Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, June 18, 2008

Duit rebat minyak sepatutnya RM950

Ramai antara kita yang bersetuju dengan makanisma yang diperkenalkan oleh kerajaan untuk membayar rebat kepada rakyat bagi menggantikan sistem harga minyak bersubsidi di pam sebelum ini.

Dengan sistem yang diperkenalkan sekarang ini kerajaan ingin menghapuskan harga minyak petrol dan diesel yang bersubsidi di pam dan ini akan menyebabkan harga minyak di pam menjadi tinggi, sama seperti harga minyak di pasaran bebas.

Untuk mengurangkan beban rakyat kerana terpaksa membeli minyak yang 41 peratus lebih mahal itu, kerajaan telah membayar wang rebat minyak kepada rakyat yang layak bermula pada 14 April 2008 yang lalu.

Mekanisma yang diperkenalkan oleh kerajaan itu memang merupakan satu kaedah yang paling berkesan untuk mengelakkan kebocoran atau ketirisan dalam pemberian subsidi minyak.
Selepas ini subsidi minyak tidak lagi dapat dinikmati oleh rakyat dari Negara jiran kita yang telah lama menikmati harga minyak yang rendah kerana bersubsidi ini.

Tentunya setiap tahun berjuta-juta ringgit wang kerajaan kita telah dihabiskan bagi menanggung rakyat Negara jiran melalui subsidi minyak ini.

Harga minyak yang lebih tinggi di pam juga akan dapat mengurangkan kegiatan penyeludupan minyak ke negara-negara jiran. Penyeludupan minyak bersubsidi ke Negara jiran juga telah membawa banyak kerugian kepada Negara kita.

Oleh itu tidak ada sebab kita menentang mekanisma dalam pengurusan minyak yang diperkenalkan oleh kerajaan ini kerana dia dapat membendung dari berlakunya kebocoran dalam pemberian subsidi.

Yang perlu pihak kerajaan membuat kajian dan perincian semula ialah jumlah bayaran rebat minyak yang telah ditawarkan oleh kerajaan itu, adakah ia benar-benar cukup untuk menampung keperluan rakyat bagi meringankan beban mereka bagi membeli minyak yang telah naik harga itu.

Katakan secara purata seorang yang berkereta menggunakan minyak dalam lingkungan RM200.00 sebulan sebelum ini, tetapi setelah harga naik 41 peratus, beliau kini kena berbelanja sebanyak RM282.00 sebulan untuk minyak.

Dengan itu dalam setahun beliau terpaksa membayar RM984.00 lebih mahal dari harga dahulu. Sedangkan untuk kereta, kerajaan hanya membayar rebat minyak sebanyak RM625.00 sahaja setahun. Ini bermakna secara keseluruhannya beliau telah membayar RM359.00 lebih mahal berbanding harga minyak sebelum ini untuk setahun.

Berdasarkan statistik ini kerajaan perlu menaikan nilai bayaran rebat minyak ini sekurang-kurangnya kepada RM950.00 supaya rakyat tidak merasakan beban dari kenaikan harga minyak yang tinggi di pam.

Mungkin ada orang mengatakan tidak adil membayar dengan kadar yang sama untuk semua jenis kuasa kereta, tentulah ini lebih menguntungkan kepada pengguna-pengguna kenderaan seperti Perodua Kancil berbanding kereta Proton Waja, kerana kereta Kancil menggunakan minyak kurang dari Waja untuk jarak perjalanan yang sama.

Tetapi masih ada kebaikan di sebalik keadaan itu, kerana ini boleh menggalakkan orang ramai cenderung untuk membeli dan menggunakan kereta yang berkuasa kecil dan secara tidak langsung boleh menjimatkan penggunaan minyak.

Bagi setiap orang hanya dibenarkan menuntut bayaran bagi sebuah kenderaan persendirian miliknya sahaja. Manakala kenderaan awam dan syarikat seperti bas dan lori memang baik diberi bayaran rebat yang tinggi kerana ia dapat mengurangkan kos harga pengangkutan dan dengan itu dapat membantu menurunkan harga barang.

Pengangkutan awam seperti bas memang patut diberi subsidi yang tinggi untuk menjadikan pengangkutan ini beroperasi dengan kos yang rendah. Pengangkutan awam yang selesa, cekap dan murah akan dapat menarik orang ramai menggunakannya. Ini juga akan dapat menjimatkan penggunaan minyak kerana dapat mengurangkan kenderaan persendirian bergerak di jalanraya.

Sekiranya rakyat Malaysia dapat menggunakan minyak dengan jimat dan cekap, sudah tentu kita dapat mengeksport lebih banyak minyak ke luar Negara. Dengan paras harga minyak dunia yang tinggi di masa sekarang ini sudah tentu memberi lebih pendapatan kepada Negara kita.

Rasanya tidak perlulah kita menganjurkan demontrasi jalanan bagi membantah kenaikan harga minyak. Harga minyak yang tinggi ini bukan sahaja melanda Negara kita tetapi juga telah melanda seluruh dunia. Kalau pun perlu untuk berdemontrasi, tuntutan kita ialah supaya kerajaan menimbangkan semula supaya harga rebat minyak yang dibayar sekarang ini dinaikkan kepada harga yang lebih berpatutan.

1 comment:

Hasbullah Pit said...

artikel menarik.

dulu ketika harga minyak naik saya pun kata RM 625 itu tidak cukup.

namun, bila saya kaji balik, kalau ia dinaikkan, ia tetap tak membantu golongan yg tak mampu berkenderaan.

kerana itu saya adakan Tuntutan Subsidi Makanan Rakyat

Jemput baca ni sekalihttp://sebolku.blogspot.com/2008/06/adakah-rm-625-untuk-subsidi-minyak.html

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com