Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, November 23, 2007

PENGARUH ALAM SEKITAR KEPADA MANUSIA

Semua manusia tidak kira dari bangsa mana ia datang adalah berasal dari keturunan Adam dan Hawa, tetapi persekitaran tempat mereka tinggal telah mempengaruhi rupa paras mereka sehingga mereka kelihatan berbeza-beza. Secara kasarnya ada dua faktor penting yang boleh mempengaruhi rupa fizikal seseorang manusia itu. Pertama, iklim tempat mereka tinggal. Saraf manusia mengesan iklim di sekitarnya dan secara perlahan-lahan tubuh badan akan membentuk atau berubah supaya ia bersesuaian dengan iklim di tempat tinggalnya. Faktor yang kedua yang tidak kurang pentingnya ialah makanan yang mereka makan. Seimua bahan-bahan yang membina tubuh manusia itu adalah datang dari makanan, dan selalunya manusia memakan benda-benda atau tanaman yang terdapat disekitar mereka. Oleh kerana di tempat yang berlainan, manusia memakan bahan makanan yang berlainan maka sedikit sebanyak ia juga boleh menyebabkan kelainan pada rupa fizikal mereka.

Bagaimana iklim sekitaran boleh mempengaruhi rupa paras seseorang manusia itu? Kalau kita perhatikan orang-orang yang tinggal di negeri berhawa sejuk seperti orang-orang di Eropah, Russia dan utara India, mereka itu memiliki tubuh badan yang lebih besar berbanding dengan mereka yang tinggal di negara yang iklimnya panas sepanjang tahun seperti di Malaysia atau di Asia Tenggara amnya. Iklim yang sejuk boleh rnenyebabkan haba keluar dengan kadar yang cepat dari tubuh seseorang itu. Oleh itu untuk mengurangkan kadar perlepasan haba itu maka tubuh seseorang itu perlu mempunyai nisbah luas permukaan perisipadu yang rendah. Semakin besar saiz tubuh seseorang itu, semakin rendahlah nilai nisbah luas permukaan perisipadunya dan semakin kuranglah pelepasan haba dari tubuhnya. Oleh itu orang-orang di negara sejuk sangatlah sesuai jika mempunyai tubuh badan yang besar kerana ini akan dapat mengurangkan pelepasan haba dari tubuh badannya. Bibir orang-orang yang tinggal di negara sejuk agak nipis jika dibandingkan dengan bibir orang yang tinggal di negara berhawa sejuk. Bibir yang nipis ini juga dapat membantu mengurangkan luas pemukaan tubuh dan sekaligus dapat mengurangkan pengaliran haba keluar.

Selain dari itu, orang yang tinggal di negara sejuk mempunyai bulu roma yang panjang dan tebal. Bulu roma yang panjang dan tebal ini dapat memerangkap udara dan bertindak sebagai penebat haba seolah-olah menjadi selimut kepada mereka. Biasanya negara yang berhawa sejuk ini mendapat sedikit pancaran cahaya matahari di sepanjang tahun. Kalau dilihat dan segi kesihatan, tubuh badan kita ini memerlukan cahaya matahari untuk menghasilkan vitamin D secara semula jadi. Oleh itu untuk badan mendapat cahaya matahari. yang optima, kulit orang-orang yang tinggal di negara sejuk perlulah berwarna cerah atau putih supaya lebih banyak cahaya boleh sampai ke bahagian kulit maka bulu-butu roma yang terdapat di atas kulit tersebut sebaik-baiknya hendaklah juga berwama cerah atau perang. Sebab itulah warna bulu roma dan rambut mereka berwarna cerah atau perang. Manakala di negara yang mendapat terlalu banyak cahaya matahari, kulit orang yang tinggal di kawasan ini berwarna agak gelap atau hitan. Warna gelap atau hitam itu dapat mengurangkan cahaya tembus kebahagian dalam kulit. Cahaya lampau ungu yang terdapat di dalam cahaya matahari boleh memudaratkan tubuh badan jika terdedah secara berlebihan.

Orang-orang yang tinggal di negara yang mempunyai kelembapan yang tinggi seperti negara kita Malaysia akan cepat berasa lekit apabila berpeluh. Peluh yang melekit ini menyebabkan kita tidak berasa selesa. Oleh itu orang-orang yang tinggal di kawasan ini apabila berjalan mereka bergerak agak perlahan, ini mungkin untuk mengurangkan kadar pengeluaran peluh dari tubuhnya. Manakala orang-orang yang tinggal di negara yang mempunyai kelembapan rendah atau kering, mereka boleh bergerak lebih pantas kerana mereka tidak bimbang dengan gangguan peluh dan kalau di negara sejuk pula, gerakan yang pantas itu dapat pula secara tidak langsung menaikkan suhu badan mereka. Selain dari dapat merubah bentuk fizikal manusia, alam sekitar juga mempengaruhi perwatakan manusia itu sendiri.


Iklim atau alam sekitar di negara kita ini atau amnya di Asia Tenggara mempengaruhi manusia yang tinggal di sini sehingga menjadi manusia yang mempunyai kulit berwarna sawa matang atau seperti orang Melayu. Oleh itu tidak hairanlah kalau beberapa ratus tahun lagi atau beribu tahun lagi semua kaum yang tinggal di negara kita ini akan mempunyai rupa paras dan perwatakan yang sama seperti orang Melayu kerana mereka tinggal di persekitaran yang sama seperti orang Melayu tinggal. Oleh kerana orang Melayu atau orang berkulit sawa matang adalah merupakan orang-orang yang telah dibentuk oleh alam sekitar di kawasan ini maka ada kemungkinan kesemua kaum-kaum yang lain seperti Cina, India dan lain-lainnya akan berubah secara perlahan-lahan dan akhirnya menyerupai orang-orang Melayu disebabkan pengaruh alam sekitar terhadap diri mereka. Bila perkara ini akan terjadi hanya masa saja yang akan menentukan. Sebagai contoh, di Melaka terdapat keturunan Portugis yang telah ratusan tahun menetap di sana, telah juga mengalami fenomena ini. Rupa paras mereka telah jauh berubah dari bangsa mereka yang asal iaitu bangsa Eropah berkulit putih. Perubahan rupa paras mereka ini dipercepatkan lagi oleh faktor perkahwinan campur dengan orang-orang tempatan.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com