Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, February 25, 2010

Antara Demontrasi Jalanan dan Perarakan Agama


Demontrasi jalanan dan perarakan agama merupakan satu cara manusia untuk menunjukkan atau melahirkan perasaan mereka secara beramai-ramai terhadap sesuatu perkara.

Bezanya, demonstrasi jalanan sering dikaitkan dengan rasa tidak puas hati terhadap pihak-pihak yang tertentu, manakala perarakan agama pula sering dikaitkan dengan rasa kecintaan dan pemujaan.

Seperti sudah menjadi rutin wajib, setiap kali kita menyambut hari maulidur rasul, masyarakat Melayu kita akan mengadakan acara perarakan beramai-ramai sebagai tanda kecintaan mereka kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Walaupun acara perarakan maulidur rasul ini bukanlah merupakan ajaran yang disuruh oleh Nabi Muhammad, tetapi oleh kerana ia merupakan amalan ‘bidaah yang baik’, acara ini terus menjadi amalan masyarakat umat Islam di Negara ini hinggalah ke hari ini.

Perarakan maulidur rasul ini tidak menjadi masalah kepada kita, sehinggalah bila Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, dituduh ingin membatalkan perarakan maulidur rasul di peringkat negeri Pulau Pinang, isu perarakan maulidur rasul ini telah mendapat perhatian meluas dari rakyat Malaysia.

Kekeliruan ini telah diselamatkan oleh Datuk Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan, bila beliau selepas itu menyatakan negeri Kelantan tidak akan mengadakan perarakan maulidur rasul.

Oleh kerana Nik Aziz memang kita kenali sebagai Tok Guru, yang amat faham tentang agama Islam, tidak siapa yang berani hendak memburuk-burukan beliau seperti mana Lim Guan Eng telah dituduh sebagai anti Islam.

Langkah yang diambil oleh Nik Aziz itu memang wajar dan kena pada masanya. Kita tidak mahu amalan-amalan yang ditambah kemudian di dalam Islam, akan terus dilihat dan dianggap menjadi amalan wajib oleh masyarakat Islam di Negara ini, sekalipun amalan itu memang baik.

Ada setengah-setengah masyarakat Islam di Negara ini tidak sedar, banyak amalan atau acara agama yang dilakukan pada hari ini sebenarnya adalah amalan dan acara tambahan yang dibuat oleh ulamak terkemudian. Sehingga bila ada orang yang tidak mahu mengikut amalan-amalan ini akan dituduh sebagai wahabi atau lebih teruk lagi dicop sebagai anti Islam.

Ramai yang tidak mahu dan menolak menjadi imam bila besembahyang di tempat awam kerana malu tidak pandai membaca doa selepas selesai sembahyang, malah mereka lebih rela bersembahyang secara sendirian. Padahal pahala berjemaah itu lebih besar dan lebih utama, walaupun tanpa membaca doa berjemaah selepas solat itu.

Oleh kerana membaca doa selepas solat berjemaah itu telah dianggap sebagai kemestian maka ramailah yang tidak sudi dan malu untuk menjadi imam, hanya gara-gara tidak pandai membaca doa.

Ini belum termasuk cerita ada orang takut nak bernikah kerana takut dan gementar nak baca akad nikah yang perlu dihafal dan disebut lancar atau tidak pandai baca taklid nikah yang ditulis dalam tulisan jawi.

Yang lagi lucu, ada orang menolak menyertai menyembahyangkan mayat kanak-kanak kerana belum belajar dan hafal niat sembahyang untuk mayat kanak-kanak. Dia hanya baru hafal niat sembahyang untuk mayat orang dewasa saja.

Pernah saya dalam perjalanan balik kampong telah berhenti untuk sembahyang Asar di sebuah masjid di kawasan Batu Pahat. Sedang azan waktu asar tengah dilaungkan di corong pembesar suara, dalam masa yang sama hingar bingar kedengaran di kawasan masjid itu dengan bunyi ketukan, beberapa orang tengah sibuk memotong tulang-tulang lembu dengan kapak. Rupanya mereka sedang sibuk untuk menyediakan jamuan ceramah sempena maulidur rasul yang akan diadakan pada malam itu.

Kalau Nabi Muhamad masih ada, mungkin baginda sendiri pun lebih suka majlis maulidur rasul itu tidak disambut, kalau kerananya mereka telah tidak mengendahkan dan menghormati laungan azan.
Apalah ertinya kita menyambut maulidur rasul yang kononnya bagi menunjukkan kecintaan kita kepada baginda, sedangkan banyak akhlak dan amalan baginda telah tidak kita pedulikan.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com