Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, July 23, 2009

Suruhanjaya Oh Suruhanjaya


AKHIR-AKHIR ini kerap benar kita mendengar penubuhan suruhanjaya diRaja. Setiap kali kalau ada tindakan badan-badan penguatkuasa yang boleh mendatangkan curiga dan dipertikaikan oleh orang ramai dan menjadi isu panas, setiap kali itu jugalah suruhanjaya akan ditubuhkan bagi meredakan kemarahan orang ramai.

Isu video yang dirakam secara sulit menunjukkan seorang wanita yang disangka warga Negara China ‘didera’ berbogel dan melakukan ketuk ketampi telah memaksa satu Suruhanjaya DiRaja ditubuhkan bagi menyiasat dan menyemak semula prosedur badan Polis dalam menjalankan tugas-tugas mereka.

Kemudian diikuti pula oleh isu video yang merakamkan seorang peguam kanan bernama Lingam yang sedang membuat panggilan telefon kepada pemimpin politik bagi melobi perlantikan Ketua Hakim juga menimbulkan rasa tidak senang orang ramai kepada kebebasan dan kredibiliti badan kehakiman di Negara ini.

Lantaran itu satu Suruhan DiRaja juga telah ditubuhkan bagi menyiasat kesahihan video itu dan kepincangan yang berlaku dalam badan kehakiman Negara ini.

Kini yang terbaru, kematian saudara Teoh Beng Hock secara misteri yang tengah disiasat oleh SPRM telah menyebabkan orang ramai jadi berang. Seperti yang dikritik keras oleh pemimpin lama UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah menyebut, saksi yang dalam siasatan pihak penguatkuasa tidak sepatutnya berakhir dalam keranda.

Bagi meredakan pihak-pihak yang tidak berpuashati dengan cara kematian Teoh yang mengejut itu dan dari mengelak dari isu itu terus dipolitikkan oleh pihak-pihak yang ingin mengambil kesempatan, PM Najib telah bersetuju untuk membenarkan penubuhan sebuah lagi Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat punca sebenar kematian Teoh dan menyemak perjalanan tugas-tugas SPRM (Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia).

Ini baru betul-betul hebat, suruhanjaya diarah menyiasat suruhanjaya. Siapa yang akan kena kita lihatlah nanti. Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) baru saja ditukar namanya dari nama Badan Pencegah Rasuah (BPR). Nampaknya perubahan pada nama ini belum dapat meyakinkan orang awam terhadap kredibiliti dan integriti badan tersebut. Seperti sebelumnya badan ini masih seperti terikat dengan parti yang memerintah. Masih menjadi tunggangan pihak-pihak yang tertentu.

Kita tidak mahu melihat SPRM memilih bulu dalam mengambil tindakan dan tidak sekadar menjadi Suruhan Penutup mulut Rakyat Malaysia.

Kita sangat menyokong SPRM menjadi badan yang berani dan tegas dalam memerangi rasuah tanpa mengira siapa pun. Janganlah menunjuk berani kepada parti lawan sahaja tetapi kecut telor bila hendak menyiasat menteri dari parti yang memerintah. Kalau hendak melakukan siasatan hendaklah dilakukan secara professional, adil, telus dan berhemah.

Tidak sepatutnya saksi berasa tidak selamat, terasa diugut dan tidak selesa ketika mereka disiasat. Apa keperluannya menyiasat saksi hingga berjam-jam lamanya tanpa rehat, hingga sampai jam 2 pagi. Rajin sangat nampaknya pegawai-pegawai SPRM ini buat kerja hingga tidak tidor-tidor. Kalaupun anda hendak tunjuk rajin, kena ingat juga saksi yang disiasat itu adalah manusia yang perlu masa rehat dan tidor.

Apa kabar dengan Yong Teck Lee? Lama tak dengar berita dia. Fail rasuahnya dekat mana sekarang ni? Atau di penjara mana dia menjalani hukuman sekarang ni?

Satu lagi yang rakyat mahu tahu ialah apakah dapatan-dapatan (meminjam kata PM Najib) yang terjumpa oleh semua Suruhan DiRaja yang telah ditubuhkan ini akan diambil tindakan, apakah pihak yang bersalah akan dihukum? Kita tidak mahu penubuhan Suruhanjaya DiRaja ini sekadar menjadi penyejuk dan bagi meredakan perasaan berang orang ramai kepada parti yang memerintah.

Kita boleh berbangga sebagai negara yang paling banyak menubuhkan Suruhanjaya DiRaja dalam dunia, itu belum termasuk Suruhanjaya Pilihanraya dan Pesuruhanjaya Sumpah.

Ada baiknya juga kalau PM Najib menyokong penubuhan Suruhanjaya DiRaja khusus bagi menyiasat sebab-sebab dua anggota polis unit tindakan khas telah bertindak membunuh wanita Mongolia yang bernama Altantutuya bagi membersihkan nama beliau sendiri.

3 comments:

kekwa66 said...

Tengoklah nanti...semuanya akan terkubur begitu saja....

UMNO PARTI PENJARA said...

Entahlah nak kata apa...
Harap semuanya akan selesai :-)














http://Blog1Malaysia.blogspot.com

malaysia.suarademokrasi said...

hi,...minta tuan blog follow blog saya :)

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com