Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Saturday, December 12, 2009

Hadiah Haji dan Rasuah


ADAKAH hadiah haji yang diberikan kepada MB Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat itu boleh dikategorikan sebagai rasuah? Nilailah sendiri melalui kupasan yang dibentangkan dalam artikel di bawah:

Apabila kita memberi khidmat dan sumbangan tanpa mengharapkan apa-apa balasan maka itu dinamakan ikhlas. Ikhlas adalah satu nilai murni yang mesti menjadi ciri amalan atau budaya kepada sebuah masyarakat kelas pertama.

Kalau kepada orang Islam yang dimaksudkan dengan ikhlas itu adalah semua perbuatan dan tindakan kita hanyalah kerana Allah semata. Kita buat baik hanya kerana Allah bukan kerana yang lain-lain. Adalah dicela kalau kita berbuat baik dengan niat untuk mengharapkan balasan.


Berbuat baik yang dimaksudkan di sini mestilah selari dengan ajaran agama. Kalau ada orang yang meletupkan dirinya bagi memberikan rasa gerun kepada musuhnya walaupun niat dia begitu ikhlas untuk memperjuangkan Islam, ini tidaklah boleh dikatakan sebagai ikhlas yang selari dengan kehendak Islam.


Dengan kata lain perbuatan yang dilakukan dengan ikhlas itu mestilah juga selari dengan nilai agama atau norma-norma masyarakat yang baik.


Semasa perang Vietnam satu masa dulu, kebanyakan rakyat Vietnam percaya dengan yakin fahaman kominis adalah fahaman yang terbaik yang dapat menjanjikan kesejahteraan kepada kehidupan manusia. Mereka berjuang begitu ikhlas untuk memperjuangkan fahaman tersebut. Mereka sanggup menggadai harta benda malah nyawa mereka sendiri demi memperjuangkan fahaman kominis.


Setelah perjuangan mereka berjaya dan setelah beberapa lama kominis diamalkan di Vietnam, keadaan Vietnam tidaklah sebaik mana, fahaman kominis telah melunturkan semangat daya saing kepada manusia. Bukan saja Vietnam bahkan negara-negara kominis lain pun tidak dapat maju setanding negara bukan kominis. Malah banyak negara kominis kini telah mengambil pendekatan yang lebih realistik agar dapat menyesuaikan diri dengan dunia sekarang, termasuklah membuka pasaran kepada dunia luar dan menerima pelabur asing.


Walaupun perjuangan mereka dilakukan dengan ikhlas tetapi belum tentu apa yang diperjuangkan oleh mereka itu adalah suatu yang betul.


Dulu di awal perjuangan UMNO menuntut kemerdekaan ramai orang-orang Melayu memberi sumbangan untuk menggerakkan perjuangan ini. Kaum wanitanya tidak teragak-agak menyumbangkan barang-barang kemas mereka untuk tujuan tersebut. Mereka lakukan dengan ikhlas hati demi ingin melihat negara tercinta ini terlepas dari belenggu penjajah.


Di dalam parti PAS juga ada individu-individu yang memberi sumbangan terutamanya dalam bentuk wang ringgit kepada parti. Malah ada yang memotong sebahagian gaji mereka tiap-tiap bulan sebagai sumbangan ikhlas kepada parti. Mereka lakukan dengan niat ikhlas demi perjuangan menegakkan negara Islam.


Begitu juga ada yang memberi sumbangan dan derma ikhlas kepada badan-badan kebajikan sukarela bagi membantu badan-badan ini menjalankan aktiviti-aktiviti mereka. Sumbangan ikhlas tanpa mengharapkan balasan ini sangatlah dialu-alukan.


Tetapi dalam pada itu ada juga orang atau syarikat yang memberi sumbangan dengan mengharapkan balasan. Sebagai contoh, mereka memberi sumbangan wang kepada satu-satu parti politik dengan mengharapkan pemimpin parti politik itu akan membalas dengan memberikan kepadanya atau syarikatnya tender-tender projek kerajaan yang di bawah kuasa parti politik tersebut. Kadang-kadang kita tidak pasti samada sumbangan yang diberikan itu benar-benar ikhlas untuk membantu atau tidak. Hanya orang yang memberi sumbangan itu saja yang tahu niat sebenarnya. Sudah tentu kita tidak boleh mengetahui apa yang tersirat di dalam hati seseorang.


