhadap Amerika, sebaliknya badan dunia itu yang mesti mengikut telunjuk Amerika.

Walaupun Amerika dianggap sebagai Negara penganut, penganjur dan pejuang fahaman demokrasi yang mana pemimpin atau kerajaannya dipilih dan ditentukan oleh rakyatnya, tetapi hakikatnya pemimpin mereka dipilih oleh pihak yang menguasai ekonomi dan media massa.

Orang-orang yang menguasai ekonomi dan media massa Amerika inilah yang dapat mengarahkan fikiran rakyat kepada siapa undi harus diberikan dalam pilihanraya presiden Negara itu. Oleh itu calun-calun yang ingin menang dalam pemilihan presiden harus akur dengan kehendak-kehendak pelobi kuasa ini.

Pelobi-pelobi kuasa yang sangat berpengaruh ini kebayakannya adalah rakyat Amerika keturunan Yahudi. Bilangan mereka walaupun kecil tetapi mereka mempunyai fasarana yang membolehkan mereka menguasai pemikiran rakyat Amerika.

Oleh itu tidak hairanlah kalau dasar luar Amerika begitu kuat menyokong Negara Israel dan menghukum dengan mengenakan sekatan-sekatan ekonomi kepada Negara-negara yang menentang kuat Israel seperti Iran.

Walaupun Amerika mengamalkan demokratik tetapi Amerika tidak pun berusaha untuk mendemokrasikan PBB. Suara PBB tidak berasaskan kepada suara majoriti tetapi sebaliknya hanya mengambil kira suara Amerika dan sekutu-sekutu elitnya.

Sudah sampai masanya kita sebagai warga dunia perlu mengubah segala ketidakadilan dan kepincangan dalam urus tadbir dunia ini. Kita sudah 65 tahun dari era Perang Dunia Kedua, sudah terlalu matang untuk menentukan halatuju dunia. Kita tidak boleh lagi menyerahkan segala urusan dunia ini hanya kepada tangan Amerika dan beberapa buah Negara lain sahaja.

Masyarakat antarabangsa yang selalu dirujuk oleh Amerika tidak harus hanya merujuk kepada rakyat Amerika dan Eropah sahaja. Tetapi harus juga mengambil kira juga rakyat negara-negara Asia yang jumlah penduduknya yang jauh lebih ramai itu.

Amerika harus berhenti membuli Negara-negara lain yang tidak sehaluan, sebaliknya hendaklah melayan Negara-negara lain sebagai rakan-rakan yang harus dihormati. Semua Negara-negara yang ada dalam dunia ini harus dilihat sama tarafnya, tidak ada hak Negara lain untuk mengarahkan atau campurtangan dalam urusan Negara lain.

Semua pertelingkahan antara Negara mesti di bawa kepada PBB yang bebas. PBB juga harus dirombak bagi melambangkan keadaan dunia hari ini. PBB harus demokratik dan tidak boleh lagi dimonopoli oleh beberapa Negara sahaja.

Urusan dunia ini tidak boleh dilihat dari persepsi orang Amerika dan Eropah sahaja, orang Asia dan Afrika juga mempunyai pandangan mereka yang tersendiri terhadap dunia ini.

Dalam dunia moden yang bertamaddun ini, kita sudah jauh dari undang-undang rimba, siapa yang kuat dialah yang berkuasa tidak boleh lagi diterima pakai. Semua manusia dan semua Negara harus mempunyai hak dan taraf yang sama. Rakyat dan Negara Amerika tidak harus lebih istimewa dari rakyat dan Negara lain.

Adalah tidak adil jika Negara-negara maju membuat peraturan untuk Negara-negara membangun yang hanya memberi keuntungan kepada mereka. Sebagai contoh, untuk mengekalkan bekalan oksigen dunia mencukupi, mereka melarang Negara membangun dari terus menebang hutan untuk membuka ladang dan industri. Pembukaan ladang dan industri perlu untuk Negara-negara membangun ini menjana ekonomi mereka.Tetapi di sebalik larangan itu, Negara-negara maju ini tidak pernah memikirkan untuk membayar kepada Negara-negara membangun ini sebagai pampasan kerana tidak menebang dan mengekalkan hutan-hutan Negara mereka.

1 comment:

Anonymous said...

betul tu saya setuju



yang benar
Kertas Soalan Ramalan Matematik
http://www.maths-catch.com/index.php?ref=math82

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com