Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, February 14, 2007

Betulkah perang itu suatu jenayah?

Apabila berlaku perselisihan faham antara dua orang sehingga salah seorang dari mereka menjadi hilang sabar dan terus menyerang lawannya dengan menggunakan kekerasan, maka dari segi undang-undangnya orang yang menyerang menggunakan kekerasan itu boleh didakwa telah melakukan jenayah.

Maksud menggunakan kekerasan di sini ialah apa saja cara yang beliau gunakan yang boleh membawa kecederaan atau kematian kepada lawannya termasuklah menampar, menumbuk, menendang, menanduk, menolak atau menggunakan senjata serperti kayu, besi, senjata tajam, senjata api atau lain-lain yang seumpamanya.

Sekalipun pihak yang melakukan kekerasan itu berada di pihak yang benar dalam sesuatu pertelingkahan yang menjadi punca mereka bergaduh, tetapi dia tetap dianggap melakukan jenayah kerana telah melakukan kekerasan.

Namun begitu orang yang menggunakan kekerasan untuk melawan dan mempertahankan dirinya dari terus dicederakan, tidaklah dianggap sebagai melakukan jenayah. Demi untuk menjaga keselamatan dari cedera dan kematian kita wajib untuk mempertahankan diri kita dari diserang selagi kita berdaya.

Kalau pertelingkahan yang membabitkan kekerasan itu berlaku antara dua individu atau antara dua kumpulan, kita selalu merujuknya sebagai pergaduhan. Tetapi bila melibatkan antara dua negara, kita merujuknya sebagai perang.

Di zaman dahulu adalah satu perkara biasa jika satu negara menyerang negara yang lain sebagai satu cara untuk menguasai kekayaan dan wilayah. Banyaklah rakyat yang tidak berdosa terbunuh dan sengsara bila berlaku peperangan.

Saya fikir di zaman sekarang yang lebih bertamaddun ini tentulah tidak wajar kita menggunakan kekerasan untuk menyelesaikan perselisihan faham yang berlaku antara kita. Kalau berlaku pertengkaran antara kita yang menyebabkan masing-masing tidak puas hati, kita ada makamah untuk menyelesaikan perselisihan kita itu.

Tapi mungkin juga kadang-kadang bila mengingatkan prosedur makamah yang agak rumit dan mahal menyebabkan ada di kalangan orang awam lebih suka mengambil tindakan mengikut cara mereka sendiri.

Di peringkat negara pun harus ada nilai seperti itu, negara yang menyerang negara lain hendaklah dianggap melakukan jenayah. Mana-mana negara yang memulakan peperangan mestilah dihukum kerana telah melakukan jenayah. Dan negara yang diserang pula wajib untuk membalas serangan tersebut sebagai mempertahankan negaranya.

Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sepatutnya memainkan peranan penting dan harus diberi mandat untuk menjadi makamah dunia bagi mengadili jika berlaku perselisihan faham antara negara-negara ahlinya. Malah PBB juga harus ada kuasa untuk menghukum negara-negara yang melakukan jenayah perang ini.

Sekalipun Bush dan Blair ada alasan kuat untuk menyerang Iraq, namun di zaman manusia yang lebih bertamaddun ini kita tidak boleh terima untuk sebuah negara menyerang mana-mana negara lain.

Kita sokong usaha mereka untuk memerangi kekaganasan tetapi bukan dengan cara memerangi negara lain. Kesalahan mereka bukan kerana memerangi kegaganasan tetapi kerana menyerang negara Iraq. Jenayah perang harus menerima hukuman.

Artikel ini juga telah tersiar dalam ruangan surat pembaca Malaysiakini:

http://www.malaysiakini.com/letters/63686

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com