Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, June 15, 2009

Moyang Saya Pun Kominis




KEMERDEKAAN Indonesia pada tahun 1945 dari penjajahan Belanda dan kekalahan penjajah British di tangan tentera Jepun di Tanah Melayu telah memberi suntikan semangat dan keyakinan diri kepada rakyat di Tanah Melayu di masa itu untuk membebaskan Negara mereka dari penjajahan British.

Di masa itu boleh dikatakan seperti wujud kesedaran politik yang meluas dikalangan rakyat di tanah-tanah jajahan bangsa Eropah untuk bangkit menuntut kemerdekaan negeri masing-masing.

Sementara itu di kalangan rakyat Negara penjajah itu sendiri pun telah wujud minda atau pandangan yang memperjuangkan persamaan hak sesama manusia dan juga memperjuangkan apa yang mereka namakan sebagai liberalisasi. Cetusan dari pemikiran mereka inilah juga yang telah merubah sikap penduduk-penduduk di tanah jajahan mereka untuk menuntut hak kemerdekaan.

Pertembungan Demokrasi dan Kominis

Di ambang Negara kita hendak menuntut kemerdekaan, Negara Barat ketika itu sedang mengalami persaingan ideologi ekonomi dan politik. Britain dan Amerika mempelopori sistem ekonomi kapitalis yang mempunyai sistem politik yang demokratik. Di pihak lain pula Russia mempelopori ekonomi siosalis di bawah sistem politik kominis.

Masing-masing cuba melebarkan pengaruh dan sistem mereka kepada Negara-negara lain dengan cara yang begitu agresif sehingga menimbulkan banyak huru hara dan kekacauan.

Tanah Melayu ketika itu juga tidak terlepas dari menjadi medan perebutan pengaruh antara dua fahaman ini. British menjanjikan kemerdekaan kepada rakyat Tanah Melayu dengan syarat rakyat Negara ini mesti memilih dan mengguna sistem demokrasi sebagai dasar pemerintahan.

Di pihak Negara yang berfahaman Kominis pula terutamanya Negara China mahu fahaman kominis menjadi dasar pemerintahan Negara Tanah Melayu yang merdeka, dengan itu negara-negara kominis tidak teragak-agak untuk membantu rakyat Tanah Melayu menuntut kemerdekaan dari British dengan syarat sistem kominis akan diguna pakai pada Negara Tanah Melayu yang merdeka.

Ini menyebabkan rakyat Tanah Melayu yang berjuang menuntut kemerdekaan ketika itu terbahagi kepada dua fahaman. Satu golongan kanan yang berfahaman demokrasi dan satu lagi golongan kiri yang berfahaman kominis.

Sebenarnya pertembungan dan persaingan untuk melebarkan pengaruh kapitalis dan sosialis ini bukan sahaja berlaku di Malaya sahaja tetapi hampir kepada semua Negara-negara di Asia dan di Afrika, dan terus berlanjutan walaupun Negara-negara tersebut telah lama merdeka dan hanya berakhir selepas tamatnya era ‘perang dingin’ beberapa tahun dahulu.

Oleh kerana Negara China adalah salah sebuah Negara kominis, maka pengaruhnya juga telah menyerap kepada kebanyakan orang-orang Cina di Tanah Melayu ketika itu.

Selain dari orang-orang Cina yang menganggotai Parti Kominis Malaya (PKM) terdapat juga orang-orang Melayu sendiri yang percaya hanya melalui PKM sahaja negeri Tanah Melayu ini dapat dibebaskan dari penjajahan British.

Sesetengah orang kampung pada masa itu mungkin tidak faham langsung falsafah kapitalis, demokrasi, sosialis dan kominis. Bagi mereka tidak ada niat lain selain dari mahu menghalau penjajah British dari tanah air mereka dengan apa cara sekalipun.

Kepada golongan kiri, mereka tidak percaya kepada cara golongan kanan yang mahu menuntut kemerdekaan melalui meja rundingan dengan British. Apatah lagi mereka telah melihat negara jiran mereka Indonesia mendapat kemerdekaan hanya dengan mengangkat senjata.

