Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, January 27, 2010

Zulkifli Nordin mempunyai hak


Itulah hak yang telah dijamin oleh sistem demokrasi, dimana setiap orang berhak dan bebas memberi pendapat selagi tidak menyalahi undang-undang dan perlembagaan Negara.

Kalau PKR dan PR benar-benar mahu memperjuangkan kemurniaan demokrasi, tentunya pandangan yang berbeza seperti YB Zulkifli Nordin ini bukan merupakan masalah kepada parti itu, sebaliknya ia dilihat sebagai amalan yang sihat dalam demokrasi dan parti.

PKR dan PR tidak boleh terikut-ikut dengan cara UMNO dan BN. UMNO dan BN melihat pendapat yang berbeza sebagai ancaman kepada parti, mereka yang berbeza pendapat dengan pemimpin parti akan mengalami nasib disingkir dan dicantas.

Pada satu masa dulu sayap pemuda UMNO terkenal mempunyai pandangan yang sangat berbeza dengan pemimpin parti. Inilah yang menjadikan UMNO kuat dan dipandang tinggi ketika itu, mereka telah meraikan perbezaan pendapat. Tetapi kemudian keadaan itu tidak berlaku lagi dalam UMNO, selepas itu perbezaan pendapat berakhir dengan perpecahan, penyingkiran dan penubuhan parti baru.

PKR dan PR harus ada keunikan tersendiri, tidak harus mengikut UMNO dan BN dalam segala tindakan. Pendapat Zulkifli Nordin belum tentu betul, tetapi kita tidak boleh menghalang beliau dan orang lain dalam memberi pendapat mereka. Inilah perjuangan yang perlu ditegakkan oleh PR dan PKR, menjadikan rukun demokrasi benar-benar diamalkan di Malaysia.

Walaupun Zulkifli Nordin nampak seperti membebankan PKR, tetapi PKR tidak patut bertindak terikut-ikut seperti cara UMNO yang selalu menyekat peluang ahli-ahlinya melahirkan pendapat yang berbeza. Kalau PKR dan PR mahu memperjuangkan kemurnian demokrasi, mereka harus memberi ruang untuk berhujah dan memberi pendapat seluas-luasnya kepada siapa jua.

Inilah keunikan yang harus ada pada PR. Kalau tidak, apa bezanya dengan UMNO dan BN. Keunikan inilah yang akan membuatkan orang ramai berasa selesa berada dalam PKR dan PR, kerana mereka bebas dapat memberi pandangan dan pendapat, tanpa bimbang dari dicantas dan disingkir.

Samada pandangan dan tindakan beliau itu betul atau tidak, serahkanlah kepada ahli-ahli parti dan orang ramai yang menentukan nasibnya, kerana di akhirnya orang ramai juga yang akan membuat pilihan.

3 comments:

Zul Noordin = Democracy said...

What I can’t UNDERSTAND is that why is PAKATAN RAKYAT playing the same tune as BN?

Look……

(1) When CHURCHES & GUDWHARAS was attacked, PAKATAN RAKYAT & its’ supporters pointed fingers at UMNO (BN). When SURAUS & MASJIDS was thrown BOAR HEADS, the same group of people pointed their fingers at UMNO (BN). Instead of pointing their fingers here & there, why can’t PAKATAN RAKYAT be more INNOVATIVE & CREATIVE by coming-up with something more CONSTRUCTIVE with their WILD ACCUSATIONS??? Finger pointing is NOT the way to defeat BN. If PAKATAN RAKYAT have the HOTS for finger pointing, I reckon they take their fingers & shuff it up their own ARSE (or atleast Anwar Ibrahim’s arse).

(2) When other component party leaders within BN (MIC, MCA, PPP, etc) followed PROTOCOLS by keeping their MOUTH SHUT regardless whether they are HAPPY with an issue or not…..PAKATAN RAKYAT constantly come attacking saying it’s “STRING PUPPET ethics”. However, when the notorious ZULKIFLI NOORDIN comes out saying what he felt sincerely inside his heart regarding an issue, PAKATAN RAKYAT says he should follow PROTOCOL by keeping his mouth shut!!! PAKATAN RAKYAT frequently preaches DEMOCRACY but when ZUL NOORDIN practices it, he gets a “Shut the FARK UP memo”.

Ain’t PAKATAN RAKYAT the same with UMNO??? You answer it yaself.

P.S. - Come on, Abang ZUL!!! We are with you!!!

Anonymous said...

Memang betul comment si "Zul Noordin = Democracy"!!!

Pakatan Rakyat aje tahu mengutuk bila orang lain buat. Pada hal bile mereka sendiri buat.....mereka diam aje.

Pala butoh punya Pakatan Rakyat!!!

Mohd. Rizal said...

Demokrasi....kebebasan bersuara....ketelusan pentadbiran....semuanya itu adalah mainan dan pembohongan para 'politician' shj....Itulah sebab kita jgnlah ckp berdegar2....janji berkobar2....hentam berkoyan2. Bila kena btg hidung sendiri....baru tau apa itu politik & kuasa !

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com