Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Sunday, November 20, 2011

Kaum Melayu memandang tinggi wanitanya

Sepanjang sejarah tamaddun manusia, kaum wanita selalu menjadi mangsa diskriminasi dan penginayaan.


Sebagai contoh, di era tamaddun Roman, wanita dianggap sebagai hamba kepada orang lelaki dan tidak mempunyai apa-apa hak. Undang-undang India kuno pula, seorang balu wajar menamatkan riwayatnya dengan membakar diri bersama mayat suaminya.

Di semenanjung Arab sebelum kedatangan Islam, suatu yang memalukan jika melahirkan anak perempuan, dan tidak salah untuk membunuh anak-anak perempuan.

Dalam satu persidangan pada tahun 1586 A.D di Peranchis, suatu perbincangan diadakan bagi menentukan samada wanita adalah manusia atau tidak.

Di England, hingga tahun 1850 wanita dianggap sebagai bukan warganegara, dan sehingga tahun 1182 wanita masih tidak boleh memiliki harta.

Setengah bahasa didunia ini menggunakan gantinama yang berbeza untuk wanita, sebagai contoh dalam Bahasa Inggeris, ‘He’, ‘His’ dan ‘Him’ merujuk kepada lelaki dan ‘She’, ‘Her’ dan ‘Hers’ bagi wanita. Dalam Bahasa Arab pula, ‘Hu’ merujuk kepada lelaki dan ‘Ha’ untuk wanita.

Sedangkan di alam Melayu, tidak pernah kedapatan di mana kaum wanitanya didiskriminasi atau dibeza-bezakan. Malah dalam beberapa hal wanita mendapat beberapa kelebihan.

Di setengah tempat di rantau ini, golongan wanita sahaja dibenarkan mempusakai harta, dan masih diamalkan hingga ke hari ini.

Di negeri Kelantan pula wanita Melayu sangat aktif dalam dunia perniagaan dan mempunyai kuasa ekonomi yang disegani.

Di negara bernama Nigeria, adalah ganjil kalau seorang lelaki itu hanya mempunyai seorang isteri sahaja. Tetapi di Negara kita, seperti melakukan 'kesalahan' jika seorang suami ingin berkahwin lagi satu.

Oleh itu di Negara kita secara tradisinya tidak pernah timbul untuk menuntut hak samarata, kerana dari dulu lagi wanita kita berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan kaum lelaki.

Oleh itu, tidak hairanlah kalau Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Shahrizat Jalil mempunyai banyak masa, kerana tidak banyak isu wanita yang hendak diperjuangkan di Negara ini. Masa yang banyak yang terluang itu telah dimanafaatkan oleh beliau untuk menjaga lembu.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com