Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, April 12, 2007

Undang-undang Hakcipta yang menindas

Beberapa kurun lamanya negara-negara ketiga telah dijajah oleh negara maju yang sebahagian besarnya adalah negara barat yang penghuninya bangsa berkulit putih dan selama itu jugalah mereka telah mengaut hasil bumi negara-negara ketiga ini untuk memperkayakan negara mereka sendiri. Yang amat dikesalkan sebagai balasan dari itu, apa yang diperolehi oleh negara-negara ketiga ini setelah mereka merdeka, mereka terus dibiarkan dengan kemiskinan dan kemunduran.

Layanan daripada negara maju terhadap negara-negara membangun atau negara ketiga sehingga kini amat tidak memuaskan hati dan menyedihkan sekali. Mereka negara maju yang selalu melaungkan keadilan dan hak asasi manusia tidak pernah melayan negara-negara ketiga ini dengan cara yang adil. Malah rakyat negara ketiga ini terus menjadi hamba kepada mereka.

Walaupun rakyat negara ketiga adalah penghuni terbesar dunia tetapi mereka terus dibelenggu oleh peraturan berat sebelah yang dicipta dan dipaksakan oleh negara-negara maju ini. Apalah ertinya demokrasi yang mereka laungkan sedangkan suara majoriti rakyat dunia ketiga di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu tidak pernah diambil kira. Malah dasar-dasar dan keputusan yang diambil oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu ditentukan oleh beberapa kerat negara maju ini sahaja. Negara-negara ketiga disekat dari memusnahkan hutan mereka bagi tujuan pembangunan industri, perladangan dan pertanian, dan bagi mendapatkan hasil balaknya. Kononnya kawasan hutan perlu dikekalkan bagi membekalkan oksigen untuk kesinambungan kehidupan seluruh manusia di dunia ini.

Tetapi negara-negara maju ini hanya tahu mengarah namun tidak pernah menyumbang atau membayar apa-apa imbuhan kepada negara-negara ketiga ini sebagai pampasan kerana tidak meneroka hutan mereka.

Yang kesalnya undang-undang melarang memusnahkan hutan ini mereka buat dan paksakan kepada kita setelah mereka sendiri memusnahkan hutan di negara mereka bagi tujuan pembangunan. Tentulah tidak adil selepas itu mereka pula memaksa kita mengekalkan hutan kita bagi tujuan membekalkan oksigen kepada mereka tanpa kita menerima apa-apa balasan atau bayaran dari mereka. Kalaulah oksigen yang dihasilkan oleh hutan ini boleh kita kawal dan jual tentulah negara-negara ketiga ini telah menjadi kaya raya seperti negara-negara Asia Tengah yang menjadi kaya raya hasil dari jualan minyak yang terdapat di perut buminya. Setiap tahun negara-negara ketiga menghantar beribu-ribu pelajar untuk belajar di institusi pengajian tinggi di negara-negara maju. Negara maju ini bukan saja meraih keuntungan dari yuran dan perbelanjaan pelajar-pelajar ini malah mereka juga dapat manafaat dari hasil penyelidikan yang dilakukan oleh penuntut-penuntut dari negara ketiga ini.

Mereka terus mengekploitasi pelajar-pelajar dari luar ini untuk memajukan bidang penyelidikan dan pembangunan di negara tersebut tanpa diberi apa-apa imbuhan selain dari ijazah yang mereka terima. Undang-undang hakcipta yang mereka paksakan untuk semua negara di dunia hanyalah undang-undang yang berat sebelah yang memihak kepada mereka. Memang patut undang-undang hakcipta perlu wujud tetapi ia perlulah mengambil kira berbagai aspek supaya ia lebih adil untuk semua. Sepatutnya undang-undang hakcipta perlu juga mengambil kira tempoh masa, kepentingan kepada pengguna, tahap persaingan, jenis barangan dan sumbangan atau belanja yang telah dikeluarkan untuk menghasilkannya.