Tidak hairanlah kalau moyang saya juga ketika itu telah memilih dan menyertai pejuang kominis untuk memerdekakan dan menghalau British dari tanah airnya. Begitulah juga yang berlaku kepada Shamsiah Fakeh dan Rasyid Maidin. Kominis bukanlah matlamat akhir mereka, tetapi mereka hanya memperalatkan kominis sebagai landasan untuk mencapai kemerdekaan cara mereka.

Walaupun moyang saya kominis tetapi anaknya iaitu datuk saya tidak mengambil jalan kominis, sebaliknya dia bersama dengan golongan kanan. Perbezaan fahaman politik ini tidaklah menjadikan mereka bergaduh dan bermusuh antara satu sama lain kerana mereka tidak pernah beranggapan fahaman itu sebagai keutamaan tetapi hanyalah jalan untuk mencapai kemerdekaan.

Kehadiran golongan kiri ini juga telah memberi faedah politik kepada golongan kanan, kerana mereka dapat menjadi sebagai faktor pendesak untuk mempercepatkan lagi kerajaan British menyerahkan kemerdekaan Tanah Melayu kepada golongan kanan yang lebih mereka senangi.


Mahathir

Setelah Negara kita mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, ramailah orang-orang yang menyokong perjuangan kominis ini meninggalkan perjuangan bersenjata dan tidak menyokong fahaman kominis lagi. Apatah lagi bila Malaysia berada di bawah pimpinan Dr. Mahathir yang terkenal sebagai anti Barat itu.

Ini menambah keyakinan kepada mereka bahawa Malaysia bukanlah Negara yang menjadi boneka Amerika atau boneka Britain seperti yang selalu mereka labelkan sebelum itu. Ditambah pula doktrin kominis di serata dunia sudah semakin luntur dan telah mengalami beberapa perubahan dan pembaharuan.

Akhirnya pada tahun 1988 kerajaan Malaysia telah mengusahakan satu perjanjian damai dengan PKM. Hasil dari perjanjian damai itu pemimpin PKM telah secara sukarela bersetuju untuk memansuhkan PKM dengan syarat bekas-bekas ahli PKM tidak akan didakwa sebagai penjenayah perang. Sebagai balasan kerajaan Malaysia juga telah mengiktiraf mereka sebagai rakyat Malaysia yang sah dan dibenarkan untuk kembali ke Malaysia mengikut keadaan yang sesuai.

Dalam apa peperangan pun, selain dari kekuatan senjata dan tentera, perang saraf juga turut dilakukan. Berbagai bentuk propaganda disebarkan kepada rakyat bagi memenangi hati mereka. Kadang-kadang propaganda ini direka-reka dan langsung tidak bersandarkan kepada fakta. Tetapi ini tidak boleh disalahkan kepada sesiapa, kerana sudah menjadi permainan dalam peperangan, kita mesti pandai tipu muslihat. Oleh itu kita kena melihat sejarah Negara kita dengan kacamata yang betul, kadang-kadang kita terkeliru antara propaganda dan fakta.

Pihak mana yang bersalah dan pihak mana yang betul bergantung kepada neraca mana yang kita gunakan untuk menilainya. Walaupun kita yakin kita berada di pihak yang betul dan benar tetapi pada kacamata pihak lain kita mungkin dilihat sebagai pihak yang bersalah. Mungkin hari ini pilihan kita dianggap betul, tetapi tidak mustahil mungkin 20 tahun akan datang atau 30 tahun akan datang, pilihan kita dan tindakan kita itu dianggap salah oleh orang pada masa itu.

Tajuk posting akan datang: Datuk On Jaafar telah memperalatkan Raja-raja Melayu

4 comments:

Anonymous said...

bodoh bangang punye bloh kah kah kah

tremble arm said...

menarik...teruskan berblog dgn gaya anda yg tersendiri...

Esteban Granero said...

memang semua orang mahukan kemerdekaan. tapi bukan dengan menyertai komunis semata-mata. banyak lagi cara lain yang boleh digunakan. tidak perlu untuk menganiaya bangsa sendiri semata-mata untuk memperoleh kemerdekaan.

tidak perlu menembak moyang-moyang kita di bukit kepong untuk mendapatkan kemerdekaan.

ingat, matlamat tidak menghalalkan cara. wassalam.

papagomo said...

tak mahu kena tembak,jangan keje dengan british. Siapa penjajah? British atau komunis? Apa la bodo esteban ni..suka sangat moyang moyang dia memppertahankan koloni queen british..kahkahkah..

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com