Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Tuesday, November 06, 2007

Kesilapan Junta Tentera Myanmar kerana tidak pro Amerika.

Sokongan Presiden Bush kepada Presiden Musharaf ke atas tindakan Presiden itu mengistiharkan darurat dan tentera yang di bawah pimpinannya mengambil alih kuasa pemerintahan bagi mengatasi kemelut politik Negara Pakistan, menampakkan belang sebenar Presiden Bush.

Demokratik dan hak asasi yang kononnya diperjuangkan oleh Amerika itu hanyalah dijadikan sebagai alat oleh Bush bagi menekan negara-negara lain di dunia ini supaya menyokong dasar-dasar kerajaan Amerika.

Oleh itu janganlah kita termasuk perangkap sandiwara yang dimainkan oleh Bush ini. Oleh kerana Bush tidak suka kepada Junta Tentera Myanmar yang tidak menyokongnya maka berbagai-bagai tekanan telah dikenakan oleh Bush yang kononnya negara itu melanggar hak asasi dan menyekat demokrasi.

Memang kita akui tahap hak asasi dan pendemokrasian tidak berada pada tahap yang menggalakkan di Negara Myanmar. Tetapi sebagai ahli didalam negara Asean kita ada cara tersendiri untuk membantu Myanmar dalam memulihkan hak asasi dan demokrasi di negara itu. Jangan sekali kita terikut-ikut dengan lenggok Bush yang mempunyai kepentingannya yang terselindung itu.

Kalau Aung San Suu kyi yang dianggap sebagai pejuang demokrasi di Myanmar tidak menyokong dasar-dasar Amerika, belum tentu Bush akan menyokong beliau. Samalah seperti Mahmud Ahmedinejad, walaupun telah dipilih secara amalan demokrasi menjadi Presiden Iran tetapi Bush tetap sentiasa memberi ugutan dan tekanan kepadanya hanya kerana Ahmedinejad lantang memusuhi Israel.

Begitu juga hampir tidak ada kedengaran suara-suara yang mencerminkan rasa tidak senang Bush terhadap rampasan kuasa oleh tentera di Thailand, yang sehingga sekarang demokrasi masih belum dapat dipulihkan di negara Gajah Putih itu.

Itulah contoh-contoh ‘double standard’ yang menjadi amalan Presiden Bush untuk menjayakan agenda beliau, sudah tentu kita perlu berhati-hati agar tidak termasuk dalam perangkapnya.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com