Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Tuesday, July 14, 2009

Manek Urai, UMNO masih tak kebah




UMNO kalah lagi di pilihanraya kecil Manek Urai. Nampaknya strategi pelan peralihan kuasa untuk menyelamatkan UMNO tidak menunjukkan kesan yang positif.

UMNO masih belum kebah dari ‘sakit’. Setelah Pak Lah dijadikan kambing korban, apakah perlu PM Najib dijadikan kambing korban untuk terus menyelamatkan UMNO? Kalau Tanya pada Najib tentu beliau tidak rela untuk jadi kambing korban.

Idea kambing korban ini datang dari Muhyiddin Yassin. Jadi beranikah Muhyiddin kali ini mengusulkan idea kambing korban ini lagi untuk mengembalikan kekuatan dan memperkasa parti UMNO.

PM Najib yang diselubungi berbagai skandal, termasuk dikaitkan dengan kematian wanita Mongolia Altantuya, telah menjadi beban kepada parti UMNO. Prestasi buruk parti UMNO yang telah dipamerkan dalam beberapa pilihanraya kecil yang lepas secara langsung mencerminkan tahap penerimaan rakyat kepada PM Najib.

Sikap keras PM Najib kepada penunjuk-penunjuk perasaan dilihat oleh rakyat sebagai tidak mesra kepada kehendak rakyat, berlawanan sekali dengan slogan 1 Malaysia yang dilaung-laungkannya.

Malah Najib dilihat oleh sesetengah pihak lebih keras dari ‘diktator’ Mahathir.
Mahathir dan Pak Lah diterima rakyat dengan baik ketika mereka memulakan tugasnya sebagai Perdana Menteri. Sebaliknya rakyat menyambut Najib dengan penuh curiga ekoran dari berbagai ‘skandal’ yang menyelubungi kehidupannya.

100 hari pimpinan Najib ditandai oleh penolakan rakyat kepada beliau melalui keputusan yang dibuat oleh rakyat melalui peti undi di pilihanraya kecil Manek Urai.

100 hari pentadbiran Najib dipenuhi dengan siri penunjuk-penunjuk perasaan yang disusuli dengan penangkapan.

Nampaknya PM Najib telah mula mengambil pendekatan menutup kesalahan dengan kesalahan lain bagi membersihkan namanya.

Untuk tujuan membersihkan dan menjaga namanya, secara sistematik kebebasan media akan ditarik balik dan media akan dipastikan berada di bawah penguasaannya. Kebebasan bersuara akan disekat melalui undang-undang yang digubal.

Sekali lagi kita bakal akan melihat zaman gerhananya demokrasi akan berulang di Malaysia, dimana Polis, BPR, makamah tidak lagi bebas, yang dikuasai dan ditunggangi oleh pemimpin politik bagi mengekalkan kuasa mereka. Media perdana dan SPR juga akan terus diperalatkan untuk mengekalkan kemenangan dalam pilihanraya.

Selepas turunnya Pak Lah dari jawatan PM, kita tidak nampak Najib mahu bercakap lagi soal kebebasan Makamah, soal integriti pasukan polis dan badan pencegah rasuah. Semuanya cuba ditutup dan ditenggelamkan dengan ucapan-ucapan memberi ‘habuan’ kepada rakyat termasuklah rebat 20 peratus kepada pengguna tol yang kerap menggunakan lebuhraya bertol dan melancarkan Amanah Saham 1 Malaysia. Dikompangkan keseluruh Malaysia, tetapi yang mendapat faedahnya hanya segelintir orang saja.

Agensi-agensi kerajaan sewenangnya akan dipergunakan sebagai jentera dan alat propaganda parti yang memerintah. Bila ini berlaku kita akan dicengkam oleh sistem kuku besi atau autokratik. Kita akan ditakut-takutkan melalui kursus-kursus Bina Negara atau kursus yang sewaktu dengannya.

Di masa itu pilihanraya yang diadakan hanyalah sekadar topeng untuk mengesahkan Negara kita sebuah Negara yang mengamalkan demokrasi.

Masih saya ingat lagi kata-kata sinis Dr. Mahathir, “Sayalah satu-satunya diktator di dunia yang terpilih melalui pilihanraya”.

UMNO tidak punya banyak pilihan selain dari meminggirkan Najib samada melalui pemiilihan mahupun cara desakan. Presiden UMNO mesti ditukar kepada pemimpin yang bukan sahaja boleh diterima oleh BN dan UMNO sahaja tetapi oleh semua orang Melayu.