Bayangkan bagaimana kaya rayanya Edison pada hari ini jika dia mendapat satu sen dari setiap mentol tungsten yang orang ramai gunakan sehingga kini. Begitu juga dengan pengetip kuku yang telah memudahkan kita memotong kuku, tentulah juga perekanya juga akan menjadi kaya raya kalau dia hidup pada masa undang-undang hakcipta ini digubal. Apakah patut semua keuntungan akhir hasil perisian komputer dilonggokkan kepada Bill Gates seorang sahaja padahal sebelum itu beribu ahli sains yang lain yang sama-sama telah memerah otak untuk memajukan bidang komputer dan perisiannya tidak mendapat bayaran yang setimpal seperti mana yang diterima oleh Bill Gates. Sebenarnya sumbangan Bill Gates kepada kemajuan bidang komputer keseluruhan hanyalah begitu kecil sahaja tetapi ia telah mengambil kesempatan menggunakan kelemahan undang-undang hakcipta ini untuk memperkayakan dirinya sehingga ke tahap yang tidak munasabah.

Mungkin kita boleh terima hakikat untuk mengimport barangan teknologi canggih yang kita tidak ada kemampuan untuk membuatnya bagi kegunaan dalam negara kita. Tetapi adalah agak keterlaluan kalau syarikat-syarikat seperti Mc Donald, Kentucky Fried Chicken, Coca-cola membawa balik keuntungan berjuta ringgit setiap tahun ke negara mereka semata-mata hasil dari menggorengkan ayam dan menyediakan minuman untuk rakyat di negara ketiga. Inilah dia hasil dari undang-undang hakcipta yang telah dipaksakan kepada kita yang kita nampak begitu berat sebelah yang tujuannya hanya menjaga kepentingan diri mereka untuk terus memperkayakan negara mereka.

Pernah satu masa dulu di Malaysia pihak yang menyediakan tempat untuk penyanyi Michael Jackson membuat persembahan berasa bangga kerana telah mendapat keuntungan besar dan sudah tentu Michael Jackson sendiri telah berjaya membawa balik keuntungan yang entah berapa juta ringgit pula hasil dari persembahannya itu. Tetapi persoalan yang harus kita fikirkan bersama, dari poket siapakah datangnya wang itu? Patutkah kita mendabik dada menyatakan kita telah mendapat untung sedangkan wang rakyat kita telah dibawa balik ke negara mereka?

Memang suatu amalan yang baik jika mengasihi binatang seperti anjing dan kucing. Malah negara-negara maju juga telah menyumbang belanja yang besar dalam usaha untuk memastikan hidupan liar seperti panda, gajah, harimau, badak sumbu, gorila dan orang utan tidak pupus di dunia ini.

Tetapi bolehkah kita menghargai kasih sayang dan prihatin mereka kepada binatang-binatang ini sedangkan mereka menutup hati dari merasa belas kepada manusia-manusia yang sedang bertarung dengan maut akibat kebuluran di merata-rata tempat di negara ketiga. Pernah dikatakan kalau dikumpulkan lebihan sarapan pagi yang dibuang oleh seluruh rakyat Amerika Syarikat, ia boleh menampung semua mangsa kebuluran di benua

Afrika. Bukanlah kita rasa iri dengan kekayaan negara-negara maju ini, tetapi apa yang kita minta dari mereka ialah layanan dan sikap mereka kepada negara-negara ketiga perlulah lebih adil. Janganlah menjadikan kemiskinan dan kemunduran negara-negara ketiga ini untuk mereka terus menindas dan memeras.

Dunia ini Tuhan jadikan untuk semua manusia bukan untuk satu-satu bangsa sahaja. Setiap dari kita mempunyai hak untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik dan disamping itu perlu juga mempunyai rasa tanggungjawab untuk membantu orang lain mendapatkan kehidupan yang lebih baik di dunia ini.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com