Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, January 14, 2013

BN patut sudah kalah 30 tahun dulu


Sistem politik bercorak demokrasi yang diamalkan di Negara kita sekarang ini adalah diambil dari Barat atau lebih tepat lagi Britain. Oleh kerana Negara kita mendapat kemerdekaan dari Britain, maka di bawah pengaruh Britain, pemimpin kita telah bersetuju untuk menerapkan sistem demokrasi ke dalam sistem politik atau pemeintahan Negara ini.

Di peringkat permulaannya, semasa demokrasi di perkenalkan, ciri-ciri demokrasi yang kita amalkan itu sama seperti demokrasi di Britain, yang mematuhi kesemua prinsip-prinsipnya.

Semasa di ambang kemerdekaan Negara, Parti Perikatan yang ditunjangi oleh parti orang Melayu, etnik terbesar, iaitu parti UMNO telah memenangi pilihanraya ketika itu. Parti Perikatan di anggotai oleh tiga parti politik terbesar iaitu parti UMNO, parti MCA dan parti MIC yang mewakili etnik Melayu, Cina dan India.

Oleh kerana parti UMNO yang mewakili orang Melayu, kumpulan etnik terbesar di Negara ini, memenangi  pilihanraya yang diadakan pada masa itu, maka Perdana Menteri (PM) Malaysia secara automatik dipilih dari parti itu.

Walaupun parti Perikatan mengandungi tiga parti yang mewakili etnik yang berbeza iaitu Melayu, Cina dan India, tetapi parti pembangkang melihat parti Perikatan tidak memberi layanan yang adil dan saksama kepada etnik Cina dan India. Sebaliknya parti Perikatan dilihat sebagai parti yang cenderung menjaga kepentingan dan keistimewaan orang Melayu.

Malaysia atau ketika itu bernama Tanah Melayu mempunyai penduduk berbilang kaum, kaum Melayu adalah penduduk asal, kaum Cina dan kaum India pula adalah kaum yang datang kemudian yang telah dibawa oleh British untuk bekerja di sektor perlombongan bijih timah dan perladangan. Sudah tentu akan timbul masalah yang tidak dijangka apabila sistem politik bercorak demokrasi diterapkan dalam pemerintahan di Negara ini. Sedangkan di Britain, penduduknya dominan dengan bangsa kulit putih dan tidak ada masalah perkauman.

Selain dari masalah perkauman, Negara kita juga ketika itu menghadapi masalah ancaman Kominis yang cuba meluaskan pengaruhnya ke Negara-negara Asia Tenggara. Pihak Kominis sentiasa mencari ruang dan peluang untuk menghancurkan sistem demokrasi di Negara ini.

Pada pilihanraya umum tahun 1969, prestasi Parti Perikatan jatuh merudum yang berakhir dengan rusuhan kaum yang dikenali sebagai peristiwa 13 Mei. Faktor berlakunya rusuhan kaum 13 Mei ini sangat pelbagai dan sukar untuk menentukan punca sebenar berlakunya.

Ekoran dari peristiwa hitam itu Parti Barisan Nasional amnya dan Parti UMNO khasnya telah menggubal beberapa undang-undang baru yang kononnya untuk membenteras peristiwa rusuhan kaum 13 Mei dari berulang dan juga untuk mengekang pengaruh Kominis.

Beberapa akta telah diadakan bagi tujuan tersebut termasuklah Akta Hasutan, Akta Bahan Cetak, Akta Universiti dan Kolej AUKU, Akta ISA tahanan tanpa bicara dan berbagai akta lagi.

Tanpa disedari oleh orang ramai, kebanyakan akta dan undang-undang yang digubal itu sebenarnya adalah bertentangan dengan rukun dan prinsip demokrasi.

Dengan akta-akta yang mengongkong ini, orang ramai telah hilang kebebasan untuk bersuara dan hilang kebebasan untuk berhimpun, yang merupakan hak yang dijamin dalam sebuah Negara demokrasi.

Bermula dari peristiwa 13 Mei 1969 ini UMNO telah banyak mencabul kemurnian demokrasi.

