Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, April 25, 2007

Kesucian Demokrasi telah banyak dicemar

Demokrasi adalah satu-satunya sistem atau mekanisma yang membolehkan orang yang terbaik dapat diangkat menjadi pemimpin atau ketua secara aman tanpa menumpahkan darah.

Sistem demokrasi akan dapat memastikan yang menjadi pemimpin atau ketua kita adalah sentiasa dari kalangan yang terbaik. Pentingnya pemimpin yang terbaik menjadi pemimpin kerana dia akan dapat memberi keamanan dan keadilan kepada kita semua seterusnya dapat membawa negara kearah gemilang dan terbilang.

Tetapi di zaman yang serba canggih ini banyak demokrasi yang diamalkan oleh negara-negara di dunia hari ini telah tercemar dari semangat asalnya. Ini telah menyebabkan demokrasi itu tidak dapat mencapai matlamatnya. Kita tidak boleh salahkan sistem demokrasi itu kalau matlamatnya tidak tercapai tetapi yang bersalah di sini ialah orang-orang yang melaksanakannya telah mencemar amalan demokrasi itu sendiri.

Kalau kita hendak membina jambatan dan bangunan kita kenalah meminta pandangan jurutera supaya jambatan dan bangunan yang dibina itu kukuh dan selamat. Kalau kita sakit kita kena jumpa doktor pakar untuk mengetahui penyakit kita dengan tepat dan apa ubat yang perlu kita ambil.

Begitu jugalah bila kita serahkan tugas pemilihan pemimpin kepada rakyat. Kita kena pastikan orang-orang yang diberi tanggungjawab untuk memilih pemimpin itu mestilah terdiri dari yang arif tentang kepimpinan atau sekurang-kurangnya dia betul-betul tahu dan kenal dengan pemimpin itu.

Tetapi yang berlaku pada hari ini, ramai di antara kita tidak tahu dan kenal pun pemimpin yang kita beri undi. Mungkin kita kenal pun hanya melalui akhbar-akhbar dan poster saja. Bagaimana dapat kita dapat memilih pemimpin yang terbaik padahal kita tidak pernah kenal dari dekat calon-calon pemimpin yang bertanding selain dari membaca akhbar dan dengar cakap-cakap orang.

Kalau amalan demokrasi ini tidak kita ubah kepada cara yang lebih baik dan lebih berkesan maka selamanyalah kita tidak akan dapat hasil yang baik dari sistem demokrasi itu.

Sepatutnya pemilihan pucuk pimpinan ini harus bermula di peringkat yang lebih kecil seperti peringkat kampung atau jalan atau taman perumahan. Biasanya kita lebih kenal dan lebih dekat dengan orang-orang yang ada di kampung kita, atau orang-orang yang tinggal di jalan yang sama atau orang-orang yang tinggal satu taman perumahan dengan kita.

Oleh itu semua rakyat hanya diberi tanggungjawab untuk memilih pemimpin di peringkat unit terkecil ini sahaja, samada diperingkat kampung, jalan atau taman perumahan kerana pemimpin yang kita pilih itu memang orang yang betul-betul kita kenal.

Manakala pemimpin-pemimpin peringkat kampung dan taman perumahan ini pula diberi tanggungjawab untuk memilih pemimpin mukim mereka. Pemimpin-pemimpin peringkat mukim pula diberi tanggungjawab untuk memilih pemimpin daerah mereka. Seterusnya pemimpin-pemimpin daerah pula dipertanggungjawabkan untuk memilih pemimpin negeri.

Pemimpin-peminpin negeri negeri pula diberi tanggungjawab untuk memilih pemimpin negara. Dengan cara sebegini sistem demokrasi itu akan menjadi lebih berkesan kerana orang-orang yang memilih memang benar-benar tahu apa yang mereka pilih.

Apa yang kita lihat hari ini, pemilihan calon terlalu bergantung kepada media, termasuklah akhbar, media elektronik dan internet. Orang ramai mengundi dan memilih pemimpin betul-betul berdasarkan apa yang dihidangkan oleh media. Akhirnya walaupun yang mengundi dan memilih itu rakyat tetapi hakikatnya medialah yang menentukan calon mana yang harus menang.

Tidak keterlaluan kalau kita katakan pemimpin yang diangkat secara demokrasi hari ini bukanlah benar-benar dipilih oleh rakyat tetapi adalah dipilih oleh media.

Walaupun Bush yang pro Israel bukanlah seorang Yahudi tetapi dia masih boleh menang menjadi presiden kerana media di US dikawal dan dikuasai oleh orang-orang Yahudi.

Dan semua kita juga tahu di Malaysia kebanyakan media perdana memang dikawal dan dikuasai oleh parti yang memerintah. Mereka akan pastikan ketua yang mengetuai media perdana ini sentiasa di kalangan orang-orang yang pro kepada mereka. Kerana mereka sangat sedar media sangat berkuasa dalam menentukan siapa yang menjadi pemimpin.

Selagi kita sendiri yang suka melihat sistem demokrasi ini tercemar semata-mata untuk kepentingan parti dan peribadi maka selagi itulah matlamat murni demokrasi itu tidak dapat dicapai.

Akhirnya kita tidak dapat mengangkat pemimpin yang terbaik di kalangan kita, dan yang ruginya kita juga.

Buat masa ini demokrasi adalah cara terbaik untuk memastikan orang yang terbaik dapat menjadi pemimpin, tetapi yang perlu diperbaiki ialah cara pelaksanaannya supaya ia dapat betul-betul berkesan dalam mencapai matlamatnya. Perkara-perkara yang boleh mencemar dan melemahkannya haruslah dihindarkan.

Rasul dan nabi adalah pilihan Allah untuk menjadi pemimpin. Di zaman sekarang tidak ada nabi lagi. Maka cara terbaik memilih pemimpin ialah dengan kaedah persepakatan atau persetujuan ramai, dan ini selaras dengan semangat demokrasi, bagaimanapun biarlah orang yang arif sahaja dibenarkan untuk memilih pemimpin kita.

Dalam pada itu kita kena ingat juga bahawa masyarakat yang baik akan lahir pemimpin yang baik juga. Kalau dalam kumpulan samseng, mereka akan memilih samseng juga untuk mengetuai kumpulan mereka.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com