Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, April 02, 2009

PAK LAH, BAPA PENGANJUR INTEGRITI


PAK LAH dengan integriti adalah dua perkara yang sangat sinonim.
Tidak dapat dinafikan nilai integriti yang menjadi amalan dan nilai yang dihayati oleh Pak Lah itulah yang telah membawa beliau kepada kedudukan yang tertinggi dalam kepimpinan Negara.

Pak Lah akan dingati oleh rakyat Malaysia sebagai Perdana Menteri yang sangat mementingkan integriti, ini dapat dilihat bila sebaik saja beliau mengambil alih pemerintahan Negara, beliau telah menunjukkan rasa kurang senang dengan badan-badan penguatkuasa seperti badan kehakiman, Polis dan Badan Pencegah Rasuah, yang mana kredibiliti badan-badan tersebut pada pandangan rakyat ketika itu berada pada tahap yang amat jelek.

Banyaklah usaha-usaha yang telah beliau cadangkan bagi membaiki kredibiliti dan integriti badan-badan tersebut termasuklah menubuhkan beberapa suruhanjaya bagi memantau dan penambahbaikan. Walaupun tidak dapat dipastikan samada badan-badan penguatkuasa ini telah bertambah baik, sekurang-kurangnya adalah usaha telah beliau dilakukan.

Pak Lah juga mengamalkan sikap lebih terbuka dan suara rakyat juga dapat disampaikan dengan lebih bebas berbanding dengan pemerintahan sebelum itu.

Atas usaha dan jasabaik beliau jugalah Anwar Ibrahim dapat dikeluarkan dari penjara. Walaupun tindakan yang beliau ambil itu telah menggugat kedudukan beliau dan parti BN sendiri tetapi kesan jangkapanjangnya sangat baik kepada amalan demokrasi Negara ini. Tentunya ia akan dapat meneguhkan sistem ‘check and balance’ yang akan memberi kebaikan kepada Negara juga.

Di sini kita dapat melihat beliau seorang pemimpin yang patriotik yang berpandangan jauh. Beliau tidak mementingkan diri untuk terus berkuasa sebaliknya mahu melihat Negara sentiasa berintegriti.

Antara kata-kata Pak Lah yang tidak mungkin dapat kita lupakan ialah:

“Jangan bekerja untuk saya tetapi bekerjalah bersama-sama saya”.

“Negara kita mempunyai fasarana kelas pertama dunia tetapi kebanyakan kita masih berpemikiran kelas ketiga”.

“Perubahan dalam UMNO hanya boleh berlaku bila kita sebagai ahli UMNO mengatakan aku mesti berubah”.

Pak Lah seorang yang merendah diri, banyak senyum dan boleh di dampingi oleh sesiapa saja. Pernah Ketua Wanita Umno Rafidah Aziz melarang orang ramai memanggil beliau dengan sebutan ‘Pak Lah’, sebaliknya Pak Lah telah membantah saranan Rafidah itu dan menyatakan berasa selesa dengan panggilan itu.

Pak Lah sangat menekan pembinaan modal insan, selaras dengan itu beliau mengarahkan atau menganjurkan khidmat pendidikan kepada rakyat haruslah diberi percuma atau dengan bayaran yang minimum. Jauh berbeza dengan masa Tun Mahathir, bidang pendidikan banyak dikomersialkan sehingga membebankan rakyat sendiri.

Pak Lah juga sangat menekankan bidang pertanian dan pengeluaran makanan. Polisi Pak Lah yang pragmatik ini sangat membantu kita dalam menghadapi kemelesetan ekonomi dunia sekarang ini. Usaha Pak Lah dalam mengurangkan defisit Negara dan memperkukuh sektor pertanian dan pengeluaran makanan adalah satu pandangan jauh beliau dalam menghadapi cabaran ekonomi dunia yang tidak menentu ini.

Sedangkan Tun Mahathir yang mempunyai polisi pelik dalam ekonomi telah menganjurkan kita harus berbelanja besar mendirikan projek-projek mega bagi merancakkan ekonomi Negara. Semua orang kena belanja duit yang ada, bukan menyimpan, supaya perniagaan akan menjadi rancak dengan itu ekonomi Negara kelihatan seperti teguh.

Dasar ekonomi cara Tun Mahathir itu umpama gelendong-gelendong buih yang besar, kelihatan saja besar tetapi tidak ada isi. Dasar ekonomi beliau itu umpama berniaga dalam sekim cepat kaya. Bila duit baru tidak masuk kerana sudah berkurangan ahli baru akhirnya sekim itu akan runtuh juga.

Kalau kita amalkan cara ekonomi seperti itu, semua orang akan kelihatan seperti sibuk membuat kerja, tetapi sebenarnya mereka membuat kerja tolak habuk. Kerajaan Amerika terpaksa menyuntik berbillion dolar kepada syarikat-syarikat besar yang tenat di Negara itu termasuk jugalah Negara kita yang menyuntik lebih RM60 billion bagi mengekalkan pekerja-pekerja tolak habuk ini untuk terus mendapat gaji dan pendapatan.

Walaupun turunnya Pak Lah dari kerusi Perdana Menteri tidak ditangisi oleh kebanyakan ahli-ahli UMNO sendiri, tetapi saya percaya semua rakyat termasuklah parti lawan tetap akan menghargai sumbangan-sumbangan beliau kepada Negara. Malah Presiden PAS Ustaz Hadi Awang sendiri secara terang telah menyokong beliau untuk terus menjadi PM sehingga pilihanraya umum akan datang.

Bumi mana yang tidak ditimpa hujan, sebagai manusia Pak Lah tidak teraga-agak untuk mengaku dirinya juga mempunyai kelemahan. Rasanya tidak perlulah dan tidak manis untuk kita sebutkan kelemahan-kelemahan beliau itu disaat menjelangnya hari beliau hendak turun dari jawatan PM ini. Tetapi apa yang kita hendak sebut disini ialah Pak Lah telah menunjukkan sikap kebertanggungjawaban yang amat tinggi kerana berani mengaku kesalahan dan kelemahan dirinya.

Sebagai rakyat, tiadalah yang lebih berharga dan sangat tepat yang dapat kita berikan kepada beliau selain dari memberikan beliau gelaran “Bapa Penganjur Integriti” atau seumpamanya, seperti gelaran-gelaran Bapa yang tertentu yang telah diberikan kepada semua perdana menteri yang sebelum ini.

2 comments:

Basuh Baju said...

salam..
Pak Lah wajar diberi bapa demokrasi kerana membuka ruang demokrasi selepas pemerintahan Dr M..

Mungkin Pak Lah dilihat lemah dan tidak sehebat Dr M. tapi inilah jasa beliau. jarang gunakan kekerasan menutup suara rakyat..

Anonymous said...

Cukuplah setakat Pak Mertua KJ.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com