Pada setiap pilihanraya UMNO dan BN akan menakut-nakutkan rakyat dengan peristiwa rusuhan kaum 13 Mei ini sekiranya rakyat tidak mengundi BN. Rakyat dengan mudah disabitkan dengan kesalahan di bawah mana-mana akta-akta yang sedia ada jika mereka lantang bersuara menentang atau mengkritik kerajaan.

Akta-akta yang kononnya diwujudkan bagi menghalang berulangnya rusuhan kaum dan menyekat kegiatan kominis itu secara serampang dua mata telah diambil kesempatan oleh UMNO dan BN digunakan bagi menghapuskan atau melemahkan penentangnya.

Akhirnya UMNO dan BN terus dapat kekal berkuasa tanpa diganggu gugat walaupun mereka banyak melakukan salah laku dan penyelewengan.

Mereka menggunakan slogan demokrasi terpimpin, demokrasi acuan kita sendiri dan berbagai-bagai lagi bagi mengelirukan rakyat terhadap demokrasi sebenar. Akhirnya sistem demokrasi yang mereka amalkan adalah mengikut cara dan acuan UMNO dan BN.

Akta-akta yang mereka wujudkan itu bukan sahaja dapat mengekang berlakunya rusuhan kaum tetapi juga dapat melindungi atau menyembunyikan tingkah laku buruk yang telah membarah dalam UMNO dan BN.

Golongan elite UMNO telah menggunakan kuasa dan kedudukan mereka untuk memperkaya diri dan keluarga. Mereka mudah mendapat tender kontrak yang berkomisyen atau berkeuntungan lumayan, mudah mendapat peluang dan tapak perniagaan, dapat memiliki lokasi hartanah yang strategi yang bernilai tinggi dan mudah memiliki permit-permit perniagaan.

Mereka menakut-nakutkan orang Melayu dengan kehilangan keistimewaan dan ketuanan Melayu, tetapi hakikat sebenarnya mereka takut kehilangan kuasa untuk terus menjadi tuan dan hilang keistimewaan memperkaya diri dan keluarga dengan cara mudah dan goyang kaki.

UMNO dan BN mengamalkan dasar pecah dan perintah yang telah diwarisinya dari penjajah. Singapura telah menghapuskan sekolah vernacular di hari pertama kemerdekaannya tetapi UMNO dan BN terus mengekalkan sekolah-sekolah ini hingga ke hari ini. Akibatnya, perpaduan kaum di Negara ini terus berada pada tahap yang longgar dan rapuh. Keadaan ini sengaja dibiarkan untuk memudahkan mereka untuk terus berkuasa dan memerintah.

Amalan buruk UMNO dan BN di sepanjang pemerintahannya itu sebenarnya tidak melayakkan mereka untuk menang dalam sebuah sistem demokrasi yang mempunyai pilihanraya adil, telus dan bebas.

Sepatutnya UMNO dan BN layak untuk kalah dalam pilihanraya 30 tahun dulu lagi.

Tetapi UMNO dan BN dapat terus kekal berkuasa di atas pertandingan yang kotor dan berat sebelah. Mereka bertanding dengan parti pembangkang di atas lantai yang tidak sama tinggi.

Hampir setiap sudut, UMNO dan BN telah menggunakan kuasanya secara kuku besi menutup segala ruang untuk rakyat mengkritiknya. Mereka menguasai media perdana, samada media cetak mahu pun media elektronik. Melantik orang yang pro UMNO dan pro BN untuk mengetuai agensi, organisasi kerajaan dan GLC. Termasuklah polis, imegresyen, SYABAS, SPRM dan SPR.

UMNO dan BN begitu bebas menggunakan TV dan radio kerajaan yang dibiayai dari wang rakyat sebagai alat propaganda parti mereka. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) bersikap berpihak dan selalu dipertikaikan dari segi ketelusannya. Isu seperti pengundi hantu, pengundi pos dan daftar senarai pengundi yang meragukan terus menyelubungi SPR. Keengganan SPR untuk bersikap lebih telus seperti berdolak dalek untuk menggunakan dakwat kekal semasa proses membuang undi, menunjukkan badan itu cenderung kepada ‘penipuan’.