Tetapi yang lebih malang lagi sekiranya parti politik itu sendiri yang meminta wang sumbangan dari individu atau syarikat kepada parti sebagai syarat jaminan untuk mereka mendapat tender projek kerajaan. Dalam hal seperti ini ia boleh dikategorikan sebagai memberi dan meminta rasuah.


Dalam usaha menangani rasuah telah dibuat satu peraturan, pegawai dan kakitangan kerajaan di negara kita tidak dibenarkan menerima hadiah dalam bentuk apa pun dan pada bila-bila masa pun dari orang perseorangan mahupun dari syarikat. Ini adalah untuk mengelakkan pegawai tersebut menjadi pilih kasih atau akan boleh mempengaruhi pegawai tersebut dalam memberikan tender-tender kerajaan.


Dalam Islam hadiah bukanlah suatu perkara yang dilarang malah ia amat digalakkan bagi menjalin keakraban antara anggota masyarakat. Tetapi pemberian hadiah dalam Islam mestilah dengan ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Yang menjadi kesalahan bila kita bagi hadiah dengan mengharapkan suatu balasan. Samada kita ikhlas dalam pemberian hadiah itu hanya Tuhan saja yang tahu. Oleh itu memang ada wajarnya undang-undang yang melarang pegawai kerajaan dari menerima hadiah kerana kita tidak akan boleh tahu hadiah itu diberikan dengan ikhlas atau tidak.


Di zaman sekarang ini sudah menjadi kebiasaan jika ada orang atau syarikat memberi sumbangan yang besar kepada parti politik yang memerintah bagi mempastikan mereka sentiasa diberi keutamaan dalam pemberian projek-projek kerajaan. Di pihak parti politik pula setiap sumbangan besar dari individu atau syarikat pastinya akan mendapat balasan yang setimpal. Akhirnya pemilihan berdasarkan meritokrasi akan tinggal sebagai omongan kosong saja, realitinya siapa yang banyak menyumbang dialah yang akan dipilih.


Walaupun kita sedar memberi sumbangan untuk mengharapkan balasan itu salah, tetapi siapalah dapat membuktikan mereka menyumbang untuk mengharapkan balasan, kerana Tuhan saja yang tahu apa yang ada dalam hati mereka.


Kalau hendak disekat sumbangan orang ramai kepada parti politik bagi tujuan mengelakkan sumbangan tidak ikhlas ini tidak boleh juga. Parti politik perlukan banyak wang untuk bergerak dan berkempen, sudah tentu salah satu sumber kewangannya ialah melalui sumbangan orang ramai.


Tetapi jika pemimpin-pemimpin parti politik jujur dan benar-benar berpegang pada prinsip yang baik tentunya tidak akan mengharapkan sumbangan yang tidak ikhlas, berapa besar pun sumbangan yang diterimanya dari individu atau syarikat tidak akan mempengaruhinya dalam membuat keputusan.


Manakala pemimpin yang lemah dan tidak berprinsip akan sentiasa mengharapkan sumbangan dari syarikat-syarikat untuk partinya bergerak, akhirnya menjadikan mereka sentiasa berasa terhutang budi kepada syarikat-syarikat yang telah menyumbang. Tidak hairanlah bila syarikat-syarikat ini gagal atau tidak sempurna melaksanakan projek-projek yang diberikan, tidak ada tindakan keras yang boleh dibuat keatas syarikat tersebut disebabkan adanya rasa terhutang budi itu. Itulah padahnya bila sudah terhutang budi, maruah dan ‘body’ akan tergadai.


Itulah pentingnya setiap tindakan dan perbuatan kita mesti dimulakan dengan niat yang baik dan ikhlas kerana kesudahannya kita semua akan mendapat kebaikan jua.

1 comment:

Anonymous said...

MB negri sembilan mat hassan cukup hebat. terbaca dalam suratkhabar baru ni dia kata dia tak tahu undang-undang bahawa salah pakai money changer hantar rm10juta ke london.

Tak sangka kita ada menteri besar yang bodoh-bodoh dalam malaysia ini. rupanya kita selama ini dipimpin oleh mb bodoh.

dengar cerita mat hassan pernah jadi manager maybank di london pada satu masa dulu. maka maybank nampaknya dapat mb bodoh. tak tau undang2.

najib pula entah apa dia buat. buat pekak badak saja. lama-lama umno jadi badak berendam.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com