Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, March 22, 2012

Mencanangkan pilihanraya awal adalah strategi politik PM Najib mengelak didesak letak jawatan

Semasa Pak Lah jadi PM semula selepas BN menang pada tahun 2008, walaupun gagal mencapai majority dua pertiga, beliau tidak ada niat untuk mengadakan pilihanraya lagi sekali pada masa yang terdekat. Sebaliknya beliau sedaya upaya akan mencukupkan tempoh sepenggal (lima tahun) lagi untuk menjadi PM, atupun sekurang-kurangnya empat tahun lagi.
Tempoh lima atau empat tahun memang agak lama, ini membuatkan ahli-ahli UMNO tidak boleh bersabar. Mereka mahu Pak Lah turun sebelum UMNO dan BN bertambah tenat. Mereka mahukan perubahan kepada kepimpinan untuk memperbaiki keadaan BN yang telah mula hilang sokongan rakyat. Pak Lah telah dipersalahkan, beliau dijadikan kambing hitam atau kambing korban oleh UMNO.
‘Kelemahan’ Pak Lah telah dijadikan batu loncatan oleh DS Najib dan DS Muhyiddin untuk naik ke atas.
Yang jelasnya, perubahan pucuk kepimpinan UMNO dan BN kepada DS Najib tidak juga dapat meningkatkan sokongan rakyat kepada BN.
Sejak mula DS Najib mengambil alih pucuk pimpinan UMNO, tidak pernah lekang dari mulutnya untuk mengadakan pilihanraya awal bagi mendapatkan mandat baru. Sebagai PM baru setelah mengambil alih dari Pak Lah, orang ramai merasakan beliau perlu mendapatkan mandat baru dari rakyat.
Oleh kerana rakyat dan khususnya orang UMNO percaya PM Najib akan membubarkan Parlimen dalam masa terdekat selepas beliau mengambil alih jawatan PM, maka ahli-ahli UMNO tidaklah berasa tidak sabar untuk mengharapkan beliau meletakkan jawatan, walaupun demam UMNO dan BN masih juga belum boleh dikatakan pulih.
Sekarang sudah lebih tiga tahun beliau menjadi PM tanpa diganggu oleh suara-suara dari ahli UMNO yang mahukan beliau meletakkan jawatan. Cakap-cakapnya untuk mengadakan pilihanraya awal telah menjadi strategi yang paling baik yang dapat menyelamatkan dirinya untuk terus kekal menjadi PM hinggalah tempohnya tamat pada tahun 2013 nanti.
Selain dari itu, strategi mengheboh-hebohkan untuk mengadakan pilihanraya awal ini juga dapat memberi peringatan atau amaran kepada semua ahli-ahli UMNO supaya sentiasa dalam keadaan siap sedia untuk menghadapi pilihanraya.  Semua ahli akan terus bersemangat untuk bekerja bagi memenangkan parti dan terus berkempen hinggalah menjelang pilihanraya sebenar.

Fikiran ahli-ahli UMNO sentiasa tertumpu kepada untuk menghadapi piliharaya yang akan diadakan dalam masa terdekat, sehinggakan terlupa untuk melihat kepada kelemahan pentadbiran PM Najib. Bilakah masa yang terdekat itu? hanya PM Najib sahaja yang tahu. Mungkin langsung tidak ada sehinggalah tamat penggal pada Mac 2013 nanti.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com