Ada orang mendakwa kalau betul BN dan UMNO telah menipu dalam pilihanraya, kenapa masih ada lima negeri yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Jawapannya mudah, kalau UMNO tidak menipu, bukan saja lima tapi sepuluh negeri telah di menangi oleh Pakatan Rakyat.

Menjadi adat orang menipu, kalau boleh penipuannya itu tidak mahu diketahui orang, mesti disorokkan seboleh yang mungkin. Ramai pesara-pesara tentera dan polis mendakwa mereka tidak pernah melihat kertas undi pos mereka walaupun mereka mendaftar dan layak mengundi pos. Kalau ditakdirkan di satu kawasan itu UMNO atau BN mendapat beberapa ratus undi saja untuk menang, undi pos sudah boleh menjadi penyelamat hayatnya.

Semasa Tun Abddullah Ahmad Badawi (Pak Lah) menjadi PM, beliau berazam untuk memurnikan demokrasi di Negara ini. Pak Lah telah cuba memperbaiki kedudukan Makamah dan Badan Kehakiman agar lebih bebas dan berwibawa. Pak Lah juga telah memperbaiki imej Polis (PDRM) supaya lebih mesra rakyat. Tetapi ‘kemaraan’ atau usaha beliau itu telah cepat disekat oleh pemimpin UMNO yang lain, kerana pemimpin UMNO yang lain itu melihat langkah-langkah pembaharuan yang dibawa oleh Pak Lah itu boleh memusnahkan UMNO dan BN dengan lebih cepat.

Kalau sudah biasa makan tahi, memang sukar untuk ditinggalkan kebiasaan itu.

Tidak keterlaluan kalau dikatakan, dalam keadaan situasi sekarang, kalau UMNO atau BN menang dengan mendapat kurang dari 60% undi, ia boleh dianggap kalah. Ini kerana UMNO dan BN mendapat banyak kelebihan dalam setiap pertandingan pilihanraya. Mereka boleh berkempen menggunakan media perdana dengan sewenangnya. Sebaliknya suara pembangkang tidak dapat didengar oleh rakyat secara meluas. Mereka langsung tidak ada rasa malu bertanding di atas lantai yang tidak sama rata.

Sejak akhir dekad 1990, cengkaman UMNO telah mula dapat dileraikan sedikit demi sedikit apabila berlaku ledakan IT ke seluruh dunia, rakyat telah diperkenalkan dengan media baru internet yang lebih bebas. Rakyat semakin terdedah kepada berita yang bebas tanpa kongkongan di internet. Kini rakyat semakin celik dan pemikiran mereka tidak hanya bergantung dengan berita yang disajikan oleh media perdana sahaja.

Pilihanraya umum ke 13 pada tahun 2013 ini harus dijadikan pilihanraya bagi menghukum UMNO dan BN. Mereka telah banyak melakukan pencabulan terhadap demokrasi semata-mata untuk mereka kekal berkuasa dan memerintah Negara ini secara sukahati mereka.

UMNO mesti dikalahkan untuk menjaga maruah demokrasi yang juga merupakan maruah diri kita dan Negara kita. Bukan kita tidak sayang kepada UMNO tetapi kita lebih sayangkan demokrasi dan Negara kita.

Demokrasi adalah maruah diri kita, pilihlah demokrasi.

3 comments:

Anonymous said...

Kau lebih rela negara ini d tawan bangsa lain. Biar lah melayu jadi tuan memang tanah melayu. Takde demokrasi sebenar d dunia ni bahlul bagi aku contoh demokrasi sebenar. Negara mana....US....bullshit.... US adalah penjajah bro.....
Mana hak org org indians........demokrasi kalau nak jatuh kan ketuanan melayu bagus tak payah......

otai kampong said...

bka mta buka minda fkr2kan masa untk brubah brubah dmi agama iSlam

Anonymous said...

Kalau bgtu, pnulis stju kalau skolah2 vernakular dihapuskn di msia? Bgus jg ikut lgkah spore n indon 2.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com