Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, September 23, 2009

Litar yang membina computer bukanlah serumit yang kita bayangkan

SEPERTI yang kita sedia maklum computer boleh melakukan berbagai kerja yang canggih tetapi sebenarnya litar yang membinanya tidaklah serumit yang kita selalu bayangkan.

Mungkin ramai yang tidak percaya bila diberitahu litar yang membina computer adalah sangat mudah dan ringkas.

Walaupun computer boleh melakukan bermacam fungsi seperti menambah nombor-nombor, membuat kiraan tolak, membahagi dan mendarab nombor, namun sebenarnya dalam computer hanya ada satu litar sahaja bagi melakukan semua kerja ini. Litar ini pun hanya membolehkannya membuat kiraan tambah sahaja, atau lebih tepat lagi menambah dua nombor.

Dengan litar penambah dua nombor itulah computer melakukan kerja untuk menjumlahkan nombor-nombor yang kita arahkan atau untuk membuat kiraan tolak atau membahagi atau mendarab nombor dan sebagainya.

Tentu kita tertanya-tanya bagaimana computer boleh melakukan berbagai kerja hanya menggunakan litar penambah dua nombor sahaja. Saya akan cuba jelaskannya seperti berikut:

Katakan kita hendak menjumlahkan nombor-nombor 12, 8, 10, 5 dan 7. Komputer tidak mempunyai litar yang mampu untuk menambah kelima-lima nombor itu secara serentak kerana ia hanya mempunyai litar yang boleh menambah dua nombor sahaja.

Apa yang computer akan lakukan ialah ia akan menambah nombor 12 dengan 8 terlebih dahulu, hasil tambahnya ialah 20. Nombor 20 ini akan disimpan dalam litar ingatannya yang dipanggil daftar. Kemudian dengan menggunakan litar tambah yang sama, nombor 10 mengambil giliran untuk ditambah dengan nombor 20 yang berada di dalam daftar.

Sekarang hasil tambahnya bernilai 30. Sekali lagi nombor 30 akan disimpan di dalam daftar. Seterusnya nombor yang ada dalam daftar ini akan ditambah dengan nombor berikutnya iaitu nombor 5, menjadikan hasil jumlah yang berada dalam daftar sekarang ialah 35. Akhir sekali nombor 35 akan ditambah dengan nombor yang terakhir iaitu 7. Dengan itu selesailah kerja menambah kesemua kelima-lima tersebut dengan jumlah kesemuanya adalah 42.

Ya memang lambat kalau kita menggunakan kaedah computer untuk menambah nombor-nombor yang banyak kerana terpaksa menambah dua nombor dalam satu masa. Kita terpaksa melalui lebih banyak langkah kerja yang berulang-ulang sebelum mendapat hasil jawapannya. Sebaliknya tentunya lebih cepat kalau kelima-lima nombor tersebut ditambah secara serentak seperti yang biasa kita lakukan.

Tetapi kita kena ingat, computer melakukan kerja sangat pantas. Sebagai contoh, computer yang mempunyai spesifikasi 1.6 GHz bermakna dalam satu saat ia mampu melakukan 1,600,000,000 langkah kerja. Oleh itu tidak hairanlah kalau dalam masa kurang dari satu saat computer sudah dapat memberi jawapan hasil tambah tersebut.

Berapa lama sangatlah masa yang diambil untuk mengira kelima-lima nombor dalam contoh di atas, yang mungkin paling banyak pun tidak sampai 20 langkah kerja diperlukan untuk menyelesaikannya, sedangkan computer mampu melakukan lebih 1000 juta langkah kerja dalam masa satu saat.

Bagaimana pula computer boleh melakukan kiraan tolak dengan menggunakan litar tambah?

Oleh kerana computer tidak ada litar penolak maka kerja kiraan tolak juga mesti menggunakan litar penambah yang sedia ada itu juga.

Apabila kita menolak nombor 8 dengan nombor 2, sebenarnya kita menambah nombor positif 8 dengan nombor negatif 2. Nombor negatif 2 akan ditukar terlebih dahulu kepada nombor positif yang setara sebelum ditambah dengan nombor 8.

Dalam sistem nombor, setiap nombor negatif ada nombor positifnya yang setara. Ini samalah seperti kita menilai kandungan air dalam satu gelas. Secara positif kita boleh kata suku dari gelas itu dipenuhi air, tetapi kita boleh juga menyebutnya dengan cara negatif, iaitu kita boleh kata tiga suku dari gelas itu adalah kosong. Walaupun cara sebutan berbeza tetapi ia menerangkan maksud yang sama.

Samada kita menyebut, suku gelas dipenuhi air atau tiga suku gelas tidak mengandungi air, dua-dua sebutan itu pasti akan dapat difahami oleh semua orang tentang jumlah kandungan air dalam gelas itu.

Sama seperti kes air di dalam gelas tadi, setiap nombor negatif itu ada nombor positifnya yang setara. Oleh itu computer melalui litar penambahnya akan menggunakan nombor setara positif itu untuk melakukan kiraan tolak.

Bagaimana pula untuk mendarab?

Apabila kita mendarab nombor 3 dengan nombor 6, oleh kerana kita telah diajar dari kecil menghafal sifir maka secara sepontan kita akan tahu jawapannya adalah 18. Tetapi sebenarnya kita juga boleh melakukannya dengan menambah nombor 3 sebanyak 6 kali.

Oleh itu 3 darab 6 adalah sama dengan 3+3+3+3+3+3. Dengan litar penambah yang ada sudah tentu computer akan dapat melakukan kiraan darab ini dengan menggunakan kiraan tambah.

Litar penambah computer akan menambah nombor 3 dengan nombor 3 sebanyak 6 kali dan hasil jawapannya juga adalah 18. Walaupun kaedah ini agak lambat dan leceh bagi kita manusia untuk melakukannya tetapi computer dapat melakukannya dengan begitu pantas.

Bagaimana computer melakukan kerja membahagi?

Apabila nombor 18 hendak dibahagi dengan nombor 3, kita boleh melakukannya dengan kiraan tolak. Nombor 18 ditolak dengan nombor 3 dan diulang semula sehingga hasilnya tinggal kosong. Berapa banyak bilangan nombor 3 diperlukan untuk sampai kepada hasil kosong ini maka itulah jawapannya.

Kalau nombor 18 dibahagi dengan 3, mula-mula 18 ditolak dengan 3 menghasikan 15, kemudian nombor 15 ditolak lagi dengan 3 menghasilkan 12. Selepas itu nombor 12 tadi ditolak dengan 3 menghasilkan 9, kemudian ditolak lagi dengan 3 menghasilkan 6. Nombor 6 tadi ditolak lagi dengan 3 menghasikan 3. Nombor 3 ini ditolak lagi dengan 3 menghasilkan kosong.

Dalam contoh ini kita kena menolak 6 kali dengan nombor 3 untuk menjadikan hasilnya tinggal kosong. Jadi jawapannya adalah 6.

Dari pengetahuan yang anda dapat dari kerja kiraan tolak di atas, tentu anda telah dapat meneka macamana computer akan melakukan kerja kiraan tolak yang terdapat dalam kerja membahagi ini.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com