Tidak keterlaluan kalau dikatakan fahaman Syiah ini diwujudkan bagi kepentingan politik pihak tertentu. Biasanya bila berlaku krisis politik antara dua pihak yang ingin merebut kekuasaan, masing-masing akan menggunakan apa cara sekalipun untuk mendapatkan kemenangan. Ini termasuklah menggunakan agama untuk menjayakan cita-cita politik mereka.
Begitu jelas di dalam sejarah Islam, semasa Saidina Ali menjawat jawatan Khalifah, tidak pernah kita dengar dari mulut Saidina Ali sendiri yang mengatakan Khalifah Abu Bakar, Khalifah Omar dan Khalifah Osman adalah orang-orang yang patut dibenci sebagaimana orang-orang berfahaman Syiah hari ini membenci nama-nama tersebut.
Kalaulah Saidina Abu Bakar, Saidina Omar dan Saidina Osman adalah orang yang telah membuat salah tentulah semasa Saidini Ali memegang tampuk kuasa sebagai Khalifah, beliau tidak akan teragak-agak untuk memaklumkan kepada umat Islam di waktu itu akan kesalahan mereka dan mereka patut dicela.
Kenapa pula ada di kalangan setengah fahaman Syiah terlalu benci dengan Khalifah Abu Bakar, Omar dan Osman sehingga berasa malu untuk menamakan anak-anak mereka dengan nama-nama khalifah tersebut. Padahal Saidina Ali yang diagung-agungkan oleh pihak Syiah ini tidak pernah pun memburuk-burukan dan membenci para sahabat tersebut. Kenapa pula mereka sanggup melakukan perkara yang tidak pernah dilakukan oleh Saidina Ali sendiri.
Mereka boleh kata, Saidina Ali tidak berani atau segan untuk menegur atau mendedahkan kesalahan Khalifah Abu Bakar, Omar dan Osman semasa pemerintahan khalifah-khalifah tersebut. Tetapi apa alasan untuk beliau tidak berbuat demikian semasa beliau sendiri berkuasa setelah dilantik menjadi Khalifah.
Berbanding dengan orang Islam yang berfahaman sunah waljamaah yang sebenar, mereka lebih mementingkan keluhuran agama dan tidak mahu agama digunakan untuk kepentingan politik pihak-pihak tertentu. Mereka melihat dan memuliakan Saidina Ali sama seperti Saidina Abu Bakar, Omar dan Osman. Mengiktiraf keempat-empat mereka sama taraf sebagai Khulafak Ar Rasyidin.
Malah pengasas mazhab sunnah waljamaah seperti Imam Syafie, Imam Hambal dan Imam Hanafi pernah dipenjara dan disiksa oleh pemerintah kerana tidak sanggup menggadaikan kebenaran agama Islam.
Pihak Syiah memburuk-burukan Abu Bakar dan Omar dengan mengatakan mereka lebih mementingkan jawatan Khalifah daripada menguruskan jenazah baginda Rasulullah semasa baginda wafat. Saidina Ali mereka puji kerana melakukan perkara yang sebaliknya. Kenapa kita harus memperlekehkan Abu Bakar dan Omar dalam hal ini kerana kedua-dua perkara itu sama pentingnya.
Semasa Saidina Ali menguruskan jenazah Rasulullah, Abu Bakar melihat pentingnya bagi meneruskan risalah Rasul bagi menyelamatkan manusia untuk beriman kepada Allah yang Maha Esa. Dan inilah tujuan utama Rasul diturunkan Allah, apakah perkara ini kurang penting dari menguruskan jenazah Rasul.
Malah Saidina Abu Bakar sendiri telah memulangkan semula semua wang gaji jawatan Khalifahnya kerana bimbang tidak mendapat keredaan Allah s.w.t, kerana pada pendapat beliau Rasulullah sendiri tidak pernah mengambil upah dalam tugas menyebarkan syiar Islam. Apakah dengan itu masih sanggup kita menuduh Abu Bakar lebih mementingkan jawatan Khalifah?
Kita telah melihat bagaimana penggunaan agama untuk kepentingan cita-cita politik ini telah banyak berlaku hinggalah ke hari ini. Namun fahaman Syiah ini adalah antara contoh yang paling awal dalam sejarah Islam di mana agama telah digunakan untuk kepentingan politik.
Pastinya kita sudah dapat membaca tujuan mereka memburuk-burukkan Abu Bakar, Omar dan Osman itu adalah untuk menonjolkan Ali sebagai seorang yang lebih baik dan lebih mulia. Dengan cara ini mereka beranggapan dapat mengalihkan sokongan umat Islam kepada gerakan Syiah. Inilah yang dikatakan penggunaan taktik kotor dalam politik. Mereka menggunakan nama Saidina Ali agar umat Islam menyokong kepimpinan dan politik mereka. Cerita-cerita kehebatan Saidina Ali direka-reka secara berlebihan. Ada di kalangan mereka mendewa-dewakan Saidina Ali sehingga boleh membawa ke tahap memesongkan akidah.
Malangnya ada sesetengah umat Islam tidak menyedari yang diri mereka telah digunakan untuk kepentingan politik pihak-pihak tertentu. Akhirnya mereka terus taksub dengan kumpulan dan fahaman mereka. Cara terbaik untuk mengukur kebenaran fahaman yang kita anuti ialah dengan kembali kepada ajaran Quran dan Sunah Rasul.
No comments:
Post a Comment