Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, February 29, 2012

Penilaian Prestasi (eLPPT) Pensyarah UTM yang tidak mengambil kira Pensyarah Lama

Penilaian Prestasi Staf Secara Dalam Talian (eLPPT/eLNPT/eLNPT 360) yang dilaksanakan di UTM untuk penilaian prestasi stafnya bagi tahun 2011 agak mengeciwakan beberapa pihak, terutamanya kepada pensyarah yang telah lama bertugas.


Secara umumnya jawatan pensyarah di UTM mempunyai beberapa tahap atau pangkat, bermula dari Pensyarah biasa, Pensyarah Kanan, Profesor Madya dan Profesor yang mempunyai tangga gaji berbeza antara satu sama lain.

Yang tidak adilnya, keempat-empat kategori pensyarah ini dinilai dengan menggunakan instrumen yang sama. Markah dan mata dikira mengikut berapa banyak kerja-kerja pengajaran dibuat, bilangan kertas penyelidikan yang dihasilkan, berapa buah buku yang ditulis, kerja-kerja perundingan dan perkhidmatan professional.

Setiap orang mesti melepasi markah 70 dari 100, barulah dikira sebagai baik. Dikatakan, jika tiga kali berturut-turut tidak melepasi markah 70, kenaikan gaji akan dibeku, dan mereka akan ditunjukkan ‘pintu keluar’ dari universiti.

Dalam setiap kategori tadi, terutamanya Pensyarah Kanan dan Profesor Madya, terdapat di kalangan mereka telah begitu lama memegang jawatan itu, malah ada yang hampir mencapai umur pencen. Kalau ikut logiknya, kalau mereka itu cemerlang dan berkebolehan sama, tentulah semuanya telah mencapai jawatan Profesor kerana telah lama bekerja.

Oleh itu cara penilaian untuk keempat-empat kategori pensyarah ini kenalah dibuat berasingan. Profesor misalnya mestilah menyumbang lebih besar, setimpal dengan gajinya yang tinggi, berbanding Profesor Madya, Pensyarah Kanan dan Pensyarah biasa. Kalau ikut sistem sekarang , kalau ada seorang pensyarah biasa dapat mencapai markah eLPPT sebanyak 100%, ini bermakna dia telah menyumbangkan kerja setanding dengan seorang Professor dan patutnya dia dibayar dengan mata gaji professor.

Lebih sesuai kalau tugas-tugas pensyarah ini diasingkan mengikut kemampuan mereka. Kita kena kenalpasti apakah tugas minima untuk seorang Pensyarah biasa, tugas minima seorang Pensyarah Kanan, tugas minima seorang Profesor Madya dan tugas minima atau kemampuan yang perlu ada untuk seseorang itu dinaikkan kepada jawatan Profesor.

Bila ada pengasingan begini, tidaklah Pensyarah biasa terpaksa membuat kerja-kerja yang sama seperti professor untuk mendapatkan eLPPT yang sama tinggi. Adalah lebih adil kalau markah eLPPT 70% yang dicapai oleh seorang professor adalah menunjukkan pencapaiannya dalam kategori Profesor. Begitu juga, markah eLPPT 70% yang dicapai oleh seorang Pensyarah Kanan menunjukkan pencapaiannya dalam kategori pensyarah kanan sahaja.

Keadaannya samalah seperti ahli tinju lightweight yang masuk bertanding sama kategori dengan ahli tinju heavyweight, teruklah kena belasah.

Tetapi kalau pensyarah biasa berjaya mendapat markah eLPPT 100% atau lebih dari 100% dalam kategorinya, ia memberi isyarat kepada pihak pentadbiran, dia perlu dipertimbangkan kenaikan pangkat ke jawatan lebih tinggi iaitu Pensyarah Kanan atau Profesor Madya. Begitu juga kalau seorang Profesor Madya telah dapat mencapai markah eLPPT lebih dari 100% dalam kategorinya, layaklah dia untuk dipertimbangkan ke jawatan Profesor.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com