UMNO mungkin akan melalui satu pemilihan lagi sebelum pilihanraya umum ke 13 yang akan menentukan hidup matinya UMNO. Inilah peluang terakhir ahli UMNO untuk melihat UMNO terus hidup.

Pak Lah dikorbankan demi untuk menyelamatkan UMNO, dan Najib pula perlu dikorbankan demi menentukan hidup mati nya UMNO.

UMNO mesti menggunakan Pemilihan UMNO yang terakhir sebelum piliharaya umum ke 13 ini sebagai peluang terbaik untuk menukar dan memilih presiden parti UMNO yang baru yang benar-benar berwibawa, yang benar-benar mencerminkan kehendak akar umbi dan boleh diterima dengan baik oleh semua rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu.
Apa yang saya nampak ketika ini pemimpin-pemimpin UMNO seperti Zahid Hamidi, Ahmad Shabery Cheek dan Ahmad Maslan adalah antara pemimpin-pemimpin UMNO yang ada kredibiliti untuk menjadi Presiden UMNO, yang boleh diterima ramai. Dan mungkin ada juga pemimpin UMNO yang mempunyai karismatik yang luar biasa yang belum terdedah kepada umum.

Kalau setakat Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk diangkat menggantikan tempat Najib, rasanya tidaklah memadai. Kita telah menyaksikan sebelum ini, Muhyiddin bukanlah seorang yang berani mengambil risiko dan cabaran. Beliau juga telah dipalitkan sebagai orang yang bertanggungjawab meluluskan penjualan tanah-tanah di Johor kepada warga Singapura, di era beliau menjadi MB Johor dahulu.

Selain dari itu, UMNO juga boleh memikirkan untuk membawa masuk personaliti yang tersohor dan diterima oleh rakyat Malaysia untuk menyertai UMNO dan mengangkatnya menjadi pemimpin UMNO seperti yang pernah berlaku kepada Anwar Ibrahim di satu masa dulu.

UMNO sekarang seperti berada dalam keadaan nazak, terpulanglah kepada ahli-ahlinya untuk mencari ubat yang mujarab dan berkesan untuk memulihkannya. Kini UMNO bukan saja terpaksa berlumba dengan parti lawan tetapi juga berlumba dengan masa untuk menyelamatkan parti tersebut.

1 comment:

VASANTARAO APPALASAMY said...

Manek Urai: A lesson to Barisan Nasional

Barisan Nasional suffers another by-election defeat to Pakatan Rakyat. People of Manek Urai sent another message that money could not buy the heart of people. Although Millions of Ringgit spent on Manek Urai, the voters seems like desire something more than money.

I am shocked that the country's DPM would utter such words when making a promise. It's clearly a threat to the folks in Manek Urai and an obvious abuse of power. Where is the money to build the bridge coming from? Is he saying the money will come from his own pocket? See what our DPM was stated:

“We can build it (the bridge), insya'allah, but there is a condition. It is easy - all you need to do is to 'pangkah' (vote), but you must vote for BN. If not, there would not be any new bridge. If you want the bridge, vote BN,” Muhyiddin said.

I'm pretty sure it's not coming out of his pocket but from the federal funds, which emerged from our tax payer’s money. So is Muhyiddin saying that the government will only spend federal fund to build areas where there is clear support for BN?

If Muhyiddin is a people oriented leader he should never say like that. In reality, a bridge can’t win the voters. Barisan Nasional was wrong in making promises. They should do something first before urging the people to support them. In simple word empty promises surely won’t work. This eleventh-hour sweetener offered by UMNO were seen as a last-ditch effort to swing undecided voters in this PAS stronghold.

Besides that, ‘transportation allowances’ are not enough for the people, RM300 can last for how many days? People hungry for permanent changes, definitely not for temporary allowances. He also said the federal government would also consider building a new mosque in Kampung Temalir, a village which is located in the Manek Urai constituency. Knowing that Barisan Nasional certainly would deliver such promises and offers, this was what PAS spiritual leader Tuan Guru
Nik Aziz said:

"Kalau beri pitih, ambi; kalau beri gula, kacau; kalau beri kain, pakai; tapi hak mengundi nanti, pangkah bulan." (If given money, take it; if given sugar, stir it; if given clothing, wear it. However, come election day, vote for the moon),”

Manek Urai by-election cannot be seen as recovery for Barisan Nasional but its a lesson for them indeed. The results are reaffirmation to the results in 2004. PAS only won with a majority of 53 then. The factor that could have caused the effect is probably money. So there is nothing for PAS and BN to celebrate.

http://malaysiansunited.blogspot.com/sa

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com