Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Saturday, September 26, 2009

Rekacipta teknologi mengambil aspirasi dari penciptaan alam

SESIAPA pun tidak boleh menafikan keinginan untuk mencipta kapal terbang oleh manusia timbul setelah melihat kemampuan burung terbang di udara.

Penciptaan burung yang boleh terbang oleh Tuhan itu telah mendorong manusia untuk mencipta mesin yang boleh membuatkan mereka terbang di udara.

Sebenarnya banyak lagi hasil penciptaan teknologi yang kita lihat hari ini mengambil aspirasi dari kejadian dan penciptaan yang dilakukan oleh Tuhan di alam ini termasuklah pada penciptaan diri manusia itu sendiri.

Manusia dijadikan Tuhan begitu sempurna sekali. Manusia dilahirkan dengan memiliki penglihatan, pendengaran dan anggota yang lengkap. Kita dapat melihat dan mendengar dengan jelas tanpa perlu memakai cermin mata atau alat mendengar semasa dilahirkan.

Jantung kita dengan sistem edaran darahnya pula telah siap terpasang sempurna dan berjalan dengan baik, tanpa campurtangan kita sendiri.

Seperti kereta yang memerlukan petrol untuk bergerak, badan kita pula memerlukan makanan untuk mendapatkan tenaga bagi menjalankan aktiviti kehidupan. Kejadian perut kita begitu canggih sekali sehingga dapat menukarkan makanan kepada tenaga yang diperlukan oleh tubuh badan kita.

Siapakah yang meletakkan kanta boleh lentur dalam biji mata kita hingga membolehkan kita melihat objek jauh dan objek dekat dengan selesa? Dengannya juga manusia dapat aspirasi untuk mencipta cermin mata dan kanta lekap bagi membantu penglihatan yang telah rabun.

Terdapat sekitar 112 unsur atau elemen yang menjadikan bahan-bahan di alam ini. Unsur-unsur ini termasuklah hydrogen, oksigen, karbon, silicon, nitrogen, besi, aluminium, perak, tembaga, emas dan lain-lain lagi.

Semua unsur-unsur tersebut dibina dari atom-atom sebagai unit asasnya. Manakala atom pula dibina dari zarah-zarah yang dikenali sebagai electron, proton dan neutron. Sebagai contoh, atom oksigen dibina dari 8 elektron, 8 proton dan 8 neutron, atom silicon dibina dari 14 elektron, 14 proton dan 14 neutron, dan atom emas pula dibina dari 79 elektron, 79 proton dan 79 neutron.

Walaupun dimata kita kelihatan emas lebih cantik dan bernilai berbanding silicon (unsur yang terdapat pada pasir) tetapi sebenarnya kedua-duanya adalah dibina dari benda atau zarah yang sama iaitu electron, proton dan neutron.

Perbezaan bilangan zarah electron, proton dan neutron yang membina atom emas dan silicon itu telah menyebabkan kedua-dua bahan tersebut menampakkan sifat-sifat yang berlainan.

Mungkin sebab itu juga agaknya dalam ibadah kita diatur dengan nombor-nombor yang tentu ada hikmah disebaliknya. Sebagai contoh, jumlah rakaat sembahyang maghrib adalah 3, manakala subuh 2 rakaat, dan Zuhur, Asar dan Isyak pula 4 rakaat. Begitu juga bilangan zikir tertentu yang harus dibaca sebanyak 33 kali, atau 100 kali, atau 7 kali.

Begitu juga dengan bilangan untuk membaca ayat-ayat doa atau salawat semasa menawarkan air untuk dijadikan ubat. Nombor bilangan itu juga mungkin dapat memberi kemujaraban air ubat tersebut.

Manusia juga mengambil aspirasi dari kejadian atom-atom ini untuk menciptakan sistem operasi computer. Computer hanya mengenal dua huruf atau dua nombor sahaja iaitu nombor 0 dan nombor 1.

Seperti dinyatakan di atas, semua atom termasuklah atom emas dan atom silicon dibina dari bahan atau zarah yang sama iaitu electron, proton dan neutron, tetapi mereka dibezakan oleh bilangan electron, proton dan neutron yang membinanya.

Semua arahan yang kita berikan kepada computer akan ditukar kepada nombor 0 dan nombor 1 kerana computer hanya boleh faham dua nombor ini sahaja.

Sebagai contoh, apabila kita menekan nombor 3 dipapan kekunci (key board) computer kita, nombor itu akan ditukar kepada 0110011, dan kalau kita tekan nombor 8, nombor 8 ini akan ditukar kepada 0111000.

Walaupun 0110011 dan 0111000 hanya mengandungi nombor 0 dan 1 sahaja, tetapi oleh kerana ia disusun secara berbeza maka computer dapat mengenal nombor-nombor tersebut sebagai nombor 3 dan nombor 8.

Itulah contoh di mana kejadian atom yang membina bahan-bahan di alam ini telah diadaptasi ke dalam sistem teknologi computer.

Teknologi Fuzzy Logic yang banyak digunakan dalam alat kawalan untuk camera, mesin basuh dan lampu trafik juga adalah diambil dari cara manusia membuat keputusan tentang sesuatu perkara.

Kepada manusia tidak memberi apa-apa makna kalau diberitahu kelajuan internet ialah 54 MBps atau 2 MBps atau 1 KBps, sebaliknya kita lebih faham jika disebut sangat laju, tidak berapa laju atau slow sangat. Begitulah konsep Fuzzy Logic bekerja, ia lebih dekat dengan cara manusia menilai sesuatu keadaan.

Selain dari itu sudah ada teknologi yang mengmbil konsep cara otak manusia bekerja iaitu dipanggil Artificial Neural Network (ANN). Otak manusia mempunyai berjuta-juta sel neuron yang bersambung diantara satu sama lain yang membolehkannya mempelajari sesuatu. Inilah kelebihan teknologi ANN ini kerana ia mampu belajar seperti otak manusia.

Tidak ketinggalan juga penurunan sifat-sifat baik melalui ginatek atau kromosom ibubapa juga diadaptasi dalam teknologi yang dipanggil GA (Genetic Algorithm).

Malah keajaiban kelompok burung-burung yang terbang di udara yang boleh terbang ke arah yang sama tanpa berlaku pelanggaran dan salah faham antara satu sama lain turut juga menjadi aspirasi kepada saintis untuk diadaptasi dalam konsep penciptaan teknologi yang dikenali sebagai Particle Swarm Optimization (PSO).

Sejarah manusia mengambil pelajaran dari alam ini mungkin bermula seawal kisah Qabil menyempurnakan mayat saudaranya Habil lagi. Sehingga sekarang manusia terus mengambil manafaat dari kejadian dan penciptaan alam ini. Seperti firman Tuhan dalam Quran, sesungguhnya Tuhan itu tidak menciptakan sesuatu melainkan ada gunanya.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com